Direktlänk till inlägg 22 november 2016

Äntligen.

Av manhofs - 22 november 2016 06:45

Har väntat i 2 månader på att Lizzie skulle börja löpa och så äntligen satte hon igång i veckan. Sist var i mars så det är långt emellan löpen nu   Blev lite ställd för jag skulle ha tävlat i söndags i Viksbergs ridhus och hade inte en aning om vem som skulle skriva på ett löpintyg?

 Första gången på väldigt många år jag har behövt ställa in på grund av löp. Mailade appollogruppen för att fråga vart jag skulle skicka intyget och vem som skulle intyga men fick ett trevligt svar om att jag inte behövde ordna ngt intyg, hon trodde på mig. Det tycker jag var väldigt fint gjort   


Blev väldigt besviken över att behöva ställa in denna tävling    Förra året åkte jag dit och tittade för att se hur det går till och nu var jag redo för vår premiär i ridhus. Jag tror L kan gå ruggigt bra i ridhus då mkt av det som stör henne är bort i form av människor och hundar utanför ring eller ännu värre tävlingar i ringen bredvid. Jag har ju tränat i ridhus i 2 år nu och sätt fram emot att få prova en gång så löper hon efter lååång väntan just inför denna tävling   


I torsdags kväll var vi många som samlades på Stockholm södras bk för att lyssna på Anders S som gick igenom dom nya regalerna. Alla mina kompisar runt om började prassla med papper och penna för att anteckna   och själv satt jag där som en dumbom utan så mkt som en pappersbit i näven   

Blickade ner på deras papper vid mötet slut och såg att till höger om mig var det en pil och en streckgubbe och till vänster blankt   


Hur som så var det väldigt informativt och givande. Nu har jag fått lite mera kött på bena och har en mer positiv syn på dom nya regalerna och systemet    Det handlar om att det ska bli en mjukare övergång mellan klasserna och i stort tycker jag det blir det förutom i momentet fjärrdirigering som kommer redan i startklass, men då utan skylt och TL som står framför. För mig som haft problem med just TL som håller i skylten hon mina vekare hundar som Lizzie och Gucci hade jag gärna sätt att TL redan då står där. I klass ett har dom sedan ingen fjärdirigering konstigt nog men i klass 2 dyker den upp igen men med skylt och TL. Gretzky däremot som var dominant och tuff ville inte ha ngn buse bakom sig   så det blev samma problemlösning men av annan andledning.


   


Min undersköna novemberkaktus har nu blommat i 3 veckor i oförminskad styrka   


     


Så var det äntligen dags för allt julpynt att komma upp. Tvättade alla fönster, hängde upp julgardiner och tände mina stakar till doften av glögg och ljudet av julmusik     Tidigt för vissa men inte för mig. Nu är det en så vackert hemma så jag har knappt lust att åka och jobba   


       


I söndags ordnade Målarmårdens vallhundsklubb en gratis clinic med lunch i Haninge som jag tyvärr tackade nej till då jag trodde jag skulle tävla    Tänkte först åka dit ändå och tjuvlyssna lite   men eftersom jag inte känner ngr som skulle dit kändes det dumt att dyka upp oanmälde   


Packade istället ryggan med fika, selade på hundarna och så gav jag mig ut med gåstavarna i Tyresö nationalpark i 3 timmar. Geggigt och blött i skogen och lerigt på vägarna men jätte skön trots det att komma ut. Uppe vid sjön trehörniningen satt en familj och grilla så vi satt och gagga i solskenet innan det var dags att vända om för en härlig familjelunch hemma hos föräldrarna  


           



Årets absolut sista lass med virke hamnade på återvinningen idag. Skönt att det smälte undan så jag fick ut släpet för det hade inte varit bra om det hade fått stått på släpet hela vintern. Golvet blir förstört.


 


Sedan var det äntligen dags för mina efterlängtade vall lektioner. Går nu en fortsättningskurs på unghundskursen. Samma trevliga gäng håller ihop   Hoppas Monica vill fortsätta att kursa oss, hon är jätte duktig och trevlig   

Alla hundar gör framsteg för varje gång tycker jag och det är så häftigt att se hur olika dom är i typ och arbetssätt. Bella är totalt olika Lizzie även i vallningen. Betydligt lugnare. Lizzie dammar upp stora dammoln men Bella hon tassar runt så jag blev orolig och frågade Monica om det var ngt fel på henne?  

Alla andra påminner om Lizzie i action och speed. Bella hon hetsar inte upp sig. Det är som hon har en lugn växel och den håller hon   


   


Idag var hon verkligen tänd och smög in som en puma mot fåren. Ihopkrupen och låg satte hon försiktigt ner en tass i taget och det såg verkligen häftigt ut    Så har aldrig L jobbat.

Med det tempot kanske man inte hinner flytta 400 får utan att ha med sig övernattningsstället   men mitt lilla hjärta kommer bygga på sig    Hon är ju ung och ingen tuff hund men precis som i skyddet så börjar man försiktigt med lätt övningar och bygger hundarna så dom får självförtroende och pondus. Ibland blir hon frustrerad när hon inte får göra som hon vill och då springer hon bara runt i linan men jag tycker hon samlar sig fort.


Allt är så lätt med en sådan här snäll och lugn hund. Jag tycker hon lär sig fort och utvecklas fint i vad jag än hittar på. Trotts att hon är så tänd så lyder hon bra och är lyhörd för mina komandon. Ja, idag var det ett riktigt fint pass i hagen och jag var så nöjd när jag åkte hem och ett brett flin lyste mot mig i backspegeln   


   




                                             Ciao / Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards