Direktlänk till inlägg 9 september 2016

Edens frukter.

Av manhofs - 9 september 2016 00:01

Andra veckan i september och jag har gått mer i shorts och linne än i juni. Kring 25 grader hela veckan   och torkan gör att jag tvingas fortsätta vattna i ett. Börjar faktiskt tröttna på trädgården nu och ser fram emot lite TV tider och böcker istället för att krafsa i rabatterna i ett. Om två veckor kommer jag sätta igång och klippa ner och täcka in allt oavsett väder men jag har redan tjuvstartat med lite småsaker   


     


Persikorn är snart mogna och fikonen smakade helt underbart, som i Frankrike när jag åt solmogna och varma fikon direkt från trädet när vi jobbade på vindruvsplantage   


     

 


Ikväll åt jag upp mina sista druvor på jobbet som smakade som små karameller, vilken ljuv nectar och för synd att trampa vin på    


   

För första gången fick jag hela 23 st plommon på mitt lilla träd men dom hamnade i magen.Det är hela 22 stycken flera än förra året    Kokade sylt på en påse jag fick av föräldrarna i stället. Älskar nämligen plommonsylt   


       


En annan favorit är äppelkaka. Tyvärr inte så nyttigt men ibland måste man unna sig och njuta av trädgårdens skafferi    Har 3 sorters äpplen på mitt lilla träd som jag ansar kort då jag inte vill stå på stege och plocka. Sista sorten kommer köras till musteriet och jag riktigt längtar tills det besöket som var så mysigt förra året   


   


Årets största glädje är min pumpaodling som jag har så roligt åt    Det växer så det knakar och jag springer och skördar mina pumpor i olika färger och storlekar. Jag vill inte ha dom så stora så jag satsar på många men små. Tycker dom är roliga som sträcker ut sig i trädgården som långa bläckfiskarmar. Dom kräver mkt vatten men ger mkt i retur  


             

   


Fick bara två majskolvar och 2 kronärtskockor som jag avnjöt på Zum. Faktiskt inte värt allt jobb som det var när man nu kan köpa dom för 5 kr/st    men lite roligt är det att laga och avnjuta det man själv har odlat upp  


     

 


Jätte blåbär, smultron och jordgubbar kan jag plocka varje dag så det räcker till frukost filen    Börjar faktiskt få lite för mkt jordgubbar igen, som en andra skörd men det beror nog på värmen   


         


Blomman krasse som jag gillar så mkt är god att äta och rolig att dekorera efterätter med   

Som i detta fall en maräng tårta med passionsfrukt curd och hemmakokt blåbärssylt   


   


Chili på påse ger skörd efter skörd som torkas och fryses hela. Nästan godare att frysa dom hela och tina upp en då och då. Får en skål/ve.


    


                           


                                        Thats all folks, over and out från Eden / Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Av manhofs - Söndag 11 feb 21:00


Bellas dräktighet rullar på enligt skolboken och på tisdag är hon redan i 5:e veckan så mer än halva tiden har gått i skrivande stund    Aptiten har varit dålig sedan 3.e veckan när det gäller att ställa ner matskålen men i stället börjar hon tigga...

Av manhofs - Måndag 29 jan 21:45

Imorgon är det tre veckor sedan parningen och skulle jag gissa är hon dräktig    Många små saker som att hon har börjat vakta mera, blivit om möjligt ännu keligare, sitter och tittar ut i periferin med drömmande blick, sover jätte tungt osv. Sist ble...

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards