Alla inlägg den 2 februari 2017

Av manhofs - 2 februari 2017 23:00

 


Med sorg i hjärtat såg jag snön sakta men säkert töa bort och lämnade våra skidspår bara    Inget att göra åt en jojo vinter son denna utan det var bara att ställa undan skidorna och ägna sig åt andra grena. Kom på att det är bara skidåkningen som får mig lugn och fokuserad utan att längta till andra grenar. Finns det snö tänker jag skidåkning hela dagarna och turer vi ska ge oss ut på   


   



 

Tog en sista promenad för att se om inte det skulle gå att åka ett km spår uppe i skuggorna där solen inte nådde att smälta sista snön   men det var kört. Fick titta på mitt gamla spår i gräset och njuta av min gamla Diamant Gucci som ystert röjde runt   


                       


Tvättade mina fönster en dag då jag hörde att lek började bli allvar mellan Gucci och Bella    Bella ska fylla 11 månader och blir kaxigare och kaxigare. Hon bestämmer över Lizzie nu och fick den dåliga iden att sätta Gucci på plats   Det har inte rådit ngn spänd stämning men har man hund i flock hör det till att dom gör upp om rang. Ibland får man kliva in och tala om att det är jag som är ledare och ingen jäkel ska morra och muppa mer än jag. Till en viss del låter jag dom göra upp för att sedan får ro i flocken men det gäller när man köper hund nr 2 eller tre att välja en individ som kan passa in. Inte så smart att välja en rang hög valp om den man har hemma är väldigt dominant.

Nu tassade jag fram beredd att med skurhinken kasta mig över dom två ifall det skulle bli riktigt allvarligt. Gucci kan bli jäkligt arg och då blir det riktiga hål. Men på ngt vis höll hon sig lugn men bestämd ganska länge tills hon tog ett nacksving på Bella och kastade ner henne på rygg. Där fick hon ligga och gråta innan hon släppte taget och B sprang ylandes ner och gömde sig i en hundkoja.

Det var nog bara sårad stolthet för inte en skråma uppstod och sedan dess har dom riktigt kul igen och B är lite mer harmonisk. Kanske skönt att veta sin plats i flocken. Konstigt nog blev hon även snällare mot Lizzie som stod uppe och tittade på med mig, med vifatande svans hejandes på Gucci  


     



 

Man får väl ägna sig åt andra grenar när snön är borta så jag bokade tid för ridhuset. Pinsamt vad mina hundar låter när jag binder upp dom för att träna en och en. Yla och skriker för att få vara med   så jag blir riktigt arg och stänger dörren. Egentligen skulle jag lämna dom andra i bilen men en timme går så fort och jag vill växla om så alla 3 får göra ngt. Får nog gå kurs i att binda upp hundar  

Man tager vad man haver så hindrena blir lite olika för varje gång. L blir bättre och bättre på att hoppa över allt möjligt nu i varje fall  


     


Nu är vi igång med vallningen varje måndag igen på Kåres vackra gård och jag är så lycklig. Bästa dagen på hela veckan att få åka ut dit och valla en timme    Själv är jag så himla nöjd med henne och för varje pass gör vi framsteg. Gillar att det aldrig blir långtråkigt med Kåre. Han är effektiv, håller högt tempo och utmanar mig med nya övningar. Blir aldrig att man bara filar och nöter på tråkiga övningar   


         

Efter vallningen åker vi alltid ut i skogen kring Botkyrka och promenerar en härlig sväng för att sedan avnjuta lunch på Café Rosenhill   


   



 

Eller så lägger vi spår och kör uppletande. Men det var lite för mkt snö kvar och bökigt att gå men dom fick ett 500 meters spår var sedan orkade jag inte pulsa fram mer    Gömde Lizzies pinne i ett vildsvinsbök men det var nemas problemas för sockerbiten   


               



 

Bella spårar så bra så det är inte klokt    Nu när hon har börjat plocka pinnarna har hon sänkt tempot så det är behagligare att gå med henne. Det lönar sig att lära in IPO spår även på ludd, då är nosen låg och fin. Jag hade en mening med övningen denna dag och det var att lära henne plocka pinnar på udda ställen. För hur tydliga reglerna än är så vet vi alla att pinnar ligger nertryckta i mossen, under stockar och på lite andra knepiga ställen ibland. Därför försöker jag aldrig träna för tävling utan tränar för hur det kan uppstå. I ärlighetens namn är ju även tävlingsspår tråkiga för hundarna som har en sådan fin nos.

 Vet Ni vilken klubb jag hade i åtanke med dagens spår mina tävlingskompisar?

Mkt gnäll på deras slut men bättre att träna på det än att gnälla och efter lite förvirring hittade hon rätt   


Tja mina blogg läsare, det blir mycket blandade grenar, men vi har inte tråkigt   

                                                  

                        Ciao / Susan

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards