Alla inlägg den 3 mars 2017

Av manhofs - 3 mars 2017 22:15

I måndags morse lämnade jag under stor vånda in min sockerbit för kastrering på Haninge Djurklinik  http://www.haningedjurklinik.se/


Jag vet att det råder stor oenighet i att kastrera men för mig är det självklart på en tik som inte ska gå i avel kasteras och alla mina tikar har varit kastrerade. Min första hund Dizzie fick somna in pg. av livmodersinflammation.  Min andra tik Dixie hade jobbiga löp och under kastreringen konstaterade dom förändringar i livmodern som hade lett till akut operation.

Gucci löpte 4g/ år och mådde inte heller bra och Porsche fick inflammation när jag var på semester    Jag tänker inte försöka ändar på dom som har annan uppfattning men personligen kommer alla mina tikar att opereras när tiden är inne, MEN det innebär inte att jag brottas med mig själv och mår dåligt när det väl är dags   


Man gjorde väl bort s sig totalt när man frågar ut personalen och uppmanar dom att inte leka med mobilerna under op och hålla noga koll innan jag hulkande gick därifrån    Stackars Kickan fick lägga mer krut på att trösta matte än hunden  


 

Jag har stort förtroende för kliniken men mina djur är inte som alla andra djur, det är ingen vanlig patient utan en otroligt viktig patient   så det gäller att få personalen att första att nu är det inget rutiningrepp. Jag menar man kan ju inte lämna över kopplet utan att alla andra inser värdet i det dom har förmånen att vårda    Har gått här sedan dom öppnade 1987 med Dizzie   


       


Känns så tomt och tråkigt att bara gå med två hundar men dom har roligt ihop. Deras gemensamma lek har alltid varit att B drar G i svansen och konstigt nog gillar G det väldigt mycket. Hon har lärt sig den hårda vägen att inte dra för hårt men ena örat har ett litet hål i sig   



 

Jag fick hämta hem min Lizzie kl. 16.30 och då var hon matt och spydde en hel del. Bar upp henne till övervångingen för att hon skulle få lugn och ro med mig själv men hon var väldigt gnällig och nervös. Jag blev jätte orolig för jag har aldrig varit med om att en nyopererad hund är orolig    Tvärt om är dom trötta efter narkosen och alla mediciner. Jag hade fått med mig tabletter hem att ge vid svår smärta samt Rimadyl som jag tjatade till mig för att hon ska slippa ha ont. Oftast vill dom inte ge ngt efter en operation men jag tycker inte dom ska behöva ha ont i onödan, dessutom minskar inflammationsrisken av Rimadyl   

Tänkte att hon kanske ville gå på toa så jag bar ner henne igen men så fort jag satte ner henne kutade hon in i sin koja och somnade trött    Konstigt för hon älskar att vara uppe med mig men tydligen så ville hon bo i sin lya nu när hon var sjuk.


 


Jag var tveksam till att ha alla 3 ihop första tiden efter op då det kan bli bråk. Dom starkare hundarna kan passa på att ta över ledarskapet och ge sig på den svagare och L kan ha dåligt humör och hugga ordentligt om t.ex Bella försöker leka. L har dåligt humör när hon är frisk så nu får man passa sig    Men allt gick jätte bra och B var så öm och försiktig med L och Gucci orolig. Hon vill helst vara vid L:s sida hela tiden och på våra korta rastningspromenader håller hon sig nära L och tittar sig om i ett  


Jag sov nere för att hålla koll första nätterna men dom sover som ljus men vill inte komma upp till mig utan håller ihop där nere. Fönstret är ju öppet så det är riktigt kallt vilket säkert är skönt när man mår dåligt fast jag trodde nog att hon skulle ty sig mer till mig än till flocken när hon mådde dåligt  


 

Såret är otroligt litet och fint med endast 5 snygga stygn    Nu har det gått 5 dagar och hon är en toppen patient som tar sin medicin 2 g/ dag & inga problem med magen. Till skillnad från mina schäfrar har hon svårt att acceptera kragen och har absolut inte lärt sig att manövrera runt men den men det tycker jag är bra för det håller henne lugn. Jag håller hårt att ha kragen på. Köpte en gång en ring från Bagis då Dixie var sydd. Som tur var va jag med när proppen for ut och det blev punka. Hade jag inte varit så snabb hade jag fått sytt om allt. Korta stunder tar jag av den för promenader, mat och gos men hon ska dit och gnaga på stygnen så den åker fort på.


 


3g/dag får hon ligga ute en stund och kika runt. Kissarna kommer och kikar nyfiket på tratten men dom får inte komma för nära   När vi andra går på promenad ylar hon förtvivlat men vad ska man göra. Bella har fått följa med och träna emedan G får hålla sin kompis sällskap och då är hon jätte lugn  


Av erfarenhet så har jag lärt mig att problemen efter en operation först kommer när man tror att allt är över så innan stygnen är tagna nästa fredag håller jag tummarna. Men så här fint operationssår har jag aldrig tidigare haft. Det kan ju Rimadylen påverka. Brukar alltid vätska sig och rinna lite sårvatten samt bli väldigt rött men som Ni ser är det jätte fint. Det är inte svullet utan L kämpar för att dra ner benet, inte ens matte får kika på såret  


Tar tempen varje dag och det ligger stadigt på 38,2 grader men jag kan tala om att det inte är populärt. Hon drar ihop sig och blir 5 cm lång med ögon som håller på att trilla ut  när termometern kommer fram 


 



Det känns så skönt att det äntligen är på väg att vara över    Har velat i ett år men kunde inte förmå mig att boka en tid   När jag väl bestämde mig ville jag inte förstöra skidsäsongen. Nu har vi fått njuta av många mil på skidor och hon är i toppform fysiskt.


 Snart är hon åter på bena igen min lilla sockerbit. Ska bli spännande att se hur hon förändras och landar men det kommer nog dröja ett par månader innan man märker ngt, förutom på vikten    Kastrerade hundar har en tendens att gå upp.


   


Nu får Ni hålla tummarna för fortsatt god bättring på min lilla krigare och så önskar jag en trevlig helg kära läsare.



                                                  

                      Susan




Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards