Alla inlägg den 8 februari 2017

Av manhofs - 8 februari 2017 08:15

Snart drar tävlingssäsongen igång igen och då gäller det att vara rätt förberedd både i knopp och kropp. Mina första 35 år inom hundsport har allt varit svart, brunt, blått eller militär grönt och helst så skitigt som möjligt. Att hunden hoppar och skitar ner varenda  jacka visar att man har en hund som ligger högt i drift och besitter dom absolut rätta egenskaperna   


Till min enorma glädje har trenden vänt dom senaste åren och nu finns det både byxor, jackor, västar och tillbehör för får 4 benta vänner i alla tänkbara färger som lyser upp min tillvaro   


Bella börjar bli en stor flicka men har vid snart 11 månader ännu inte löpt. Skönt det, vill inte att min lilla tös ska börja ränna efter killar    Men nu passar inte längre hennes kläder så jag har investerat i lite smått och gott inför vår tävlingsdebut under sommaren.


   


Beställde från http://www.truxelis.com/brodyrtrolleri.html och tog 5 veckor att få hem. Nu är hon så tjusig och glänser som ett solmoget lingon i skogen   


Jag har upptäckt fb gruppen ” Ny & Beg. Säljes/Köpes” och gjort ngr riktigt fina fynd   Ett nytt halvstyp för 70 kr.


 


Och ett nytt Hurtta värmetäcke för 145 kr  Nu väntar jag bara på sista paketet med Bellas special designade utrustning som ska komma i veckan   


   


Sedan kom 3 kg apporten hem från  http://www.transferprint.se/ 408 kr med frakt. Löjligt lätt sa Lizzie   


 


Jag måste ju säga att jag är en riktigt dålig konsument när det gäller tillbehör och har sedan 1981 bara haft 2 spårlinor. Tyckte Bella var så fin i sitt röda så jag funderar på att köpa en likadan spårlina som L har men i matchande rött    


Efter våran totala flopp i lydnaden med ca 10 brutna och värdelöst utförda tävlingar har ju såklart mitt rykte blivit kraftig  nött så jag måste ju med tänka på hur jag ska ta plats och åter få bli inbjuden till fikabordet  I  utställningsringen har ju alla för korta tröjor och för lågt skuran brallor så både rännan och underbyxkorna sticker fram    Tänkte att om jag tävlar i  röd string så åker väl betygen upp ända tills jag kom att tänka på att dom flesta domarna i Sverige är män i övre medelåldern som inte ens  hör att hundar gnäller sig igenom programmen    Tänk om dom ser dåligt med och stoppar mig precis när jag ska skicka ut Lizzie i spåret och säger att linan har snott sig runt ryggen   

Tror inte jag får en 10 på upptaget och jag ber domaren att googla på string   


     

Åkte upp till en hästgård bredvid mig i helgen på schäferutställning och såg deras prisbord    I lydnaden kan man få en buckla som knappt rymmer ens kokt ägg    Blev faktiskt besviken över det fjuttiga priset och dåliga placeringen men även negativa och tråkiga saker i livet går att vända till ngt positivt och så blev skitpriset en ägg kopp  

   



Nej, jag tänkte om och ska ändra på komandona för att vinna stora priser  och respekt hos mina medtävlande  Jag sladdar in på parkering, tar ut Gucci och ropar överdrivet högt ” Foss, Foss ”

Imponerat kommer medtävlande fråga om jag tränat nere på kontineten under vintern? Jajamän, det var ett riktigt äventyr, kommer dom få höra   


(visserligen åkte vi bara t/r  ner till Puttgarden för att fylla hela bilen med så mkt öl/vin som det bara gick, för att sedan behöva byta fjädrarna så resan gick på ett ut, men det behöver man inte tala om  

)

Kan ju även släng mig med lite Engelska ord från vallningen typ ”look back” och ”up on your feet” för att impa. Visserligen fattar hon inte vad det betyder för jag pratar Svenska med mina hundar men eftersom det nästan bara är bc hundar som tävlar i brukset blir säker ngn lite impad .Lizzie som är glad över vad jag än säger kommer både titta bak, fram, ställa sig upp och vifta på svansen    minst 4 st kommer gå på det  


   


Nej vet Ni va, jag får nog fortsätt att knapra på min picknic i ett hörn för ngr flotta ord på varken Engelska, Tyska eller Finska orkar jag inte hålla på med. Är det så att jag inte klarar att lära mina hundar att lägga sig ner på mitt ligg kommando utan att dom lägger sig på föraren bredvid komandon får jag leva med det. Jag tänker inte som ngr gjorde förra året gnälla på medtävlanden för att jag misslyckats med min egen träning    Men snart kommer årets komvuxkurser i brevlådan och då kanske jag anmäller mig till ngt riktigt jäkla svårt språk, typ swahili   


Under tiden investerade jag i lathundar för 5 kr st via fb och laddade ner nya appen för att hålla koll på nya moment och poäng. Nu ligger allt i lydnadsappen så bruksappen kan man skrota.

   



 
 
 

Har bestämt mig för några  tävlingar och debuter för Bella    Just nu tränar vi in 3 olika program och det känns väldigt bra. Apporterna har krånglat men börjar ta sig, även runt och rutan.

Dessutom har jag anmält oss till både kurs och ett läger så jag ser med förtjusning fram mot våren.

I söndags hade vi en liten träningstävling i ridhuset som jag var väldigt nöjd med. Fick bra tips till både B & L och har lite att träna på.

B gjorde mig otroligt glad    Hon trivdes med grupp och fick extra utstålning och arbetsglädje utan att tappa fokus på mig. Inte tävlingsklart men lovande. Hon är en liten solstråle   

Fysar på med stavgång med hopp om mer skidåkning och viktnedgång.


         


Vi stretar på med vallningen och jag tycker hon är otroligt duktig och växer för varje gång. Hon håller fåren jätte bra så dom vågar inte röra sig och en när vi var på en stor flock med ngr ryafår i flocken försökte dom smita men hon tappade inte ett får    Dessutom gjorde hon ett ca 75 meters hämt och la sig på mitt kommando när hon vände flocken förra veckan. Vem behöver äta lyckopiller med 3 så underbara hundar   


                 


Promenerade i två olka skogar under helgen och båda var drabbade av stormen. Vilka krafter att knäcka träden som tandpetare   



 

Bäst att gå på golfbanan igår när det åter igen stormade för att inte få ett träd i skallen tänkte jag. Trotts att det var grönt gräs lyckades jag på ngt vis halka på en isfläck så fötterna for upp i luften och jag slog illa i ryggen och handleden    Har jag otur blir det röntgen, känns som en spricka men för tillfället har jag lindat själv och hopas det bara ömmar efter smällen  


   


I lördags kväll skulle vi gå hem efter jobbet då det drogs igång ett fyrverkeri på Strömmen. Bella brydde sig inte men för säkerhets skull väntade vi ett tag med öppen dörr ifall hon ville gå in igen. Folk blev rädda och kom kutandes från alla håll av smällarna och undrade vad som stod på   ?


Vi larmade på och började gå hem eftersom vi trodde att det snart var över men istället för att mattas av ökar det i styrka och bomber smälldes    Ljudet växer mellan husen i  gamla stan och det lät förfärligt    Kunde inte vända om och larma av utan vi gick så fort vi kunde upp mot garaget men B blev såklart lite berörd. Försökte säga lekkomandon och bus ord som hon lyssnade på och som tur var verkade hon inte ta allt för illa vid sig    Tycker det är fördärvligt att dom får ordna ett fyrverkeri som pågår i 11 minuter och kostade hundra tusentals kronor utan att meddela via press bara för att en miljonärs snubbe vill fira sin födelsedag  

Hade dom gått ut med det via tidningar hade folk tyckt det varit kul och kommit ner för att kika för det höll Nyårs kvalité.

Nu blev folk rädda och arga istället men Grattis till ägaren av Gröna Lund, hoppas du inte sabbade min unga hund nu  

 


Även om livet inte alltid är så roligt finns det alltid strimmor av ljus.

Dåliga resultat eller bra, stora eller små pokaler så älskar jag mina hårbollar och motgångarna driver mig bara framåt. 



                            Hej då....eller Kwaheri som man säger i Swahili land   / Susan

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards