Direktlänk till inlägg 23 januari 2017

Bokslut.

Av manhofs - 23 januari 2017 07:00


Efter att ha velat hit och dit om hur jag skulle lägga upp mitt bokslut bestämde jag mig tillslut för att endast summera mitt hundår 2016.


Flocken skulle tillökas med en ny medlem och Lizzie skulle ut på spårtävlingar med målet att bryta mindre än 3 gånger som var 2015 års resultat   

Dessutom ville jag höja vårt personbäst som togs i Tierp på 594,75 poäng. Kanske höga mål men vet jag inte vart jag vill fara, kommer jag aldrig fram  


JANUARI bjöd på varierat väder men det var tomt med två hundar och jag saknade min Porsche    Vad vi än hittade på så var det så tomt och fjuttigt med två koppel i handen. Men vi tränade på mot nya mål med både hjärngympa och kondition.


              


I FEBRUARI kom jag i kontakt med Kåre tack vare Tage och så inleddes vår träning mot VP.

 Jisses så svårt det var och Kåres tålamod sattes på spel många gånger när jag sa höger gick vänster och pekade höger    Nej ngt VP skulle det nog aldrig bli men jag trivdes så bra på deras vackra gård och våra trevliga lektioner så jag dök upp så gott som varje måndag… och fortsatte göra fel   


Lizzie blev Årets Bruks och Spårhund på Tyresö Bk och jag kände mig enormt stolt och lycklig.Som jag slitit 2015 så slutade det så bra   


     


 

MARS månad och dags för lammen att födas    Dessutom fick jag den strålande iden att dra upp Lizzie i viltspår för att minska växling av personspår till vilt   

”Nu håller du på med för mkt” och ”det kommer aldrig att gå”     fick jag "uppmuntrande" höra   


Månaden avslutades med all Bella föddes den 27 mars på kennel Revalill`s    modern är syster med Lizzie.


MARS                      

APRIL månad och det var dags att åka och hälsa på Bella. Föll direkt för en trefärgad tik som vinkade hej då när jag for    

Den 17:de var det premiär på Järvfälla bk för årets första elit spå. Lottade nr 2 och fick en kikare   40 minuter senare var vi klara då hon inte klarade spåret som försvann efter 4 pinnar. Fy leda vi som tränat så hårt  


Gick en vallhundskur för Bobby D. Lite för mkt sitta och vänta i stolen för en rastlös Susan men det var intressant. Hann klura ut lite nya spårövningar   och vid nästa försök på Haninge bk tog vi oss runt och hamnade på pallen med 546 poäng, 2/14 startande   


När jag ändå blandar grenar så mycket    passade jag på att starta vårt första viltspårprov i Gnesta där hon klarade sig galant med ett första pris   


 

 

               

 

             

 1 MAJ och DM i spår på Värmdö bk. Lizzie glänste ordentligt förutom på uppletande där hon fick  5/5, helt otroligt så vann vi inför fullsatta läktare...nästan   och blev bäst i 08 land med 582,25p   


         

Nu hade jag ändrat mig två gånger om vem som skulle bli Bella men mitt slutliga val föll på den kampgladaste och envisaste lilla tjejen som var lägst i rang   


 

Dags för viltspårprov nr 2 som hon klockrent löste med ett HP  

 

7 maj och spår i Strängnäs. Vi ledde efter uppletande och lydnad, nu var det bara det lätta kvar… eller NOT    Vi kom inte ut ur rutan på tid så det var bara att åka hem. Maj månad och redan 2 brutna tävlingar  


 

            


Den 15:e och dags för spår på Botkyrka. Luddet spårade kanon men pinnar blev kvar i skogen. Jobbade oss upp i resten och hamnade högst upp med cert på hela 538 p    Bonus var en hink med sten som jag plockade till trädgården 

           


20 maj och dags för Lizzies sista viltspårprov. Hon löste det lätt som en plätt och domaren var lyrisk. Så häftigt efter alla brutna spår och så går domaren bredvid en och bara berömmer vid varje övergång, vinkel, återgång och blodstopp   

HP och Svensk viltspår champion, sockerbiten börjar bli dyr nu     


      

Så var det äntligen dags att hämta hem min efterlängtade lilla Bella    Hon travade in så enkelt och lätt och tog direkt en plats i Guccies hjärta. Dom har så roligt ihop och kan kampa och brottas hur länge som helst   

Äntligen en full hand och en egen flock igen   

   

  


Så tillverkade jag min egen vallstav som väckt så mkt beundran… NOT     Nej med en stav som inte kostar över 1000 kr klarar man aldrig ett VP  


       


4 JUNI och Wallox kampen i spår. 16 stycken kom till start i härligt sommarväder. En tävling jag deltagit på många gånger men blandade resultat, höll på att vinna då Gucci fick öroninflammation och gick upp på platsen. En annan gång gick vi vilse i spöregnet   

Nu kändes det väldigt spännande och jag hade chans till pallplats men tyvärr   var jag tvungen att åka till jobbet innan prisutdelningen då det drog ut på tiden.

          

      



  Så ringde Bosse och meddelade att vi hade vunnit och jag var så lycklig    Vet inte hur många gånger det har gått åt pipan där, men nu var vi etta på 577p   och stolt ägare till vandringspriset i ett år.


  

2 dagar senare var det dags att ratta upp till Fagersta och deras stora spårtävling som tog 20 tävlande. Då mådde inte Lizzie bra och inget fungerade. Insåg först vid uppletandet att hon var risig då hon gick runt. Har man sätt henne jobba i rutan vet man att ngr är knas om hon går runt. Vi slutade på 13:e plats med 100 poäng mindre än två dagar tidigare   

Det blev även sommarens sista spårtävling då vi blev bortlottade i 3 månader.


       


Men nu hade vi vallat i 5 månader och vi skulle prova att göra vårt vallhundsprov. Hade inte en aning om hur det gick till utan satt och kollade Youtube klipp på datorn och hängde hemma i  Kåres hagar för finslipning  

Nervöst gick jag banvandringen och frågorna haglade. Fick man bära kopplet synligt?

Men folk var snälla och delade vänligt med sig av goda råd och tips   men dom undrade nog vad jag gjorde där  

 Hua det såg svårt ut och fåren springiga  


             

Men min lilla sockerbit klarade det    Fick riktigt tjuriga får som inte alls ville gå med mig och sprang hit och dit. Funderade på att ge upp men blev i stället arg på dom där jäkla ullisarna som inte alls ville gå dit vi ville. Lizzie gjorde ett kanon jobb som inte släppte hem dom trotts flera flyktförsök och min lättnad när jag stängde grinden var enorm. Kåre hade som tur var tjatat in vikten av att inte bara släppa ut fåren och tro att det är slut. För så fort jag öppnade tänkte dom rusa hem igen och L fick göra ett sista bestämt hämt och ta upp dom till oss igen. Hade gladeligen firat med lammracks den kvällen   


Tårarna forsade och det blev årets största händelse för mig med otroligt mycket känslor   

Hade aldrig trott att vi skulle greja detta när vi började i februari men det visar vilken duktig instruktör Kåre är och vilken otrolig liten hund jag har. För att inte tala om vall staven som är så fin  


     

  

Sedan förflöt sommaren utan en tävling. Hade inte anmält så mkt tyvärr och kom inte med på det som jag anmält till. Gjorde inget med valp i huset och sommaren förflöt på ett underbart sätt   


              


     

September den 3:e och åter med på elit spår i Eskilstuna. För långt uppehåll för L utan en tävling så hon gick på Turbo och det mesta blev fort och fel. När det var dags för lydnaden var det ngr som bakdömde men det var mer som en domar konferens. Lizzie låste sig mer och mer på ena domaren som pratade högt och kritiskt om momenten så det gick bara sämre och sämre, vid hoppet ville hon dra från plan och lämna denna högljudda skara men jag lyckades ryta till och ta oss över stegen, sedan for jag hem, lika irriterad som min sockerbit     Kom 3:a med 496 p.


   


Så var det äntligen dags för Göteborg Grande Prix. Vädret var inte det roligaste med ihållande regn i skogen men Lizzie var på topp och inledde med 10/10 på spåret samt 9 på uppletandet   

Lydnaden var jag ganska nöjd med men blev väldigt besviken över mitt betyg på framåtsändande 0/5 vilket jag inte höll med om   Hade lite svårt att skaka av mig det i övriga moment och blev sur på mig själv över att jag tog åt mig så. Slutade på 572,75 poäng trotts det och placering 7/20.


Blev enormt stolt och tårögd över Silver Karins specialpris för den som hade haft dagens bästa special i spårgruppen. Man har ju ingen lydnadshund utan en brukshund och plockar poäng i terrängen  


           

Veckan efter åkte vi betydlig kortare sträcka till tävlingen, närmare till Stockholm södra bk och där lämnade vi kvar 3 pinnar i skogen i ett mkt svårt spår. Nu visade det sig att många andra gjorde likadant så vi fick kliva högst upp på pallen med 547,75 poäng   


       


24 september och dags för årets näst sista spårtävling. Körde pep talk med Lizzie i bilen ner till Nynäshamns bk och förklarade att nu måste vi hålla ihop hela dagen  

Ok sa L och stänkte till med 10/ 10 i spåret och 9,5 i uppletandet. I lydnaden var jag inte riktigt nöjd och tog ett dk på framåtsändandet och åter igen 7,5 på tungen. Av årets alla tävlingar har vi legat mellan 6 - 7,5 en gång 9. Hon orkar helt enkelt inte med sina 13 kg bära den men attityden och viljan finns. Tävlingen drog ut på tiden så jag fick lämna mina vänner och åka och jobbade men först provade jag pallen  


             


Höll på att tuppa av när Bosse ringde och meddelade resultatet 608,75 p och vinst   


   


OKTOBER månad och årets sista tävling på Tyresö bk, min hemma klubb.  Lizzie spårade väldigt fort men noga och upprepade resultatet från förra helgen med 10/10 och 9,5 på uppletandet   

Nu lyckades vi även få 9 på tungen   den första för i år och det räckte för att åter igen kliva högst upp på pallen men härliga 607 poäng  


     

Vi lyckades uppnå våra mål och bröt bara på två tävlingar samt höjde vårt personbästa    Vilken tapper liten hund hon är med så mkt Power och det kändes inte att vi på ngt vis som om vi nått toppen. I lydnaden finns det många poäng att hämta hem.

Av tolv tävlingar bröt vi två och stod på pallen 8 gånger. Vi blev DM mästare och vann Waloxcampen, blev svensk viltspår Champion för att inte prata om att vi klarade VP:t. Ett år med många anledningar att fira och dricka champagne  Vi slutade som nr 12 i Sverige 2016 och ligger just nu på 5:e plats på SM listan.

Vem hade kunnat trott det i början av året   


   


Men HALLLÅ   tänker ni nu, du glömde allt att nämna lydnadstävlingarna för dom gick allt inte lika bra har vi sätt på SBK tävling   


Nej dom har jag inte glömt bort men väljer helt kort att bara sammanfatta. Vi startade 8 gånger och bröt 3 utan ett endaste förstapris. Jag visste att det skulle bli svårt för henne att klara ett första pris men faktiskt inte så svårt. Min plan var att antagligen få ordning på lydnaden och bli svensk lydnadschampion eller inte ta ngt 1 pris och få starta i klass 2 nu när det blir nya regler 2017.


1:a  problemet var att hon började nolla alla sittande i grupp och då ryker redan 30 poäng i starten.

När jag väl fick ordning på det klarade hon inte att tävla i två ringar. Hon blir för störd av allt runt om och slutar lyssna på mig. Det kändes som om vi var nära ngr gånger men så fort vi fick en miss satte jag igång att korrigera och köra som en träning eller bröt för att hon visade fel attityd. Hon ska inte tro att hon kan peta finger åt mig   inne i ringen och göra som hon själv vill, då kliver vi av till hennes förvåning.

 Jag har inget intresse av att åka runt och tävla lydnand med knappt ett första pris. Hade trott att vi skulle ligga kring 270-280 poäng men när vi inte når den nivån nollar jag hellre lite och kan alltså ligga kvar i 2:an.


Troligen kommer jag inte att gå upp till klass 3 igen. Vi kommer att köra större tävlingar där dom har fint prisbord så hon får bidra till hushållet. På så sätt kan jag underhålla tävlingarna även om vi inte kommer med i spåren och hålla henne i form. Att ha ett 3 månaders uppehåll som i somras fungerar inte i spåren om jag ska ha höga poäng och det är spåren som är det viktigaste för mig.

Jag vet att många kommer bli sura, det var Ni redan för att jag tävlade 3:an för länge men bevisligen visste jag hur det skulle bli.





 


 

   



 

Annat som hänt under hösten/vintern är att Bella börjat valla och går kurs för Monica Lindblom   

 Hon har gått en valpkurs på Nynäshamns bk och är en riktigt lovande spårhund och när första snön föll i november fick hon följa med på skidor då drag är mitt största nöje vintertid. Även där är hon riktigt duktig för sin ålder.


Gucci som närmar sig 13 år håller en ung hunds form   och hänger med som vanligt i vår vardag men hör och ser sämre. 6 km på skidor är inga problem för henne men sedan får hon tills sitt högljudda missnöje vänta i bilen  


Jag vill tacka mitt träningsgäng som är delaktig i Lizzies och mina framgångar    Ett gäng med mkt kunskap och idéer. Vi ses oftast 2 gånger/ månaden och kör uppletande/lydnad och det är dom bästa onsdagarna på månaden  


    


Det fick bli bokslutet 2016. Lite långt men mycket har hänt. Nu får vi se hur 2017 blir ?

 Planerna är att starta klass 2 och elit spår med Lizzie.

Bella får starta appell spår och nybörjarklass lydnad men när vet jag inte. Det beror på hur mkt träning med folk jag får till men jag har inte bråttom. Hon är ju ganska flamsig så innan hon håller ihop helt på träning med folk blir det ingen tävling.


          

                                        Hej då / Susan mot nya mål   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards