Alla inlägg den 7 juni 2017

Av manhofs - 7 juni 2017 07:00

Lördag morgon ringde klockan 05.45   för arla färd till Knivsta bk och deras Walloxkamp. Kändes tufft att gå upp efter ett nattpass bakom baren.

 Gucci följde med då klubben erbjuder fantastiska promenadvägar både runt klubben och i skogen så dom inte behöver sitta i bilen så mkt. Lämnade motvilligt ifrån mig vandringspriset   


   

           


När jag såg tidsplanen insåg jag att jag inte skulle kunna fullfölja tävlingen vilket inte kändes så kul   men jag hoppades att med bara 12 hundar skulle dom kunna skynda på lite.


Slapp åka så långt denna gång då jag hamnade i andra gruppen. Lång väntan så jag hann både rasta och ta en tupp lur innan det var vår tur. Väldigt fin skog och trevlig manlig spårläggare som även L viftade på svansen åt. När domarna dammade in med glada skratt och positiv TL kändes det bara som om det var vår dag   Så här positivt och roligt borde det alltid vara att tävla   


 

Släpper på L som går ut väldigt fint, väljer höger som var baksph, vänder henne och hon tuffar fint ut åt andra hållet med bra drag i linan. Plockar två pinnar och jag hinner tänka YES då det tog slut    Hon bara slog hit och dit, tittade på mig som om jag skulle sph så då valde jag direkt att gå till bilen. Tankarna bara for genom huvudet. Noskvalster, sjuk… vad är det som är fel?


 

 

Åkte tillbaka till klubben för att heja fram Bosse   men inget hände och tiden drog iväg så jag valde att åka hem. Skulle jobba natt igen och behövde vila lite och tur var väl det för prisutdelningen var efter kl.18   


Funderade nu på om jag skulle ställa in söndagens DM på Botkyrka?   


 Är det så att hon har noskvalster vill jag inte pressa henne men en kompis trodde inte på det. Hon trodde hormoner då hon tror att hon ska gå i löp. Pälsen har rasat och hon är flamsig och tramsig Hon gick två svåra spår i veckan mkt bra, är det noskvalster fungerar dom ju inte på träning heller. Jag funderade på pollen?

Dessutom ville jag se om hon går bättre med en kvinnlig sph läggare. Så efter noga övervägning bestämde jag mig för att ställa upp och se hur det utvecklades.


       


Sörmlands distriktets DM är det lite klass på mot 08:as bleka tillställning    Blev riktigt avis på hur fint dom ordnat med allt. 18st kom till start.

Lottade nr 17 vilket innebar att jag fick börja med lydnaden. Blev så himla glad för det innebar att jag fick lite valuta för pengarna och fick åtminstone vara med halva dagen   

Alla tävlande bjöds på fruskost   


 

         

Visade sig att jag hade dagens bästa lydnand och det kändes stort så som jag slitit med den     Hon kändes så följsam, avslappnad och glad inne på plan och hjärtat mitt slog av stolthet   Har ändrat om lite i belöningen och det fungerade perfekt. Lägger ner henne för kryp och då börjar hon nosa   Det har hon typ aldrig gjort så jag drar på ett jäkla dk   Hon blev helt paff över att jag vågade ta ton när det är tävling och kröp sedan som ett ljus  

Jag har inget intresse i att harva runt med ett halvbra program för att rädda ngr poäng, det kommer straffa sig i längden och man börjar istället sänka sig då hunden lär sig att det är ok att göra lite som den vill.


 


Utfärd till skogen och omlottning. Hamnade på en jätte vacker väg helt för mig själv med göken som sällskap. Bella och jag kunde promenera runt och njuta. Hade redan innan tävlingen hört talas om ett riktigt tufft bergsspår som ingen ville ha. Gick uppe på ett berg runt på nästan bara sten och väldigt brant att klättra med havet nedanför och jag såg på kartan i mobilen att det var mitt spår   

Skruva upp ljudet.


 

Upptaget låg välidgt grunt, typ 10 meter in i en risig ruta. L går fint ut och väljer vänster sedan börjar strulet och vi höll aldrig på att komma ut. Hon ville inte alls gå åt höger och slog hit och dit, linan fastna och det var en riktigt mardröm. Önskade att dom skulle säga ” tiden är ute” då hon i maklig takt hasar sig ut och gör ngt som påminner om spår. Det gick mot min bil så jag tänkte att hon får väl sph på dit så tar jag av henne men när vi kommer fram vinklar det in vänster och då är det som om ett ljus går upp och hon lägger på en jäkla rem. Sedan följer det värst mardrömsspåret jag gått och som jag inte skulle vilja att många av mina hundkompisar går. Fick klättra upp för ett stup och drar mig fram med ena handen då hon rycker till i linan. Tappar balansen och börjar falla bakåt halvvägs upp för stupet men lyckas få tag i en liten gran som jag klamrar mig fast vid. Visste att sommaren skulle ta slut om jag föll och kände riktig skräck.

3 pinnar plockar hon men sedan orkar hon inte mer och inte jag heller. Vacker utsikt över havet men det går upp och ner bara på berg och torr mossa, ljung. Trampar fel en gång till och håller på att falla åt andra hållet nedför och L som ligger i och kastar sig hit och dit fastnar i en skreva och gnäller till. Börjar bli riktigt arg över ett spår som detta men när jag kommer fram har hon ryckt sig loss sph ivrigt iväg. Haltade en kort bit sedan släppte det som tur var. Konstigt nog kom hon i mål med slutet på 22 min, 1399m enligt mig gps.


När man lägger ett spår har man all tid i värden att både se vart man sätter fötterna och njuta av utsikten. Men när man tävlar har man både tidspress, en hund som rycker och drar i linan och den går inte alltid där man kanske själv skulle ha valt att gå om man var ute och promenerade med lös hund.

Hur ska jag analysera det? Hon sph bättre och är mer intresserad när det är en kvinnlig sph läggare. Knappast noskvalster om hon kunde följa ett sktisph som detta.


 



Tillbaka till klubben och lite mat innan det var dags för plattsliggning med skott sedan direkt uppletande. Förvirring angående startordningen rådde så jag passade på att klämma mig in som nr 2.

     


 


Ville få till lite träning. Rutan går i en gryta och hon vill inte gå ut i vänster hörn när vi tränar här så nu tänkte jag säga till henne ordentligt samt träna inkallning. När hon arbetar struntar hon i mina rop och ropar tillbaka ” jag kommer när jag hittat ngt. Sluta skrik”  

Men nu kutar hon ut och plockar vänster  hörn först med perfekt avlämning    Andra föremålet var en slemmig leksak som hon fick ont av, kanske satt en myra i det som bet till för hon spottade ut det framför mig och slickade sig mkt om munnen, tog det men när jag skickar ut igen tar hon upp tassen och gnider sig om nosen nästan i farten. Kallar in och hon kommer direkt så jäkla fint, skickar ut och hon försvinner ner i höger hörn där hon tydligen kiss markerar. Synd att jag inte såg det men det har aldrig hänt tidigare. Otroligt nöjd med hennes jobb... förutom kisset    Betyg 8.


     


Gucci var hon föräldrarna under dagen och ludden kunde roa sig i deras hundgård på klubben. Dessutom åkte jag iväg och fyllde 3 hinkar med sten. Bästa med hela dagen  Ska tvättas sedan blir det en ny mur.


     


Så efter en lång dag var det dags för prisutdelning och jag hamnade näst sist med 468p. Inget att skryta om men jag är mkt nöjd med att vi fick en genomkörare och hellre 468p än 0 poäng    Vad som inte fungerar just nu återstår att se. Nu ska det regna hela veckan så om det är pollen borde det lätta.


 


Ett stort Grattis till Thomas med Glock som vann och blev DM mästare    Sambon Ia hjälper ju till med träningen så hon bör äras hon med, Grattis till er  


     


Uteblivna framgångar och inte så mkt klokare men jag har haft två mkt trevliga dagar och känner mig inte så deppig för det   

Inget som inte ett par burkar med antidepressiva piller kan bota   

 Till nästa år ska jag ha ett helt annat upplägg och ha en tidig start på våren och inte så sent som i år. Förhoppningsvis märker jag om det är pollen på ett annat vis och då är det bara att tävla vår/höst för min del med L och köra B…..tur att jag alltid har en B plan   



                 Motgångar driver mig framåt/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards