Direktlänk till inlägg 4 oktober 2016

Spårtävling.

Av manhofs - 4 oktober 2016 01:15

Så var det dags för årets sista spårtävling som gick av stapeln på hemma plan och Tyresö bk. Min statistik för genomförda tävlingar på hemma plan är otroligt låg på samtliga mina hundar   men ngn förklaring har jag inte mer än att våra spår är svåra.


Vi har duktiga spårläggare och markerna är helt ok och jag har ofta tränat i områdena men trotts det har jag haft det svårt att ta mig runt under alla dessa år. Visst det är mkt vilt i vårt område och många människor är ute och promenerar och plockar svamp mm, fast jag förstår ändå inte varför det är så svårt  


Även på träning kan jag ha problem men i söndags ville jag så gärna ta mig runt och visa upp en Lizzie från hennes bästa sida. Uppfödaren Inga-Lill var min första instruktör när jag 1982 kom med min första hund Snickarbos Dizzie till TBk, så visst vore det lite extra guldkant för mig att visa upp henne och Olles avkomma från Revalill’s kennel.


Flocken var morgontrött och ville komma in igen eller så var det första nattfrosten och kylan som gjorde det   


 


 Rena lyxen med samling kl.8 för oss 10 som kom till start. Tävlingsledaren Ulla satte upp en tydlig infoskylt på bilen men man kan väl konstatera att vi som tävlar inte är så motagliga för information för vi åkte hit och dit som yra höns utan att lyssna ordentligt på Ulla eller läste hennes lapp   


   


Dagen domare Robert och Yngve samt en jätte trevlig tjej som bakdömde på ett föredömligt vis    Jag har absolut inget emot att folk bakdömmer men när dom inte kan hålla tyst utan har långa utlägg och diskuterar betyg med domaren högt tycker jag det är dåligt. Jag betalar en hel del för att åka och tävla i avgift, bensin samt personal så jag kan ta ledigt, så har det hänt att det är som en domar konferens inne på plan när man ska tävla. OTROLIGT störande   


     


Vi fick klättra upp en bit för att komma till mitt sph så jag var glad att jag hade choklad i väskan så man inte gick ner i vikt under dagen    Lizzie gick ut jätte fint, valde fort rätt håll sedan for hon iväg på pigga ben och plockade pinne efter pinne på 23 minuter    Hon var riktigt taggad och noggrann och reagerade bara på en stor fågel som for upp framför oss i ett kärr på slutet Hon älskar att jaga pippi och för en sekund blev jag orolig. 2 gånger har hon ju valt bort slutet så det vore väl själva fan om det hängde på ngn fet skogsduva.


   

Nej du matte, slutet ska jag ha med mig för den här Lena var roliga att följa. Det var ett väldigt bergigt spår så hon fick verkligen jobba, tur att jag har tränat lite hårda underlag annars hade vi nog varit lost   

Tror det var min första 10/10 på en Tbk tävling och jag var så lycklig   


   



Hade en timme på mig så jag tog bakvägen till klubben. Rastade dom andra hårbollarna och körde lite lydnad innan det var dags att gå ner till parkeringen och en ny ruta. Roligt och spännande med en helt ny ruta    Det visade sig att 5 stycken hade brutit men jag och Monica var kvar för att försvara TBK:s färger. Åter igen en backe att klättra upp för till uppletandet  


Betyg 9,5/9,5 för ett omtag. Dagens bästa uppletande hade Annika med Plopp med 10/9,5   


       



 Äntligen dags för lunch och lite gagg med alla hundkompisar. Solen värmde gott och dagen var verkligen fin    Startade som nr 3 och valde att gå över till lilla planen för att värma upp. Noterade då att dom glömt att stänga av vägen som går längst planen  Normalt brukar folk passera förbi precis vid planen, stegen och hoppet men nu hade inte en kotte dykt upp så jag brydde mig inte om att säga ngt.


Ställer upp för fot och Ulla ska börja dra betyg då en lågt flygande helikopter far in över oss    Tänkte först lite negativt men blev sedan sur på mig själv   och satte istället igång med att göra fot förflyttningar och berömma henne så hon släppte helikoptern. Varför ska jag stå där stel som en pinne och låta henne låsa sig på den?


Foten var jag väldigt nöjd med…. för att vara henne och vi närmar oss slutet på fotprogrammet då en cyklist cyklar in när jag ska påbörja mina vändningar på stället    Ok med en hel cykel men den här snubben hade trasiga växlar så precis bakom oss börjar det klonka och donka så L tappar fokus och jag valde att ta ett hårt dk som nog ingen hörde. Ha ha hur stor chans är det att både en helikopter och en cyklist kommer när man tävlar  


Var inte riktigt nöjd med vissa delar och valde t.ex att ta ett dk på framåtsändandet som sedan var fint. Skall och kryp var jag sjukt nöjd med men när jag ska kasta metallen glider den ur min hand och hamnar en 5 meter framför mig. Jag som är känd för att kasta som Ricky Bruch syrra   glodde förvånat på apporten och likaså TL, skrivare och domare    Så går det när man tvingas att klättra hela dagen, man blir klen och kastar som en kärring   



Tunga apporten gjorde hon så himla fint så klantar jag mig   och tappar den ur handen men som tur var fick jag till en knuff så den ramlade inte på hennes tassar.


Ska gå fram emot hoppet då jag ser att en familj med hund är påväg in på plan från vägen    Stannar till och vänder om så Ulla kan be dom vänta. Men L retar sig på dom nya besökarna och tänker rusa dit efter hoppet så jag får ta ett dk.


Skrattade faktiskt lite gott för mig själv   Jag som vill ha det lugnt på plan fick precis allt man kunde tänka sig. Dessutom så sprang det två rådjur bakom hundarna under plattsliggning med skott  


Det var lite missar här och där men efter omständigheterna var jag jätte nöjd. Jag blev helt varm i hjärtat   av publikens varma applåder och fina ord över min lilla sockerbit. Tusen tack snälla Ni   

Var så sjukt lycklig över att åter igen inte nolla ngt moment   


     

Åkte hem och firade mina fina poäng    Inte ofta man kommer över 600 poäng i 08 land   

 Plockade en näve solmogna jordgubbar ur landet som avnjöts till efterätt med glass och bubbel  


Nu blir det inga mer spårtävlingar i år utan vi ska göra ett sista försök i elit lydnaden. Känns det inte bra lägger jag ner den och går in i ridhus för att träna in dom nya momenten. Ev. stannar vi då kvar i klass 2 som det kommer att heta. Jag tycker det är bra för henne att tävla i lite lydnand. Det stärker hennes brukslydnad. Domarna är då längre ifrån, planerna större och TL inte så rörlig och kutar henne i röven så hon upplever det som roligare/enklare.


Ett varmt tack vill jag rikta till mina träningskompisar Bosse och Gittan, Benny samt Inga-lill och Yngve   

Utan er hade vi nog inte varit där vi är idag. Även om ni inte alltid har hållit med mig har ni köpt mina metoder. Ni stod där och applådera emedans L ville kuta till bilen  , eller inte kom på inkallningen eller vägrade hämta föremål på uppletandet. Ni har peppat och stöttat under dessa 5 år och hur det än har gått har vi delat skratt och gofika ihop     Inte hade ngn av oss trott att vi 2 skulle ligga som nr 5 i Sverige.


     



                                                  
      Hej då/ Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards