Alla inlägg den 20 september 2016

1:a

Av manhofs - 20 september 2016 00:11

Söndag morgon och väckarklockan ringde kl.05.45    Det var en riktig pina och tanken på att slå av väckarklockan och bädda ner mig igen slog mig för en sekund efter en sen kväll på Zum med Oktoberfest  


Ganska stor skillnad på att åka 20 minuter till klubben än mot förra helgen och 5 timmar   


Kan börja med att klargöra en fråga som dykt upp senaste tiden    Jag anmälde mig i misstag med Gucci. Vid tillfället hade jag 3 hundar som får tävla i eliten (Porsche som jag nu tagit bort) Tittade aldrig med vem jag skulle tävla då det var helt självklart att det skulle vara Lizzie. Skrattade gott när jag upptäckte mitt misstag men med 18 anmälde och bara 5 spår var chansen inte så stor att komma med.  Men självklart lyckades old lady komma med och det var inte hela världen. Hon gick ett hel elit program med uppletande/lyd för gruppen och skötte sig mkt bra men när vädret aldrig blev svalare valde jag att stryka henne. Hade det varit en normal sval höst hade hon kunnat ställa upp men jag låter inte en 12 åring tävla en hel dag eller tränas hårt när det har varit kring 25 grader  flera veckor   

 


Däremot så frågade jag om Lizzie fick gå in som sista reserv när jag strök Gucci och på den vägen är det. Ingen har fuskat och vi har alltså INTE bytt hund som ngr sitter och hetsar upp sig på  


 


Jag visste att spåren som går runt klubben är svåra men i bilen ut peppade jag Lizzie och sa ” förra helgen var du bästa brukshunden, denna helg kan du väl försöka bli bästa lydnadshunden så inte matte hela tiden bara är fb bra?”  

Planen lät så lätt men det går ju sällan som man tänkt med hundträningen    I lördags träffades jag och Kenneth på Södra och körde lydnad och då kändes hon kanon och så fick jag till 2 bra korrigeringar   

Lottade nr 1 vilket kändes bra. Spår 1 var stryket så mina pinnar var nr 2.


     


10 på upptaget och iväg jätte fint men det var som jag visste ett svårt spår. Svansen åkte upp och hon jobbade och jobbade och avlämnade 5 pinnar i rad sedan var hon lost. Men hon gav aldrig upp och ville hela tiden hitta igen sitt spår och rätt var det var spårade hon igen, markerade ngt och kom ut på en grusväg. Då fattade jag att hon inte tagit upp slutet   Hon gjorde likadant i Eskilstuna   så jag tog in henne igen och då tog hon upp slutet. Med 3 pinnar bort är man kokt. Det är 63 poäng som bara ryker  


 

Tänkte först bryta och åka hem och sova men solen sken från en blå himmel och jag ville korrigera lite i lydnaden så vi körde vidare   


 


Klubben hade röjt upp en ny ruta som jag gillade. Lizzie satte ribban och plockade in 4 föremål på bra tid   men lite tugg då det var en hamburgare plast som pipit förut. Roligt för oss som ofta tränar på klubben och kan den äldre rutan så väl. Betyg 8,5 och då kunde jag inte ta ngt cert. Men med 3 pinnar bort var det inte längre målet utan att få träna och ha roligt med ett mkt trevligt gäng med domare, funktionärer och medtävlare   


   


Dagens domare var Yngve och Henrik och Vera TL    Jag tyckte dom alla skötte sig super bra och Vera hamnar ihop med Jonathan från Haninge Bk som årets bästa TL    Tydliga utan att gapa och ta massor med plats inne på plan. Dessutom använder dom planen väl och komprimerar inte ihop programmet. Jag tycker det blir så trist när man ska stå på samma fläck hela programmet och gå fot mellan domarna när man har en hel potatisåker att gå på. Man märker att dom båda själva tävlar mycket   


 Och domarna kunde skratta och prata med oss tävlande under dagen utan att vara så jäkla korrekta och så hade dom gått påbyggnadskursen på 3 dagar i hur man visar betygs skylten så publiken ser  


       

Dags för lydnaden. Värmde inte upp så mycket utan valde att sätta gång ganska fort efter plattsliggningen och det kändes perfekt. Lizzie var i balans och följde med grymt bra. När svansen slår mot mina vader vet jag att hon är för het och det blir ryckigt men nu gick hon väldigt samlat.

Man skulle kunna tro att det är en fördel att bli dömd av en kompis men det är det inte. Yngve sa till sin skrivare

” nu blir det inte så höga betyg, hon är inte så bra på inkallning”

He he gubbe lille min Lizzie kan när hon ville och efteråt förstår jag varför han hade så svårt att hitta 10:an   


På framåtsändandet tog jag dk åt båda hållen för att rubba henne när hon kutar ut. Har börjat sakat ner lite sent och på tunga tog jag 2 dk. När jag kastade metallen la sig L ner, förmodigen för att jag kastade liiiite för långt och då kommer jakt in i bilden. Ska kasta lite kortare nästa gång men jag gillar hennes attityd och krigar hjärta. Hellre en hund som varvar upp och gasar en att dom segar ihop   


Fasiken vad roligt det var inne på planen och jag skrattade och skämtade med publiken/domaren Lizzie skällde och var glad och jag ville aldrig att det skulle ta slut. Timmar av träning gav resultat inne på lydnaden och det kändes som vi hade vingar. Vilka poäng med träning på 2 moment, min sockerbit kan när hon känner sig trygg och trivs   


             

Äntligen tid för kaffe och god hembakad kaka från Cafét och såklart hundsnack med goa vänner innan det var dags för prisutdelningen   


       


Så var det dags för prisutdelningen och tänk att vi fick kliva högst upp som Nr 1   Oftast så vinner jag när jag lottar nr 1 så det ska bli mitt tur nr. Blev extra glad när min träningskompis Bosse kom på en 2: ra plats    


 


Många säger att det var synd att det fattades 5 p till certet men fattas det 3 pinnar i skogen är man inte värd ngt cert. Personligen så är jag suuuper glad över lydnaden och Lizzies attityd under hela tävlingen. Det var länge sedan jag skrattat så mkt under en tävling   


Tack Stockholm södra och alla inblandade för en rolig och väl genomförd tävling och go fika  


   


När allt var över gick jag och Benny som varit publik under dagen upp och körde uppletande med Rulle, Gucci och Bella. Tycker dom alla skötte sig riktigt bra   

Gucci fick lite stopp efter 3 föremål men jag tror hon blev störd av Bella som satt och grinade   över livets orättvisor.

Bella påminner om Lizzie i rutan och har jätte fint tempo och nosen är på. Nu fick hon komma med 2 föremål då rutan är lite för stor för henne men viljan att jobba och söka är jätte fin  


 


Väl hemma hamnade jag framför F1 med Tiger och vi somnade nästan lika fort. Hua så krockad jag var   När jag vaknade upp vid 17 tiden sov fortvarande hårbollarna helt utslagan så det var flera än jag som tycker tidiga mornar är jobbigt  


 


Ja mina vänner. Jag är så glad att jag inte kastade in handduken och åkte hem utan kämpade hela vägen in i kaklet   Allt hamnar inte om SM poäng eller cert. Det handalar om att ha roligt och utvecklas som förare och förfina delar i sitt program och framförande som vi idag lyckads med.

Jag tycker Lizzie fick med sig en fin känsla ut från planen och hon kunde vara stolt över sig själv. Självklart så hoppas jag att vi ska få allt att stämma ngn gång på samma dag, men under tiden har jag roligt och fortsätter att träna.


Vi ses på plan/Susan   

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards