Alla inlägg den 11 november 2016

Av manhofs - 11 november 2016 22:46

Ovanligt tidigt drog vintern in över Stockholm men metrologerna till ära har dom varit ute i god tid och verkligen varnat folk    Satt ju själv i 2 timmar i kö förra veckan för att byta däck och kön har inte krympt under veckan när jag passerade däckvärkstaden. Värmde upp med snöskottning vilket jag tycker är en härlig och nyttig syssla både på måndagen och tisdagen.

Jag har lärt mig att det inte lönar sig att lata. Skotar hellre två gånger/dag än en gång och det är supertungt.


         


Jag tyckte det var så juligt och mysigt i tisdags    så jag tände min utomhusbelysning för i år och plockade fram skidorna. Med lite tur så kanske det skulle kunna bli en tur i år   


Efter att ha lyssnat på väderleken satte jag klockan på ringning en timme tidigare   och tur var väl det. Tog två timmar att skotta hela uppfarten så att jag kunde köra ut   och trotts alla varningar var inte en plogbil ute kl. 10 på Nynäsvägen eller söder   Jag är så glad över mina väldubbade däck som passerade många stillastående bussar och personbilar med sommardäck.


         


En snökanon hade drabbat 08 land. Det är ett väderfenomen som ni kan googla på men det drabbar bara kusterna och innebär extremt kraftiga snömängder och kraftig vind. Självklart kom knappt en gäst då vinden piskade in över Zum. Såg en kille kämpa för att komma loss med sin bil så jag var snäll och gick ut med en skyffel. Som tack slängde han den sedan i en driva och stack   


         


Leverantören kom med varor varav en kartong med Annas pepparkakor som jag och personalen tänkte mysa med    Då har leverantören spelat fotboll med vår kartong  

Dom få hela Ni kan se letade jag fram för att ni skulle se hur dom borde ha sätt ut   


     


Tog 2 timmar att tuffa hem på isiga och hala gator och så vill dom inte ha dubb på däcken i Stockholm   

Dom med odubbat gled hit och dit.


Väl hemma började jag bara grina    Det var helt förfärligt med snö och totalt omöjligt att skotta rent då det börjat bli + grader och tungt. Tog över två timmar att bara skotta ur nere vid vägen där bilen får bo tillsvidare.

Dessutom hade mängden med tung och blöt snö fällt min vackra pil jag var så förtjust i    


     

   

Kl.22.30 orkade jag inget mer utan släpade mig in, duschade och somnade ovaggat för att på torsdag morgon åter igen gå upp och fortsätta skotta rent    Växthustaket och hammocktaken samt alla balkonger måste skotas av så dom inte rasar och varje spadtag brände i armarna  Fy leda, blir vintrana så här blir det lägenhet tidigare än planerat   


         


Torsdag kväll och två timmar skottning av uterummets tak. Det var jätte tunga lass som börjat frysa så jag fick hacka loss dom med min långa snöraka. Skitkvalitet köpt på Biltema. Iden är strålande men kvaliteten så dålig så jag ska leta efter ngt liknande då den är ovärderlig när det gäller att raka av tak   


På ena sidan står jag på en målar ställning hela vintern. Känns ganska tryggt men på andra sidan måste jag balanser på en stege och det är väldigt rangligt. Har redan ramlat ner en gång så jobbet går jätte långsamt när man samtidigt måste tänka på balansen. Till nästa år ska jag köpa en till ställning och ha permanent uppe under vintern. En billig försäkring.


     


Idag fredag är det fortafarande inte skottat inne på Slussen eller gamla stan. Jag gick med broddar men tyvärr så jag två läskiga olyckor på väg hem idag. En äldre och en yngre kvinna ramlade riktigt läskigt och låg kvar på marken i högljudda skrik    Måste säga att vi 08:or hjälper varandra väldigt fort och från alla håll ville folk sträcka fram en hjälpande hand    Riktigt jävla dåligt att folk ska behöva riskera hälsan för att ta sig till och från jobbet bara för att dom inte sandar och plogar vägarna   

Visserligen var det värsta snöovädret över Stockholm på 111 år men vi var ju förvarnade i god tid och trotts det får dom inte ut sandbilarna.


     


Böt min villa försäkring från Trygg Hansa till Folksam för ett år sedan. Var VÄLDIGT noga med att ta tilläggsförsäkring ifall träd skulle falla och skada ngt. Jag sparar väldigt gärna pengar men jag tummar inte på kvaliteten, då betalar jag hellre mer.

Vad tror Ni nu Folksam sa när jag ringde och anmälde min skada?

Självklart så täckte inte det ett fallet träd som ev. förstört stolpen och blockerar uppfarten   

 Fick ringa tre gånger. Första gången började det tuta upptaget när det väl var min tur efter långt köande   

Andra gången tyckte förmodligen killen att jag var jobbig som fick nobben för han skulle diskutera det med sin kollega och bad mig vänta en stund. Han sa inte att dom tänkte gå på lunch så när jag ringde upp för tredje gången var jag INTE att leka med   

Slutade med att den faktiskt ingick i min försäkring. Dom såg väl det jag ser. Det är dags att teckna en ny villa försäkring   

Tycker ine man ska behöva bråka om ngt man betalar för. Förhoppningsvis är det ingen spricka i lampkåpan men stolpen lutar, fast det kan jag leva med.


Hur som så fick jag tag i Dan som har ett registrerat företag och jobbar med proffs. Han har fällt och röjt ca 30 träd åt mig utan ett missöde så han får ta hand om Pilen. Bortforsling ingår inte men det betalar jag själv. Kroppen är helt förstörd nu efter all skottning.


 


Jo mina vänner. Jag älskar fortfarande snö och vinter men inte när det blir extremväder. Detta har varit två förfärliga dagar som jag hoppas slippa så länge jag bor kvar här   


Men efter regn kommer sol och nu väntar ngt som kommer pigga upp en slutkörd och deppig Susan   


Vill man ha förändringar i livet får man ordna det själv så det har jag gjort nu   

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards