Direktlänk till inlägg 30 december 2016

Gott Nytt År.

Av manhofs - 30 december 2016 23:36

Så börjar äntligen timmarna rinna ut och man kan ta farväl av skitåret 2016   och istället skåla in 2017   med alla dom drömmarna och önskningarna som man hoppas ska förverkligas.


Trotts allt måste jag säga att december har varit en riktig supermånad med många fina stunder, ja förutom hälsan då  

Idag vaknade jag tidigt likt ett barn på julafton. Jag skulle nämligen ta en privatlektion för Kåre för första gången med Bella och det kändes jätte roligt och pirrigt    Har saknat våra stunder i hagen och  deras vackra gård.



Men först var det skogsarbete på schemat så dom andra fick jobba sig lite trötta. Tyvärr kommer jag inte valla mer med Lizzie då det blir för dyrt. Jag har inte råd att lägga över 2000kr/månad på vallning av 2 hundar    Hade så gärna velat starta ngn Ik1 tävling med Lizzie men har man inte egna får och mer kunskap än vad jag har är det bara att inse att det inte fungerar.


Först tog vi en skön promenad sedan la jag 3 korta spå på ca 500m var. Frukosten smakar extra gott i skogen tyckte både jag och Gucci   


     


Körde uppletande medans spåren la till sig. Gucci fick bara ta två föremål sedan la hon av och jag tjatar inte. Sedan fick Lizzie plocka 5 föremål och det gick på räls. Satan vilket uppletande hon gjorde, in och ut som en blixt utan tugg    Tränade på att kalla in vilket hon inte gillar men hon löd faktiskt. Vågar inte göra det på tävling än för hon lyssnar inte så gärna på mig i arbete, bättre att lägga in ett stopp och dirigera om vilket ser flott ut men att kalla in och hunden försvinner åt fel håll ser inte lika flott ut   


Kilopriset på Bella gick upp på idag när vi körde uppletande. Tycker hon är valpig i sina rörelser men hon är ju bara 9 månader. Kolla in vilken nos hon har när hon vill   



 

Vet inte hur jag ska ta bort ljudet på videoklippen när jag laddar ner dom på bloggen men Ni får sänka ljudet eller strunta i att kolla om det stör  

Hur länge kör Ni korridorer ?

Idag tog hon 3 föremål fint sedan börjar börjar hon tröttna och hittar på lite annat. Då byter jag och Lizzie fick ta in det sista, vilket liv det blir     



 

Så var det bara det roligaste kvar, spåren    Började med Gucci som tydligen piggnat på sig efter uppletande. Släpper inte på henne i en ruta utan kör alltid direktpåsläpp, ändå lyckades hon ta bakspår. Hon var helt bombsäker på att jag hade gått åt fel håll och det tog ett tag att övertyga old Lady om att jag nog visste exakt vart jag gått   Då drar hon iväg i ett jäkla värsting tempo så jag började fundera på om det var dopade wienerschnitzlar i skålen    Högt tempo och inte en pinne plockas. Släpades runt och humöret blev sämre och sämre samtidigt som jag funderade på varför hon såg så konstig ut om nosen    Jo, när hon stannade vid slutapporten hade hon dom andra 3 små pinnarna i gapet och fick inte in den stora    Haha hon är 12 år och 7 månader snart och har aldrig förut samlat pinnarna i gapet som en guldhamster.


 


Ett dåligt spår spelar ju ingen roll när man har 3 hundar    Nu skulle dom andra två glänsa och göra matte stolt   Tyvärr böt jag inte till lina utan fortsatte mitt värdelösa ide att spåra med koppel. Varför gjorde jag det ? vilken skit ide men nu har jag ngt att skylla på   


Lizzie tog med ett bakspår och vinklarna var verkligen bedrövliga   Den enda trösten är att hon älskar sina pinnar och plockade hela bunten. Gjorde en återgång och hade det varit tävling hade jag fått bryta och istället varit social för hon hade inte en aning om hur man löser en återgång idag   


     


Två sopiga spårhundar är ju inget att deppa över för nu skulle den blivande stjärnan visa hur det går till    Tyvärr satte jag inte på linan på henne heller, hur blåst får man vara  


   


Bella rusade iväg i ett jäkla tempo som inte gick att få stopp på när jag inte kunde lägga linan under buken. Höll så klart emot för fulla muggar men det triggar nästan henne mera att dra framåt. Pinne efter pinne gick hon över trotts att jag tjöt som en trumpet, tjoa och applådera, kastade pinnen bak och böt mot godis. Fick fan ont i halsen igen men hon var totalt ointresserad idag utan ville bara spåra. Matte är ju envis och drog på mer och mer beröm och nu närmar vi oss den sista pinnen. Denna skulle hon ju självklart ta efter min svettiga peppning av dom andra 5 pinnarna… eller?



 

Fy fan jag var sur som en citron. 3 spårhundar och alla är sopor. Kanske dags med en fjärde så ngn glänser   

Hör mig själv skratta lite på filmen men det var nog snyftningar   Orkade faktiskt inte engagera mig i sista pinnen heller utan jag får tänka ut en ny plan med bättre humör   

Närmade mig en livskris så jag körde ner till Café Rosenhill och botade mig med go fika   


 


Sedan var det dags att träffa Kåre    Vi gick ner till deras 25:a. Det var första gången för Bella på nya får och i ny hage och jag märkte lite skillnad. Inte lika fokuserad och tog till lite jakt/rusning när det blev jobbigt. Kåres får är mindre och rörligare än Monicas. Trots det var jag så nöjd med hennes jobb    3 får smet ut ur fållan och stod utanför vilket gjorde att dom 5 som var kvar hela tiden ville ta sig till grinden vilket gjorde det lite svårare. Hon lyder så fint och det fungerar jätte bra att kalla av, stanna och ligg. Vi började att lägga in höger/vänster. Min Bella är ju ingen kioskvältare men passar mig perfekt. Hon känns så lätt och enkel. Imponerar kanske inte på ngr vallnings experter som nog vill ha mera drag i hundarna men på mig imponerar hon  


     


Jag upplevde nog henne inte lika tänd som hon är på Monicas får. Innan vi lämnade fållan fick hon ligga och vakta fåren. Först tyckte hon det var konstigt och lyssnade mkt på mig och Kåre. Men hon blev mer och mer fokuserad och vände sig inte ens om när Kåre öppnade grinden och Lucy vallade in dom sista 3 fåren   


     


Vi avslutade uppe på gården i deras fålla. Det gick 4 st långhåriga vita får i den som var väldigt vilda så jag hade Bella i koppel så fick vi går runt åt olika håll längst grindarna. Hon började kännas trött vid det här laget och jobbet kallade så vi tackade för oss och vände hemåt.


Nu hoppas jag att Kåre och jag kan sätta igång med regelbunden träning  Gillar mål med min träning och det blir det inte om man inte strukturera upp det och får regelbundna övningar. 1 gång/ve är ju för lite men så får det bli och så hoppas jag att det fina gänget jag vallar med hos Monica får fortsätta att gå kurs hos henne nästa år   


 


Solen gick ner för näst sista gång detta år och jag vill önska alla mina bloggläsare ett riktigt Gott Nytt År 2017   

Nu lämnar jag 2016 bakom mig och ser som vanligt framåt mot nya mål och äventyr   


 



                                                  
           Kram Susan   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards