Direktlänk till inlägg 22 september 2016

Slutet.

Av manhofs - 22 september 2016 23:40

Sommaren närmar sig sitt slut och det är dags att sätta igång och förbereda trädgården för kallare nätter. Jag gillar att vara ute i tid så att jag slipper packa in regnblöta möbler som möglar under pressarna. Hela veckan har jag packat, klippt, vattnat och slängt blommor som jag tröttnat på osv. Är en veckas jobba att komma i ordning men nu är allt snart gjort. Lustigt nog råder högsommar väder så jag har kunnat jobba i shorts och linne samt ätit utomhus i solen  

Lien är en god hjälp men hundarna låser jag in i hundgården tills det är dags att kratta   


           


Har samlat på mig ett gäng med pressar   


                 


Flocken busar runt mig men aldrig alla 3 ihop. Tjejer kan bara leka två och två   Bella älskar att dra Gucci i svansen så den är lite nött   Men konstigt nog gillar hon det och låter gärna Bella kampa med sin svans.




                 


Blommar för fullt men jag har börjat rensa ut krassen som är otroligt vacker i sin färgprakt ljust nu    Den tål inte minsta frost och förvandlas till en grön slemmig massa som är hemsk att hantera. Behåller bara små områden som jag lätt kan kasta sedan.


           


Klippte ner alla solrosor som blir fågelmat i vinter. Stora tunga blaffor som blev 3-6 meter höga    Fick såga ner två stycken. Kissarna kollade nyfiket på   


     


Pallade med mig ett skott från en rosa trumpetbuske när jag besökte en trädgårdsfirma förra året    Den har tagit sig jätte bra och växer och växer utan att blomma, förens nu   

Väntar ivrigt på att den ska slå ut och visa sin färg.

Bar bort min stora trumpet för att såga ner den med inför vintern men den blommar helt galet   utan uppehåll hela sommaren så den får stå ett tag till.


       


En annan favorit som gör mig så otroligt lycklig är min Franska buske som jag körde hem hela vägen från St Tropez. Den har verkligen tagit tid på sig. Är nog en 20 år gammal och började lustigt nog blomma för första gången förra året. Busken ser inte mkt ut för världen men doften. Oj oj den slå både syren, kaprifol och jasmin. Tänk vad doft kan få en att minnas. Tänker på mina vänner jag hade där nere och alla underbara äventyr vi var med om när jag sköter om min buske   


   


Svårt att tro att vi är i slutet av september   när man dagligen kan skörda smultron, jordgubbar, persikor och nu vindruvorna som växer ute. Dom är 4 ve efter de som kom inne i växthuset.


         


Träffade gruppen i Nynäshamn för lite givande träning. Åkte ut tidigt och promenerade i skogen innan. Bella har ett öra som står lite hit och dit men tyvärr blir det nog hängöron. Jag tycker det är så fuuuult  Men 50 % upp är bättre än 100% ner   


Det ser ut som om Bella är högre än Lizzie men det är hon inte, faktiskt 2 cm kortare men längre. Hopps hon växer ngn cm till annars ser hon ut som en lång limpa    Ska berätta om Bella en annan dag, mkt har hänt  


         


Mina pumpor växer och växer och det är förtjusande roligt att vara pumpaodlare    Det händer så mkt på kort tid och nya sorter dyker upp hela tiden. Passar mig perfekt som har dåligt tålamod  När jag slår mig ner för en rast somnar flocken på sturt   ändå är dom bara i vägen utan att hjälpa till det minsta, borde vara jag som somnar   


     


Det känns så skönt att vara i fas. Imorgon ska jag spåra sedan fixa med dammen. Ingen vila ingen ro här i Edens lustgård men snart ser jag slutet på allt jobb   Då börjar TV tider och böcker som ska få vikta hörn.



                                       Trevlig helg kära läsare/ Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards