Alla inlägg den 14 september 2016

Av manhofs - 14 september 2016 07:00

Så var det äntligen dags att sätta sig i bilen och rulla ner mot Mölndal och deras stor tävling i samtliga bruksgrenar. Jag skulle tävla i elit lydnad på fredag och elit spår på söndagen men ngr större förhoppningar på pallen hade jag inte. Lilla Lizzie fäller och är snurrig i skallen då ett löp är på G men jag ville chansa och se om hon likt förra året valde bort all störning och fokuserade på arbete.


 


Checkade in på samma hotell som förra året. Hade väl inte blivit bättre utav namnbytet   men priset var ok. Sedan var det dags att åka ner till klubben för lottning.


 

         


Så fort jag kom in på planen slog det slint i skallen och hon kändes helt borta    Tog nog halva foten innan jag fick kontakt med henne genom hårda komandon. Till Z hade hon samlat sig men satte sig inte. Inkallningen var 9,5 och fjärren kändes väldigt fin med bara ett dk men inte mkt fram. Men sedan skulle vi byta ring och då började hon leka apa igen. Stackars TL såg så ledsen ut så jag fick muntra upp henne och sa ” det är ju bra med sådana här sopiga ekipage, då går tävlingen fortare”  


Låter väl konstigt men vad kunde jag göra annat än att skämta. Hon är inte elak min hund utan ur balans så jag valde att bryta. Min plan sprack och istället för att fokusera på mig valde hon bort mig och fokuserade på allt annat. Jag har vetat hela tiden att lydnad elit inte är ngt för henne, jag kanske borde ha stannat i 3:an och fokuserat på brukset men jag ska prova ngr till tävlingar innan nya reglerna sedan blir det nog bara bruks. Var en trevlig kväll med mycket gagg och glada skratt innan jag åkte hem och tog ett glas rödvin. Första gången på hotell för Bella men hon skötte sig exemplariskt men fick ett bett i näbben när hon försökte byta säng med Lizzie   


       


Sovmorgon på lördag    Väldigt skönt att vara publik och bara kunna mingla runt utan press. Pris rummet får en ju att baxna    Det är Jonas som står på pallen som fixar fram alla priser under året   


Kvinnan som står bredvid honom är Silver Kari och hon gör utsökta vackra smycken i silver av hundar    Hon sponsrade med ett specialpris till dagens bästa specialarbete både på lördag och söndag  Kikade hela helgen på hennes smycken och funderar på schäfer eller bc   


       

Det var jätte roligt att se klubbkompisen Malin på plan med sin Wasabi    Hon har som mig bytt ras från terv till bc och det var första gången som jag såg dom i skarpt läge. Det såg riktigt bra ut, en hund i min smak med mkt utstrålning och fart    Har tyvärr noterat under alla mina tävlingar detta år att det komma fram fler och fler bc:n som ser riktigt tråkiga ut på plan. Men inte detta ekipage och dom slutade på en fin 5:e plats   


 Lizzie var mer intresserad av lydnand än Bella   


       


Uppletande ner i en backe med sjö nedanför och övning på skjutfältet med tungt artilleri men det berörde inte många hundar. Förra året var det ngn hund som tog sig ett dopp   


       

Åkte hem och tog en siesta innan prisutdelningen och promenad med dogsen. Gucci passade bästa syster så hon slapp värmen och åka bil hela helgen  På kvällen blev det middag på klubben med MER i glaset. Efter en trevlig kväll var det tidig hemgång för uppstigning 05.15   


       


Lottade nr 6 och fick en lapp med instruktioner att följa. Åkte lydigt iväg och ställde upp bilen då jag hörde hur dom ropade " platsliggning nr 1-10. Fick kuta hela vägen tillbaka  


   

 Spåret låg jätte vackert ute på en skogsväg    Tog en timme så jag kunde gå med B och lyssna på ljudbok. Upptaget var helt enormt fint och domarens komentarer till spårläggaren var ” som ur en skolbok”   

 Självklart så öppnade sig himlen när det var dags för mig att spåra men det bekymrade inte min L som åter igen tuffade på i ett lugnt och balanserat tempo. Jag ska aaaaldrig mer gnälla på att hon är för långsam   

 Detta var ett så fint tempo utan krångel och hon var så noga med varje pinne. Alla pinnar hem på 27 minuter och 1660 meter på GPs. Måste erkänna att jag blev lite våt i ögat av lycka    Efter allt krångel och dålig lydnad visar hon vart hon hör hemma och det är inte på en lydnadsplan.


       


Jag hann bara åka tillbaka till klubben och gå på wc då dom ropade att det var min tur att köra lydnad    Kutade upp till bilen igen och kutade tillbaka med L.

Jag var mer eller mindre nöjd med lydnaden. Foten är som den är. Ångrade mig direkt att jag inte tog ngt dk när hon inte saktade av på framåtsändandet men så här långt har hon aldrig sprungit, tillbaka var hon perfekt men det hjälpte tydligen inte och betyg 0/5. Krypet ändes bra men det stod ryckigt. På tungen valde jag att ta ett dk. Längtar till nästa år då hon slipper ta 4 kg utan 3 kg istället.

Kände mig faktiskt nöjd när jag gick av förutom framåtsändandet. Hon är lite skum nu så med fredagens mått mätt var det otroligt bra  


   


Började leta efter den där jäkla lappen med hålltider. Nu skulle jag minsann inte sladda in i sista minuten   utan vara ute i goood tid och värma upp och rasta så jag var där redan 12    Tog en liten promenad och skulle ta ut B då dom frågade om jag kunde börja tidigare för 5:an hade tydligen brutit sedan kunde dom gå på lunch   


Självklar gjorde vi det och hon skötte sig så fint. Inte ett tugg, släppte inte föremål och försökte inte byta en endaste gång    Betyg 9/9 på kort tid men hon fick avdrag för att hon inte gick riktigt ut på djupet.


 


Så klockan 12.30 var min dag över och vi vankade runt, fikade och promenerade, gaggade med folk, försökte sova i bilen och satt en stund och kollade på skyddet. Men jag är inte så intresserad och det smäller för mkt för Bella så jag höll mig borta. Först kl.18.30 var det prisutdelning   


   


     


Först delar dom ut massor av special priser som dagens bästa, schäfer, malle, bc, kelpi och övriga raser, sedan den i varje grupp som hade dagens bästa special    Jag blev helt paff när Jonas ropade upp mig som dagens bästa special i spårhundsgruppen. Å vad stolt och lycklig jag blev     och Kari delade ut en sådant fin halsband till mig som påminner om både Lizzie och Gucci   


Så jag fick inte gå upp på pallen men fick ändå det finaste priset i mina ögon för det är det jag sliter så hårt med och publikens applåder värmde gott alla mörka mil hem till 08 land.


 


 


Tack för ett mycket trevligt och väl engagerat Grande Prix    Vilket jobb ni alla gör    Hoppas vi ses nästa år igen. Då ska Bella ut på planen i lydnaden   


 




                                                  

    Tack för oss/ Susan och Lizzie   

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards