Direktlänk till inlägg 12 juni 2017

Topp & flopp.

Av manhofs - 12 juni 2017 08:00

Ytterligare en helg med tävlingar. Denna gång på Nynäshamns bk och elit spår med Lizzie, skulle det bli topp eller flopp   

Kändes väldigt nervöst och oroligt och min sista teori om att L är känslig för pollen skulle nu testas?

Det har regnat en hel del så skulle hon inte klara detta spår heller hade jag bara noskvalser kvar att testa   


           

Var på plats i god tid för rastning och uppvärmning på plan. Stegen var väldigt skäggig av gräs men dom klippte till den innan vi kom till lydnaden och det var ju bra    Gucci var med in i stugan  med Mickes fika lockade mer än lottningen  


Hua så nervös jag var och trotts sol och värme var händerna kalla. Kommer ut till rutan och L går ut djupt och fint, analyserar och vänder sedan rätt och tuffar iväg. En varierand spår med mkt äng. Kommer ut på ytterligare en äng och L nosar med låg nos i högt gräs då jag ser en flock med vildsvin, kanske 12 st framför oss i gräset mitt i mitt spår. Först blir jag rädd sedan arg    Fasiken nu när hon spårar så bra och vi redan har 3 pinnar ska dom inte få komma och förstöra så jag skriker jätte högt   ” pang pang bra spår”

L bara skuttar till och vänder om mot mig för att se vad för psyk bryt som nu drabbat matte  , under tiden drar svinen iväg åt två olika håll. L har fortfarande inte noterat svinen utan börjar spåra vidare till mitt höga beröm och rop   men när hon kommer fram till spetsvinkeln får hon problem och slår.  Men efter ett tag jobbar hon vidare,

Vid varje pinne klappar jag i händerna och tjoar som en tok och även mellan pinnarna lägger jag på lite extremt högljutt beröm då jag visste att svinen var runt oss.

Å så lycklig jag var i mål och tårarna kom    Stackars mottagare. Jag både kramades och grinades så det är tveksamt om han lägger fler spår i framtiden  


     


Hihi Lizzie ser ut som en papillon med sin tappade päls    Väl i klubben blev det frukost och trevligt gagg. Tyvärr kom bara två till tillbaka från skogen vilket aldrig är roligt   så vi blev 3 stycken som kämpade om guldet av 9 startande.


     

Startade som nr.1 i uppletande med 4 föremål, betyg 9,5   


 


Dom varnar för huggormar runt klubben och jag såg 2 st huggormsbarn på vägen    Gucci och Bella leker så bra ihop   Bella älskar G och ser upp till henne med skräckblandad förtjusning. G skäller och hugger lite men det är på skoj och har alltid varit hennes sätt att leka, lite ovant för en bc  


       



 

Dags för lydnaden och då var hon trött. Inte samma drag som vanligt men hon håller ihop bra och gör inte många fel. Lite tempo i inkallningen och framåtsändandet som drog men det var varmt och kvalmigt i luften som åskan var på G  

Publiken drog igång värsta applåderna till alla startande   Va jätte roligt att gå med en så engagerad publik   och som ni ser höjde sig L med när hon hörde dom. Måste ha med mig ett inhyrt applådgäng på alla tävlingar  


       


En snabb och effektiv tävlingsdag och vi var hemma i god tid för lite vila innan jobb. Min trumpetbuske spelade en praktfull fanfar   för oss när vi kom hem och Lizzie var trött och stolt  


   


Dag 2.

Nu fick Gucci stanna hemma hos föräldrarna då det skulle bli ytterligare en het dag  

Lottade nr 8 denna gång och ett helt nytt område mot i går. Kändes bra att byta område   


     


Tränade Bella och avnjöt en god frukost innan det var dags att åka ut till spåret. Tog bakspår sedan hade hon väldigt svårt att få fäste i spåret som gick i uppbökat vildsvinslera och gräs. Otroligt långsamt slingrade hon sig fram   och först efter första pinnen vaknade hon till och spårade otroligt fint. Hon kom även med en vanlig apport som jag förvånat tog emot    Min spårläggare var stilig så jag tänkte att det kanske var ett hjärta och telefonnummer på pinnen men den var blank   


 

 

Ett krävande och tufft spår i kuperad träng. Upp och ner och genom roliga stenpartier vilket tände henne och pinnarna kom i jämn ström. Kändes som ett väldigt långt spår med för vi gick länge utan tapp. Kom ner till vad som visade sig vara slutet och där slog och jobbade hon ett tag utan pinne sedan valde hon att fortsätta följa spårläggarens och hans färd ut på vägen. Inget att göra åt och jag kände mig ändå nöjd över hennes jobb    Svetten rann och kinderna blossade    nu var jag redo för hamburgare.


     


Kollade lydnaden och hade det trevligt i solen. Välidgt lärorikt att titta på.


             


Jag kan ju konstatera att jag och mina hundar antaglien ligger på topp eller flopp. Medelmåttor är inte våran stil   

Nu byter vi gren igen. Vallhundskurs hela torsdagen och så lydnadstävling på lördagen. Ska bli så trevligt. Är en minnes tävling för Tomas Mohlin på Österåker   och ett första pris där skulle jag gladeligen byta ut gårdagens cert mot. Så vi ska träna för att vara på topp och försöka göra Tomas stolt där uppe.


Hämtade Gucci som blir överröst med pussar från Bella   Hon saknar G när hon inte är med  



 


Tack Nynäshamns bk för en trevlig tävlingshelg och goda hamburgare. VIlket prisbord för alla på pallen, är imponerad och tacksam    Måste ju börja med torr foder jag med så Royal Canin kommer passa perfekt.



                                                     
       Hej då/Susan   



                                                  

         

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards