Alla inlägg den 30 september 2016

Av manhofs - 30 september 2016 07:00

Lilla Bella har nu fyllt 6 månader och utvecklas riktigt bra åt rätt håll. Hon har varit lite för snäll och lat för min smak men det har jag fått ätit upp sista tiden    Har aldrig haft en valp som bitit sönder så lite och sovit så mycket som denna lilla dam och oron över att ha fått en slöfock har gnagt.


 


Hon väger nu 11.7 kg men har inte gått om Lizzie i höjden men i längden. Många uppfattar henne som högre än L men det är nog färgerna och längden som spelar folk ett spratt. Tvärt om så är hon när de går bredvid varandra en 2 cm kortare men jag hoppas hon växer ngn cm till så det inte blir en vandrande limpa    Lizzie är som en klen kycklingsvinge med tunn benstomme   så jag oroar mig ibland för dom höga hoppen hon måste göra i brukset och den tunga apporten hon ska bära. Bella är mera rejäl och har en kraftigare benstomme vilket jag tycker är bra  


Till sättet har dom trotts sitt nära släktskap inte många likheter. Medans L oroar sig och tjurar går B runt och skrattar hela dagarna. Hon är betydligt stabilare och modigare och saker som hon reagerar på löser hon själv utan hjälp sedan bryr hon sig inte om det ingen. L har flera nojor emedan inget kan få B att sluta vifta på svansen. Anfallande aggressiva hundar försöker hon tom få igång i lek. Visst blir hon rädd och reagerar, det är en bc och ingen schäfe  


 


I inlärning är hon betydligt mer lättlärd än vad L var men koncentrationen mkt sämre och hon tappar fort intresset och vill hitta på ngt annat än vad L gjorde i samma ålder. Hon har inte heller ngr allvarsbitar utan skrattar bort det mesta i livet som är jobbigt/svårt.


 

Lizzie är en sökhund och Bella en spårhund. Jag jobbar vidare med pinnarna som hon inte alls vill markera eller slösa tid vid men mitt hysteriska lekande och godisbytande börjar ge resultat och hon tog 1/4 pinnar förra ve. Ja ja det är långt till appellen men som Ni kan se så tutar hon nästan bara förbi den.



 


 

Till vardags i flocken är hon väldigt lyhörd och håller jätte fin kontakt med mig hela tiden och ligger mellan Lizzie och Gucci så hon hela tiden har koll på mig. Har aldrig behövt träna på att hon inte ska springa för långt bort som med Lizzie. Dessutom lyder hon väldigt bra och mina valplekar fungerar nu i skarpa lägen som när Bambi kommer springande över stigen och hon lägger sig ner med dom andra vilket ger utökad frihet att springa lös   



Vi går en valpkurs på Nynäs bk som jag tycker har gett resultat i att INTE hoppa på folk utan om man sitter fint får man hälsa. Dessutom bryr hon sig mindre och mindre om andra hundar utan söker min kontakt och letar efter arbetsuppgifter   


 


Dessutom går vi på förberedande vallkurs och får lära oss en del om fårskötsel, som här att klippa klövar. Sekatören var trasig därav mitt lustiga grepp men det gick fort och enkelt att trimma till dom. Ett riktigt trevligt gäng som jag längtar efter varje måndag och vår instruktör Monica är kanon  

Hoppas det blir en fortsättning i vinter så det inte rinner ut i sanden.


     


Jag tycker hon är balanserad i vallningen men inte så tänd ännu. Mer nyfiken och tycker det är roligt men hon förstår inte riktigt hur hon ska göra och blandar lite rusningar, flykt och koncentration. Tror hon kommer bli riktigt duktig men vem vet    Även här är hon väldigt lydig och kommer så fort jag kallar av. Monica tycker nämligen som mig att det är viktigt med god lydnad i vallningen och har inget emot att jag tränar det.

Hennes starka sida är höger och hon håller ett väldigt jämt och fint tempo utan att rusa på fåren utom i vissa tillfällen. Dessutom vill hon ha ett längre avstånd till fåren än vad L vill och det tycker både jag och fåren är skönt. Har fått lägga så mkt tid på att flytta ut L som helst travar fåren i röven.


Ni ser på dom två första bilderna hur vi tänkte flytta upp L till vänster för att hon skulle vända gruppen, då dyker hon rakt ner i höger hörn och jag fattade ingen ting   sedan viker hon av fint upp mot fåren. Som en perfekt högerflank och som mina vall kompisar vet är det mkt poäng i flankerna   och matte skrattade förtjust.

Bella  lurade sin matte som trodde hunden var lost, istället hade hon sten koll och en plan   

Tack Ia som fotade  

Paparazzi Peos foton väntar jag än på   


 

 


       


 

Öronen lever ett eget liv som Ni kan se på bilderna men dom kommer nog att hänga ner till vardags och stå när hon är upphetsad. Med lite tur står ett öra men två kan jag nog inte hoppas på   


 

Ja min lilla Bella är helt bedårande och genom snäll    Egentligen föredrar jag knepiga och svåra hundar, ja även knepiga människor tycker jag om och än idag blir jag ledsen när jag åker hem från en tävling och tänker lyfta luren för att ringa   min vän Lasse med Bita och kommer på att han är borta   



Med Lasse rådde raka puckar. Inget tigandes och tjurigheter utan rakt ur som det var och ett hjärta av 18 karat guld   Obekväm men ärlig och hans vänskap & kunskap som har givmilt delade med sig av till mig har för mig dit jag är idag när det gäller hundsport. Saknar min vän Lasse   


Ser ljust på Bellas framtid och ser fram med spänning på hur dom kommande 6 månaderna kommer att bli. Mkt händer i humöret, hon ska löpa, röntgas och göra mh men det är omöjligt att inte göra annat än att älska denna älskvärda och goa hund  



                                                  
Ciao / Susan   

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards