Alla inlägg den 4 januari 2017

Av manhofs - 4 januari 2017 07:00

Nyårsafton tillbringades på jobbet men jag ville köpa hem lite gott att smaska på till Nyårdagen för att på ngt vis välkomna ett toppen år    Skaldjurfat älskar jag så jag gjorde som förra året och beställde ett på City Gross. Grymt goda och verkligen prisvärda.  Hummern var det enda som inte var supergott men jag orkade inte allt ändå. För ynka 299 kr får man allt detta till topp kvalité    Skulle jag fira hemma skulle jag kunna tänka mig att köpa en hel hummer ngn annan stan och gratinera denne till förrätt.


 


Ica Maxi tar bra mkt mer betaltoch då tar dom betalt för citron, dillkvist, uppläggningsfat och kylväska. Jag vill betala för ett  skaldjursfat med varierade sorter. Inte hummer och räkor med lull lull    Dessutom så säljer inte Maxi till singlar, man måste vara två för att äta gott hos dom    


 


Sjukt nöjd med Bella som inte visat minsta rädsla av alla smällare  , som för all del än skjuts upp.


Grattis Kennel Revalill’s som föder upp så bra bc    Visserligen letar jag efter avelsdjur som är skottfasta men med bc är det alltid en chansning. Jag har faktiskt inte haft en endaste skottberörd hund i hela mitt liv   


Nyårsafton höll på att sluta illa då det var 11 grader varmt och en JÄTTE geting vaknade till liv och flög in    Jag tål inte bistick så bra och har fått tagit kortisonspruta två gånger    vid bett, så av denna bamsing ville jag INTE bli stucken    Konstigt att en geting vaknar på Nyårsafton   



 



Kom sent i säng och såg fram emot ett par timmars slappa i sängen på Nyårsdagen. Släpper ut ludden vid 9 sedan kryper jag ner igen ända tills jag får ett sms ” har en av dina hundar rymt?”

Inget hej och ingen avsändare   men alla har inte social kompetens. Fnissa lite åt frågan    ungefär som ” är du gravid? ” Skulle mina hundar rymma ?


Tänkte svara lika kort men jag hasade mig upp och räknade 1, 2… ingen 3   


Bara att klä på sig och gå ut. Där sprang en stressad Bella på grannens tomt och ville in. När jag öppnade grinden fick hon stryk av dom båda andra hundarna   så jag hoppade över att läsa paragrafer men hon var helt slut av sitt lilla äventyr    Gav mig ut med najtråd, nät och div tänger och hittade tillslut ett hål som lilla busen hade böjt upp. Har 6000Kv inhägnat med viltstängsel men det är första gången som ngn rymt. Där hon gjorde hål står ofta en flock med rådjur så jag antar att hon gav sig ut på en Nyårsjakt   




 


Kåre och Inger hade bjudit in Mälarmårdare till mellandagsvallning på sin gård i måndags och jag kom med. Föräldrarna var snälla och passade dom andra två så fick dom med en fin dag    Känns så tråkigt att inte ha råd att valla med Lizzie och elakt, men vad ska jag göra   


       

 


Vädret var verkligen perfekt men jag hade klätt på mig för mkt och svettades    Trodde det skulle bli kallt men Kåre håller högt tempo och ngt sitta på stolen och frysa han man då rakt inte med. Bella och jag körde i fållan hela dagen.

   

Vid pass två satte jag hjärtat i halsgropen   då en grind välter över Bella på väg in i hagen. Dom väger en hel del och det såg riktigt läskigt ut    Självklart tänkte jag undersöka henne och pyssla om henne men Tage som är med säger fort till mig att lossa som ingen ting. Kändes inte så roligt men så fort jag sluta sjåpa mig fokuserade hon på fåren och sedan vallade hon som inget hade hänt   Risken kan vara att jag förstärker rädslorna som hon fick av smällen och att hon sedan inte vill gå in i hagen. Men min lilla Bella är tuffare än vad jag tror och ruskade bara av sig.


     


Tage är min äldsta hundkompis som jag lärde känna för 20 år sedan på lydnadstävlingarna på Gubbängsfältet    Jag var ny inom hundsport och tävlade med min schäfer Dixie och Tage med sin bc Pompe. Utan Tages många goda och vänliga råd hade jag aldrig kommit så långt med Dixie och blivit så biten av hundsport. Vi tävlade i många år mot varandra och vinnaren fick bli bjuden på kaffe    Var nog oftast jag som fick bjuda   


 

Nu har Kåre en hund som heter Frank från Kåres uppfödning. Här smet en tack ut från hagen då ngn fibblade med grinden. Helt coolt vallade Tage tillbaka den, men då öppnade dom aldrig grinden så den försvann igen    Men Tage och Frank fick 10 poäng   


     


Jätte trevligt gäng och roligt att göra lite nya bekantskaper   



 

På filmen är det pass 4 för Bella som börjar bli lite springig och Kåre håller i linan så jag kan filma. Notera Tage som promenerar i bakgrunden.


       


Jag tänkte att hon skulle få rasta sig lite innan lunch men hon sätter igång och frispårar Tage. Bra där Bella, man kan både valla och spåra på samma dag   


           


Min lilla plutta var slutkörd så vi vände hemåt. Tack för en helt underbar dag med superväder, toppen sällskap och givande vallning. Vilken start på det nya året   



Nu är det full snöstorm ute och vinden viner runt huset. Har redan skottat en gång och imorgon blir det en till rundan innan jobbet. Bra där för kilon ska bort efter julen och har jag tur kan jag ta en tur på skidorna i helgen   





                                                  
       Hej då / Susan


Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards