Direktlänk till inlägg 26 september 2016

Cert.

Av manhofs - 26 september 2016 07:00

Efter ett kvälls pass med dunkande Tyrolermusik i högtalaren   kändes det inte ok att kliva upp efter 4 timmars sömn. Denna gång var det elit spår i Nynäshamn som var målet.


Mina underbara föräldrar kom till frukost och hämtade hem Gucci så slapp hon en tävlingsdag i värmen. Nu blev det inte så varmt som dom hade lovat men skönt för henne att bli ompysslad med borstning och godis   


   


12 stycken kom till start och jag lottade nr 4. Hamnade med Kennet och Bosse  ute vid en korsning så tiden bara for iväg med gagg. Bosse fick prova på att hålla i en riktig hund och det klädde verkligen honom   


   


Påsläppet var direkt från vägen ut på en äng som hon plockade klockrent och så iväg i ett lugnt och målmedvetet tempo. Eftersom Bosse var min spårläggare trodde jag hon kanske skulle vara lite slarvig och snabb men det kändes som i Göteborg   Ett varierande spår med mkt vinklar och ut över en äng och genom en tät grandunge. Hon fick problem vid en foderstolpe för vilda djur.Tror dom kan ha salt på den för det var väldigt upptrampat runt om och doftade tydligen gott men det löste hon efter lite nos. Tyckte även att hon hade lite problem när vi kom från skogen och skulle spåra på ängen så jag får nog träna lite ängspår.  


     

Tidigt var jag tillbaka i stugan sedan var det en lååång väntan till 11.10 då först plattsliggningen kom igång. 5 st hade brutit och lilla Lizzie låg åter i topp efter bästa bruksarbetet. Mitt silversmycke värmde skön i halsgropen som bevisade att hon inte bara hade tur och var bästa brukshunden en gång i år   


Nu börjar folk att räkna poäng hit och dit men jag gillar att ta ett moment åt gången. Allt för många tävlingar har vi legat bra till så har en nolla i lydnaden dragit ner det hela.


Plattsliggningen blev jobbig då TL la ner oss för nära varandra. Ska vara 5 meter men vi låg 3 meter. Tyvärr upptäckte jag inte det innan jag vände mig om på väg ut då en hund började tok skälla oupphörligen i 2 minuter   L tycker det är ett jobbigt moment så det kändes väldigt oroligt att stå bakom stugan och höra skallen eka. Men hon låg helt nerborrad i gräset som ett tryckt frimärke  


 


Kenneth och jag slog vad om en kopp kaffe om vilken hund som skulle eller inte skulle springa på budföringen och sedan bjöd han mig på en kopp kaffe     

Fasiken klockan var inte ens 12 och jag hade redan vunnit en tävling. Det är vad jag kallar fika cert   


     

   

Kl.12.15 började uppletandet i deras gamla ruta och det kände si så där för jag såg en huggis där i måndags   Rutan ligger i en backe så skickar man ut i sidledes. Jag tänkte att vinden som kom från vänster ner för backen skulle föra med sig ngn doft men när jag väl stod där nere insåg jag att det var helt vindstilla och vinden for högt över våra huvuden. Första föremålet kom fort sedan letade hon mkt så jag flyttade upp. När jag väl kommit upp var tre föremål inne så då bestämde jag mig för att gå ner igen. Misstänkte höger bak och mkt riktigt, där ngn stans låg den men det var först när hon stod på den som hon kände den    Betyg 9,5/9,5


 


Så lite ny väntan men 3 Amigos softade i solen. Rulle ville spöa Lizzie därav hennes sura uppsyn   men Gun som jag åkte skidor med i vintras ,var en riktig gentleman och så fin med Bella   som blev helt tagen av denna bjässe till schäfer  


 


 


Så drog lydnaden igång. Skulle vi hålla ihop utan en nolla för andra gången i rad månne tro?

Jag hade redan bestämt mig för att ta ett dk på framåtsändandet för att bryta lite attityd som " du får inte säga till mig på täving   "

Jo du lilla damen, det får jag   


     


Jag kände mig jätte nöjd och tyckte hon gjorde det jätte bra    Lite små missar här och där, imorgon ska jag hämta mina papper och läsa om domarnas åsikter     Behövde bara ta ett dk på ut sträckan på framförgåendet, på vägen tillbaka slog hon av jätte fint   

 Vi höll på att få vår första 10 på tungen men så råkade TL skramla med metallen så hon kom av sig och tänkte kuta till honom  så fick jag ta ett dk. Ska bli skönt för henne med 3 kg nästa år   


Men i det hela så fokuserade hon på mig och var väldigt samlad. Jag tror att det är viktigt att ha henne kort redan in i foten. Är hon för uppspelt och taggad där kommer det igen på övriga betyg som en röd tråd.

Tyvärr var jag sedan tvungen att lämna tävlingen utan att kunna deltaga på prisutdelningen    Känns som att gå på kalas utan att få tårta.


Men jag vill tacka alla goa hundkompisar/ medtävlande för en fin dag ihop    och alla på Nynäs bk för en väl genomförd tävling   


Väl på jobbet fick jag glädje beskedet att vi vunnit   och lyckats passera 600 poängs gränsen med 8,75 poäng. Tänk att vi vann med 608,75 poäng, jag är så otroligt lycklig och stolt     


 

Hon kan min lilla krigare. Jag har vetat länge att hon har kapacitet för väldigt höga poäng men det är hennes psyke som ställer till det ibland och det är inget att göra ngt åt. Gillar inte hon tävlingsplanen eller TL kan jag inte göra ngt. Det passar henne att tävla ofta, då får hon självförtroende och vänjer sig. Tävlar vi för sällan tycker hon folket och störningarna blir för svårt.

Nu har vi bara en tävling kvar i år sedan blir det en sista satsning på lydnaden. Det passar inte henne att blanda dom två tävlingarna åt utan hon behöver snöa in på ett ämne sedan kommer självförtroende och glädjen.


   


Jag bad Kenneth att hjälpa mig på morgonen när vi vankade runt. Jag tänket skämta lite med mina läsare och visa hur jag kan känna att stå på pallen   


3:a Sur för hade inte OM funnits hade jag varit högst upp minsann   


 


2:a Ler krampaktigt och försöker övertyga mig själv om att silver är bra   


 


1:a Fy fan vilken bra tävling, inget att klaga på. Jag älskar hela världen och allt är så himla bra   


 


Hoppas ingen tar illa upp över att jag driver lite med mig själv men jag tyckte det var ganska roligt    

Jag vill påpeka att jag driver endast med mina egna känslor så ingen behöver bli sur eller tro jag pikar ngn.  


Apropå det så älskar jag just nu hela världen   och vill åter igen tacka för mångas support och peppning. Extra mkt till er som trott på oss och stöttat när det varit mörkt   och framför allt bästa Bosse som alltid erbjuder sig att lägga spår när Lizzie vimsar till det i skallen   Det är när det går dåligt man lär sig vilka ens sanna kompisar är.


Gränser flyttas och ribbor höjs. Att aldrig stå still och vara nöjd gör att man fortsätter att röra på sig. Mitt person bästa är 611 poäng så jag hoppas att jag ihop med Lizzie kommer kunna spränga den gränsen till nästa år.


Kram på er / Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards