Direktlänk till inlägg 1 september 2016

Omväxling förnöjjer.

Av manhofs - 1 september 2016 21:55

Nu är gumman laddad med top fuel men veckorna för korta och dygnets timmar för få. Känner så grymt tränings sugen och peppad och har åkt kors och tvärs för omväxling förnöjer. Började med Nynäshamn  Bk  och en spårdag  Gucci ville inte alls att matte skulle fota utan hon ville jobba...är du klar snart matte ?  


       


Lizzie är lite för het just nu och då får man slarv fel, men hellre det är tråkig óch osäker som hon var för ett tag sedan   


   



 

Lilla Bella utvecklas fint men är väldigt störnings känslig och på andra människor så det får jag jobba med en del. Vissa dagar koncentrera hon sig fint, andra dagar blir hon lätt störd i arbete precis som det brukar vara med unga hundar. Är så nöjd i spåret med henne  Hon går lika bra i full lina som i kort och vildvinsbök bekom henne inte men när Lizzie ropade   från bilen tappade hon tråden för en stund, L kan inte förstå varför vi två ska jobba ihop    


         


Sedan blev det en skön skogspromenad   


   


En kväll träffades Bosse och jag i regnet och spårade. Med Bosse blir det inte korta spår   men L löste det perfekt med en pinne bort    Började skymma på slutet och L ökade tempot mer och mer för varje pinne så man for lite hit och dit i mossen  


     

For till Södertälje Bk för att köra lydnad med klurig bana. Tog IPO skjulen till hjälp så hon fick fundera ordentligt för att lösa det. Tycker hon är så duktig min Lizzie som verkligen tänker och försöker göra rätt även om ivern knasar till det ibland  

Påväg dit hade vi ett snack i bilen om att komma sist och inte få stå på pallen. Hon fick kliva högst upp och insupa rätta mentala känslan inför nästa tävling   


     


Gucci fick köra ett litet pass och inkallningen slipades till   Hon är 12 år och hör lite dåligt om ni undrar varför jag ropar så högt   



 

Bella fick ett spår runt klubbstugan som var knepigt. Det hade gått ett ekipage över det efter att jag la det så hon fick verkligen jobba. Vi klarade 2 sträckor sedan blev det för svårt med motvind så jag selade bara av och promenerade glatt där ifrån. Pinnarna vill hon inte ta men det börjar så smått bli bättre efter mina jätte belöningar och tjoho rop   



 

Fortsatte till Taxinge slott för promenad och lunch. Satte upp hundarna i en korkek och tänkte sitta nära dom och fika men 8 getingar anföll så jag tog min bricka och kutade in    Helt sjukt med getingar så ute gick fet bort att fika men promenera i parken var fint  


         


Dagen efter var det dags för Bella att få sin rabies spruta och pass på Västerhaninge djurklinik. Nu kan hon följa med på äventyr i välden  Hon väger nu 10.7 kg och är en 3 cm kortare än Lizzie. Tränade på Haninge efteråt men det snurrade bara i Lizzies skalle så det var inte så lyckat  


     


Tja, bilen var tankad och omväxling förnöjer så dagen efter styrde vi bilen ut till Värmdö Bk för att vaccinera Gucci    Tack för ett sådant användbart pris Värmdö BK   och Värmdö djurklinik som sponsrar så flott  


   


Promenerade upp i skogen och körde uppletande på deras bana som är svår och båda fick problem, det tar stopp vid diket men efter lite längre tid kom föremålen in. Det ligger en skytteklubb   bredvid planen men det bekom inte Bella ett dugg.

Lizzie fick en väldigt svår bana men hon löste allt väldigt fint   även om inte tempot bir så bra. Det syns inte på filmen men jag skickar ut henne upp över en kulle mot konen, till vänster står ett IPO skjul, stolpe och stege som först tänkte dra till, men hon löste det utan hjälp   

Självklart öppnade sig himlen och ngn jacka hade jag inte med sig så jag hade kunnat vara med på en wet T-shirt Contest efter det passet. Fick bli en värmande go fika efteråt  



 

   


Dags att valla lite. Flyttade in en flock i en hage som kallas för 25:a och är liten för att unga hundar ska kunna träna där. Bella har inte brytt sig om fåren ett dugg vilket är normalt för hennes ålder och att vi inte träffar får. Men jag börjar en vallkurs med henne på måndag och ville försöka få henne intresserad innan dess. Hade inga förhoppningar att ngt skulle hända denna gång heller men helt plötsligt så var det jätte intressant. Fåren är inte rädda för henne och som Ni kan se ställer dom upp sig i hörnen men då fick Lizzie kliva fram så dom rörde på påkarna. Tränade även ngn inkallning vilket hon lyssnade jätte fint på. Lite dåligt filmat men det var svårt med lina, koppel och mobil  



 
 
 

   

Så var det dags för att se om veckan och mil av träning gett resultat    Funderade länge på om jag skulle åka av den enkla anledningen att jag insätt att jag anmält till fel klubb. Jag valde Skultunna och alla andra Skutskär och jag insåg genast varför. Men jag bestämde mig för att åka då jag just nu letar inställningar på L och inte direkt poäng, även om jag självklart vill ha ett första pris   


Var som tur var ute i god tid klubben har lagt in en adress som ligger i Västerås om man lägger in deras adress på mobilens GPs    Var likadant med Solna Sundbyberg när jag skulle dit i vintras. Ganska dåligt att klubbar inte kan lägga ut rätt adress istället för vart brevlådor ligger som kan vara km bort   



   


   


     


Lottade nr 2/4 st. På sättande i grupp la sig hunden bredvid L så när jag kom tillbaka trampade hon lite. På plattsliggningen fick jag ta 2 dk för att få ner henne så starten var inte den bästa.

Men sedan måste jag säga att jag var grymt nöjd. Allt kändes så mkt bättre än förra helgen och jag trodde faktiskt att vi skulle ha klarat ett första pris om vi inte hade nollat hoppet    Hoppet står i en slänt så jag kastar uppåt men vinden tar tag (blåste storm) så den rullar ner till en back så hon hopparut men inte in.


 

Fick en 10:a på apporteringen så min träning på Värmdö hjälpte    Dessutom så hjälpte min mentala coachning för hon fick komma upp på pallen   


 


Blev besviken när jag läste mina poäng som jag trodde var högre men man ser ju inte allt som sker bakom ens rygg. Bara att träna vidare. Protokollet blåste bort när vi rastade i Enköping men för er som är nyfikna ligger det ute på hunddata  


Dåliga poäng och ett tredje pris men pallen är pallen och matte glad. Klubben var generös som gav fina priser även till sopor som oss  


   

Rattade hemåt och bestämde mig på vägen för att göra ett stopp och tröst köpa lite    Tyckte min Lizzie var så duktig   så blev det inte bättre än ett 3:e pris   


 

Firas ska hon trotts det så hon fick hoppa upp och fotas på podiet hemma   


 


 Nya grenar i helgen och nya orter. Bilen är tankad och hunden borstad så det är bara att hålla tummarna kära läsare.



                                                  


              Hej då /Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards