Direktlänk till inlägg 9 juni 2017

Hobby odlare.

Av manhofs - 9 juni 2017 06:45

Nu börjar äntligen alla mina små sådda frön sätta fart och blommor slå ut och grönsaker gror. En otrolig lön för mödan att se det knaka i trädgården och för varje runda ser man ngt nytt som sträcker sig upp och drar till sig uppmärksamheten    En otrolig glädje och förnöjsamhet infinner sig när jag ser allt i sin färggranna prakt.



Alla solrosor tar sig trotts att sniglarna börjar välla fram. Första dagarna är alltid värst men nu är dom nog utan fara.


 


Chili över allt och snart spricker dom ut i blom   


   

Spikklubba, en personlig favorit som är både underhållande och vacker med sina olika stadium.



Lövkolja. Blev så förtjust i dom så jag har satt flera frön.


   


Köpte via nätet jätte vallmo men är ganska besviken. Inte alls så stor    Måste läsa på påsen om den var ett eller flerårig, kan ju speal in .


   


Mitt Amerikanska jätte blåbärsland ger stor skörd   


   


Är så nöjd över mina Lupiner som sprider sig för varje år. Blommar först på våren och är dom sista att lägga sig ner när frosten kommer utan att sluta blomma på hela sommaren  


   


Redan i maj kunde jag börja mumsa från jordgubbslandet i växthuset. Inte lika goda som när de mognar i solen men  slinker ner gör dom   


     


Nu börjar mina rhododendron slå ut. Förra året fick jag inte en blomma och jag trodde alla 3 skulle dö   Nu har jag pysslat om dom ordentligt så även få blommor är en belöning   


   


Syren, kaprifol och liljekonvalj bildar en tung och förförisk doft i Edens lustgård. Fantastiskt att gå och snusa till fåglarnas kvitter   


       


Gräset ska klippas och ogräs bekämpas men man är aldrig ensam. Flocken hänger på och är åskådare och sällskap  


   


Är så otroligt lycklig över min stora Trumpet buske som tar sig mer och mer    Hälften av blommorna ramlade av men det var väntat. I juli kommer den vara så praktfull så det inte är klokt    Doftar endast på nätterna lustigt nog.


   


Har skrap och måljobb som väntar men det ska jag ta tag i nästa vecka   


   

I dammen växer vattenliljan och näckrosen. Alltid så spännande att se hur många blommor man får    Rekordet är 5 näckrosor   


   

 

Är nog den första odlaren som utbrister i förtjust lyckoskratt över att se mina första blomkålar gro    Inget exotiskt i det men jag har bara sätt blomkål i kyldisken innan så det känns jätte spännande. Undra om det är stor smakskillnad?

Sockerärtorna som kommer nu var inte så söta men de kanske blir godare längre fram i sommar.

Satte en ask med sockermajs som är så gott att grilla  



Älskar min trädgård och allt pul i jorden. Nu när man ända vänder blad i livet kanske jobb i växthus kan bli ngt med lite omskolning   


Dags att tävla igen i helgen. Skäms ju över att vara så dålig så jag har köpt en svart peruk och nya solglasögon så ingen känner igen mig   Tänkte skicka in ombud vid lottningen så trycker jag i bilen     

Kanske lika bra att lämna in walk over så sopiga som vi är. Blir ju bara fet av att åka runt och fika på alla tävlingar utan att först plockat lite pinnar  



                                                  
                 Trevlig helg kära läsare/ Susan

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards