Alla inlägg den 13 november 2016

Av manhofs - 13 november 2016 01:00

Efter veckans mardröm med snöhelvete från ovan slog jag upp mina gröna till en strålande vacker vinterdag så det gick inte annat än att bli lycklig    Dagar som denna är bland dom bästa på hela året för mig.



     


Höll väl inte på att börja så bra då snön släppte från taket och for ner med en jäkla smäll. 3 sekunder i ens liv kan förändra mkt och hade jag inte kliat Gucci så länge bakom örat hade jag legat under massorna   Kan väl meddela att Tiger och Gucci klarade den mh testen bäst  


   



Barnsligt lycklig    packade jag bilen med skidorna och begav mig ut på jakt efter åkrar som jag kunde ha min premiär tur på    dessutom första gången i mitt liv som jag åker skidor i 08 land i början på november.


Jag har kört drag med alla mina hundar och det är alltid så spännande att se hur dom är i draget? Visserligen går det att utveckla dom men har dom inte rätta glöden så har dom inte.

Gretzky var inte så mkt för fysiskt arbete men när han väl lärde sig drog han mig till Kina. Dizzie, Dixie och Gucci är mina bästa draghundar medans Porsche och Skipper var riktiga lat jon som man fick mana på. Lizzie var så rädd för motståndet och det tog lång tid att få henne att springa på, dessutom blev hon rädd för ljudet av stavar och skidor som knastrade bakom. Inga problem man har med schäfrar direkt   


       


Oj vad min lilla Bella med sina 13kg imponerade på mig    Har nog aldrig haft en hund som var så duktig första gången med utrusning och skidor. Hon tog ifrån tårna, sänkte huvudet och kämpade med ryggen   


 Målet med dagen var ingen lång tur då hon är för ung och jag visste inte hur Gucci skulle hänga med, dessutom är jag själv väldigt slut i kroppen. Bella brydde sig inte ett dugg om skidorna som låter mkt och skötte sig väldigt fint ihop med dom andra två. Det lönar sig att noga välja valp och allt jag såg i Bella hos uppfödaren och noga testade har jag idag nytta och glädje av  



 

Ni ser på filmen hur dom vana hundarna spar energi och enkelt flyter fram i vägvinnande trav som gör att dom orkar långt. Bella som är ung och oerfaren skuttar och leker samt byter tempo vilket gör att dom tar slut fortare   


       


Vilken fantastisk dag    Gucci var så pigg och for hit och dit men mot slutet tog orken slut och hon höll sig runt mig medans dom andra två busade runt. Går ju inte direkt att åka skidor i denna djupa snö utan jag la mer ett spår. Imorgon ska vi tillbaka och då blir det mera åka av   



 

   


Vilken lycka att få uppleva dagar som denna   För mig handlar det inte om att det ska gå fort när vi kör drag. Jag vill själv jobba mig slut och känna hjärtat hamra mot revbenen och hela kroppen brinna av smärta på ett sätt som bara skidåkning kan ge. Att med hundarna komma ut i natur som annars är stängd för en och få uppleva vyer och dofter, tysthet och vilda djur är sporten nr 1 för mig som jag vill ägan mig till i många flera år. Att rusa fram på en kick bike eller bli dragen i 180 knyck på en släde är inget för mig, jag vill själv jobba mig trött, slå oss ner för en fika och behövlig vilopaus innan färden fortsätter  



 

Självklart var det lite effektfullare att dra med tre schäfrar. Hur mkt go och vilja dom än har så kan bc med sina 13 kg inte mäta med sig med 35 kg schäfer. Men vem vet, till nästa år kanske en ny Tysk springer med i spannet   


Bella hon for hit och dit i djupsnön och när vi kom till bilen fick hon punka. Hon sov resten av dagen och sa inte ett knyst   Normalt när hon försvinner ner har hon hittat på ngt bus och man hittar trasig skor eller annat som hon snott till sig. När jag kom på att det var ovanligt tyst och Bella borta smög jag ner för att ta henne på bar gärning   men då sov hon. Haha bättre än att valla  


 


Glädjande nog var Gucci riktigt pigg och alert trotts sina 12 år och det märktes inte så mkt på henne    Hon blir totalt tokig när skidorna plockas fram så det hade gjort ont att lämna henne hemma, men nu får hon följa med ytterligare ett år   

 Eftersom hon är gammal och Bella ung kör vi inte så hårt och långt utan vilar mkt springer lösa. Det viktigaste är att hon får vara med och jag njuta av det absolut roligaste jag vet i sportväg   



 


Nu ska jag hoppa i säng. I morgon blir det ny tur med picknic i spåret och sedan är det fars dag och mkt mer spännande som händer   



                                                  


           Hej då/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards