Direktlänk till inlägg 12 maj 2017

Spåra.

Av manhofs - 12 maj 2017 21:31

Varierande grenar och varierande väder. Nu har jag lagt Finska lydnadsmoment bakom mig och kastat mig in i spårningen. Har spårat varje dag sedan i måndags och tycker det är så himla roligt, trots snöstormen som vi hamnade i onsdags kväll   


   

Behöver inte alltid vara långa spår med lång liggtid. Fungerar utmärkt att variera i alla oändlighet med underlag, miljö, föremål, liggtid mm.

Filar såklart på appellspår som är Bellas nästa gren och har faktiskt börjar uppskatta och gilla utmaningarna som ängar ger. Har avskytt ängsspår i typ 30 år så det är aldrig försent att ändra sig  

 

Beror säkert på att Bella är den bästa spårhunden jag haft på äng   men om hon kommer upp i Porsches klass i skogen återstår att se  

Är ett sådant nöje att spåra med min lilla ostbåge. För varje pass utvecklas hon men vi har mkt kvar att fila på vilket gör det så roligt att komma ut. Lägger spåren sedan tar vi en härlig promenad under tiden det ligger till sig.


   


Har lyckats fått ner farten nu men får ta det lugnt med att hålla igen. Tror det kommer komma när vi tar oss in i skogen. Håller jag igen för hårt blir hon irriterad   och slår lovar runt mig som i vallningen för att bli av med linan. Försöker gå på lite utan att rusa runt med ett lagom motstånd som inte stör henne för mycket.

Konstigt nog är hon väldigt noga med vinklarna, trotts sin fart men pinnarna kan bli kvar   Hon har inte tyckt dom har ngt värde trots att jag har provat massor med olika saker. I måndags la jag ett helt appelspår med bara ett slut. Tror hon tyckte det var skumt  


För i tisdags träffade jag Annika och vi spårade. Va beredd på att hon inte skulle ta en pinna men då plockade hon alla    Kan vara så att andras pinnar är roligare än mina eller så satt gårdagens övning kvar i skallen.


 Såg Annika spåra med en av sina hundar och det frös vid varje pinne som markering. Funderade på om det eller liggande apportering skulle passa min Bella bättre med efter Annikas spår har hon plockat varenda pinne i veckan   

 


Igår kväll stötte jag på ett gäng trevlig jägare som skulle ut och jaga vildsvin. Jag hade redan noterat i tisdags kväll att bönderna sådda ngt och åkern plattades till på ett vis jag aldrig tidigare sätt på en åker. Jorden var platt som en fotbollsplan. Nu berättade dom att bönderna hade sått ärtor som vildsvinen älskar så dom kommer jaga varje natt hela veckan   

Nu vet jag att två klubbar har spårtävlingar i detta område i helgen men jag hoppas det går bra. Tävlingarna är ju på morgonen så då sover väl både svinen och jägarna  


 


Gucci fick hälsa på kossorna i torsdags. Kossorna var nyfikna i en strut så jag höll hårt i kopplet. T-bone steak tänkte G och slickade sig om munnen  


   


Träning ger färdighet så vi tränar på   

 Nästa vecka är det Lizzie tur att hamna i rampljuset. Hon har kommit med på elit sph men brukar behöva ngr tävlingar för att komma i form. Tror hon har brutit varenda första tävling för säsongen i sitt liv så jag planerar kort dag  

Men det ska bli roligt att byta ut äng mot skog hela nästa vecka och få traska lite längre sträckor.



                                                  

                 Trevlig helg / Susan   



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards