Alla inlägg den 2 november 2016

Av manhofs - 2 november 2016 08:00

Planerna går ju inte alltid som man tänkt eller hoppats på och efter ca 8 starter i lydnad elit utan ett första pris kan jag bara konstatera att det var så svårt som jag trott för Lizzie   


Andledningen till att jag låg kvar så länge i klass 3 var att jag visste att hon svårligen skulle klara av eliten. Har vid flera tillfällen tänkt att jag aldrig skulle starta henne i eliten men så började jag känna av pressen från omgivningen om att det var dags att gå upp i eliten. Det är inte ok att tävla så många gånger i en klass och dessutom vinna dom flesta utan att sikta mot eliten. Många trodde att jag bara tävlade för att vinna priser (som om det vore ngt fel i det) men jag försökte bygga upp L till eliten och dom svårigheterna vi skulle stöta på.


Hade faktiskt hoppats på att det skulle ha gått lite bättre än vad det gjort men tyvärr inte  

Blanda inte ihop det med besvikelse, för jag är absolut inte besviken över min hund. Vilket jäkla år hon har haft med framgång efter framgång   Förra året valde hon vilt i spåren så vi tränade viltsph med 3 st 1 pris i rad med HP och blev Svensk viltspårchampion och har inte valt vilt en gång efter det   


 Förra året hade hon problem med lydnaden så jag tävlade mkt i 3:an och hon har höjt sig ngt enormt och ligger nu 5:a i Sverige i spåren   


 Från att knappt ha vallat tog hon sitt VP efter 5 månaders träning   så besviken är jag långt ifrån.


Många frågar över våra många nollor på tävlingarna. Mitt mål är inte att hanka runt med betyg 6-8 utan jag siktar mot 8-10. Det finns ingen andledning för mig att hanka runt ett tävlingsprogram där hon lär sig ofog och hyss när chansen till 1 pris är rykt utan då passar jag på att korrigera med beröm eller skälla för att förbättra oss till nästa gång.

Med våra usla resultat är det ju svårt att tro att vi höjt oss   men det har vi faktiskt gjort och ganska ofta får jag beröm när vi är ute och tävlar för Lizzie har kapasitet men det är för mkt runt om för att hon ska hålla hela programmet. Står domaren fel, tar TL upp apporter för tidigt, har domaren mörka solglasögon och keps, huva eller springer runt oss tappar hon fokus. Självklart gör dom inget fel utan i eliten ska hundarna klara dessa saker men hon gör inte det.


Nu har jag bara 4 tävlingar kvar i år och möjlighet till ett lydnads championat är borta då hon kommer att börja löpa när som helst. Så jag har nu bestämt mig för att inte satsa på ngt första pris utan jobba med hennes attityd när vi tävlar. Då får jag starta i klass 2 nästa år och där trivdes hon riktigt bra, och jag med  

Nu kommer jag inte bry mig om att folk blir sura över att vi vinner priser utan mitt råd är bara: Sätt igång och träna så kan Ni slå oss   

Jag kommer satsa på stora tävlingar och cuper med fina priser så Lizzie får bidra med foder mm till hushållet. Sedan får jag ser hur hon utvecklas. Kanske blir det elit igen med nya reglerna men jag är tveksam med Lizzie. Det blir nog Bella som kommer ta mest tid framöver när det gäller inlärning och så får L köra spår som hon gillar så mkt.


Ni kanske undrar varför jag helt enkelt inte lägger av med lydnaden?

Lizzie behöver komma ut och tävla oftare än vad man kommer med på spåren. Dessutom är det så pass jobbigt för henne på lydnadstävlingar med domare som springer runt och små ringar så när vi kommer till brukslydnaden är det riktigt enkelt för henne och hon blir bättre och bättre. Vi hade inte varit där vi är idag i brukset utan lydnadstävlingar.

I lydnad kan vi tävla hela året men i spår mellan april-okt. I år kom jag inte med på en tävling på 3 månader mellan juni-september och då hade det varit perfekt för Lizzies franska nerver att köra lite lydnadstävlingar.



     


Kan väl passa på att berätta om ytterligare en värdelös tävling från i lördags. Riktigt svinkallt med frost i backen och självklart drog jag sista start nr 19   


Blev så otroligt sjukt glad över att Lizzie åter igen satt, dock oroligt men hon satt    Tänk att all träning runt på klubbar gett resultat    Hade tänkt åka hem annars men nu var vi ju kvar. Trotts att det var 2 ringar tar det tid och först halv 2 var jag klar. Det blir mkt promenade med hårbollarna och gagg med medtävlande och kalla fötter  


                   


Mötte klubbkompisarna Lena och Charlott som tävlade   


     


Så var det efter många timmar våran tur. I foten kändes hon riktigt dålig. Tittig och fladdrig då det var ett ekipage uppe i ring 2 och mkt publik bakom oss vid ringen. Dessutom många skyltar så blicken fladdra hit och dit   


I Z: at var hon riktig duktig men tyvärr fick vi halt kommandot vid en skylt som hon inte ville sitta på därav avdraget.


Inkallningen var super med ovanligt hög fart så självklart nitade hon till och satte sig ner på ställandet. Med lägre fart får vi bättre betyg  


Så ställer vi upp inför sista momentet och skickar ut till kon. När hon står där tar TL i ring 2 upp apporterna så då vill hon kuta dit och slutar lyssna på mig. Blev jätte besviken för det har jag och Frida tränat på utan problem i veckan   

 


Så kommer vi in i ring 2 och då har domaren huvan uppdragen över huvudet för kylan. Självklart inget fel i det men Lizzie tyckte inte om det och blängde argt på honom under hela programmet  

Lottar ju självklart vänster apport och då vill hon inte gå dit för det är på den sidan han står. Lyckas trotts det få dit henne med hårda komandon.


Metallen lyckades matte kasta bra för en gång skull   Här behöver hon inte tänka så det gick lätt.


När jag vänder mig om för att skicka henne på vittringen blänger hon på domaren. Sedan kutar hon ut, över pinnarna, vänder sig om och blänger till på honom och tar bara upp en i måfå utan att leta. Sedan kommer hon på att hon inte har letat och fryser till is med pinnen i munnen ute vid pinnarna.


Vid fjärren vet jag inte vad han drog på och jag kan inte tolka texten. "Har intagit sitt fön kommando "  

Jag hade 7 komandon och hon flyttade inte fram så mkt. Jag tog 2 dk på första skiftet stå men hon satte sig, nästa skifte var sitt så för att spara komandon sa jag inget då hon redan satt, sedan flöt det på. Trodde faktiskt det skulle bli en 7 i betyg. Domaren är jätte duktig och korrekt så ngt fel måsta jag ha gjort men vad?


   


Eftersom jag skulle jobba stannade jag inte på prisutdelning som det dröjde ytterligare 40 minuter till utan körde hem.


Nej, Lizzie fungerar absolut inte att tävla i två ringar än. Jag tycker det är roligt och åter igen vill jag påpeka att ingen gör ngt fel som att TL tar upp apporter, skyltar på plan mm. I eliten ska hundarna klara av störning i och utifrån ringen men Lizzie klarar helt enkelt inte av det än utan hon fungerar bäst på tävlingar som i Nynäs då det är en grupp och publiken en bit bort.

Nu har vi försökt men det höll inte. Planen blir ändrad och till nästa år kör vi i klass 2  med målet att höja oss i brukset.



                                                  
             Ciao / Susan   




                                                  
     

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards