Direktlänk till inlägg 1 juni 2017

Skogsarbete.

Av manhofs - 1 juni 2017 14:26

Nu har jag lämnat lydnadsträningen bakom mig och endast ägnat mig åt skogsarbete. Tränar sällan lydnaden ensam då det inte ger så mycket. Båda mina hundar behöver störningen, det är där mina problem ligger. Tränar jag själv har jag få problem vilket i för sig är trevligt men det hjälper ju inte inför tävling   


   

 

 


Lizzie höjer sig för varje pass och är roligare och roligare att spåra med    Tycker det är så trist när hon lufsar fram med slapp lina   Med mitt dåliga och obefintliga tålamod får jag lust att springa förbi henne och plocka varenda pinne själv  


Annat är det med Bella, en hund mer i min smak med en jäkla arbetsglädje och fart    Bromsar hellre både häst och hund än att manar på.


   


Gucci har inte mått bra av hettan som slog till   och har fått hålla sig hemma eller hos mina föräldrar när jag tränar/tävlar då det blir för hett i bilen. Spårar jag på kvällen hänger hon med som spårläggare eller fikakompis    Nu när det blev kallt igen är hon åter pigg och busig och en sten föll från mitt hjärta  

Drabbas av sorg när jag inser att tiden är emot oss och när som helst kan det vara dags att smeka hennes små öron en sista gång och viska tack för allt min trognaste vän  


 


Varannan onsdag träffas bästa gruppen som jag alltid ser fram emot att träna med. Självklart fika men även seriös träning och utan dom hade inte jag och Lizzie varit där vi är idag, 9:a i Sverige i spåret.


        


Vallar varje måndag och då är hårbollarna helt tvärt om. Lizzie för het och stressad för mig    Jag saknar kunskapen och snabbheten för att hinna med min hund men vi får köpa varandras brister i såväl vallhagen som i spårskogen   

Bella däremot är så mjuk och enkel för mig och det är verkligen ett nöje att jobba med henne. Eftersom hon inte stressar upp sig men ändå inte tappar i pondus blir fåren trygga med henne och enkelt kan vi utföra våra övningar. Man kan säga att om det glöder under Lizzies tassar i hagen är det kyligt under Bellas, och tvärt om i spårskogen  


       


Jag spårade i lördags med flit när det var som hetast, ca 25 grader på ett väldigt svårt ställe för Lizzie. Eftersom hon skulle få jobba hårt ville jag höja hennes motivation och böt ut vissa pinnar mot leksaker och en godisburk. Det tyckte hon va roligt   och när hon kom i mål efter 1600 meter ville hon inte ens dricka i hettan utan bar så lyckligt runt på sin gris som pep över hela nejden. Kan vara svårt att se min lilla hund i snåriga områden men med färggrann lina håller jag koll på henne.


   


I måndags träffasdes jag och Benny för en spårdag. Då var det fortfarande varmt och extremt torrt i skogen med gult fint pollen som pudrade skorna gula. Båda hundarna fick tuffa spår över rid stigar i grus   

Jag hade med mig gofika under tiden spåren la till sig  och old lady fick slicka skålarna  


   

Satan vad fint hon jobbade min lilla sockerbit    Med drag i linan och alla pinnar in utom näst sista. Det berodde på alla pollen som fick henne att både hosta/nysa så nu har jag plockat fram en vatten flaska att ha med mig dagar som denne. Har aldrig jobbat med vatten i spåren men det är inte heller så ofta som det är så dammigt och torrt i skogen som just nu. Måste vara skönt att få damma ur nosen med lite kallt vatten.


   


Nu är det upp till bevis. Tävling både lördag och söndag. På lördag är det Walloxkampen i Knivsta som jag är titelförsvarare till.Faktum är att det aldrig gått bra för mig på Knivsta och ändå har jag envist återvänt år efter år  

Gucci och jag gick vilse en gång och då blev jag riktigt rädd.

Men trägen vinner och förra året vann vi efter år av brutna tävlingar och dåliga resultat  


           


På söndag har Sörmlandsdistriktet sitt DM men jag lyckades komma med bland 20 tävlande. Ska bli roligt att träffa så många tävlande som man känner och både Benny och Bosse har chans att blir DM mästare. Vi körde ett pass igår på Botkyrka Bk. L var lite stökig både på plan och i uppletandet men grabbarna skötte sig riktigt bra    Dessutom har dom två väldigt spårsäkra hundar   


       


Personligen är ju självklart målet att komma igenom spåret med en lyckligt spårande L. Kan tänka mig att ta ngt dk eller nolla ifall hon busar, allt med siktet på att vara som bäst i augusti.

Jag har nämligen betalt och anmält oss till SM. Dessutom kommer vi att deltaga på två större lydnadscupper under sommaren just för att få henne att trivas i större sällskap med mkt störning.


 


Nu väntar jag likt en äggsjuk höna på att få mail och kollar datorn i ett. Fattade nämligen ett beslut förra veckan   Kanske lite tidigt men jag har aldrig ångrat ngt som var för tidigt och det känns helt rätt.

Uppdaterar på fb så fort jag vet ngt.


Trevlig helg kära läsare/ Kram Susan  

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards