Direktlänk till inlägg 21 augusti 2016

Premiär elit lydnad.

Av manhofs - 21 augusti 2016 19:34

Tänker ju inte hålla på resultatet och tvinga mina läsare genomlida ett långt lydnadsreferat utan går direkt till pudelns kärna och meddelar att vi kom näst sist och sist med 3 pris på båda tävlingarna. För er som är lite mer intresserad följer en noggrannare skildring, och det blir väl typ 3 stycken som läser vidare   



Så var det med kluven känsla dags att premiär tävla i eliten efter ett otroligt långt upplägg med träning. Borde vara lätt när det gått så bra i 3:an säger många men då vet Ni inte ett dugg om min hund som tycker det är stoooor skillnad på eliten och jag kan bara hålla med. Eftersom jag i första hand vill tävla i spår blir det till att efteranmäla ifall jag inte kommer med på spåren och i år har jag verkligen blivit bortlottad överallt. Tyvärr får jag inte heller efteranmäla till lydnaden men då får det bli vilodag   Jag har inte råd att slänga ut pengar på avgifter som inte utnyttjas. För första gången hade Bro-Håbo vänligheten att låta oss efteranmäla och jag är väldigt tacksam, den enda som inte nobbade oss under hela sommaren   


 


På förmiddagen lottade jag nr 6 av 6 tävlande Jätte bra tänkte jag som noga ville studera dom övriga för att se hur dom gör. Tyvärr så stod nu domaren vid Lizzie under sittande i grupp som hon tycker är ett väldigt jobbigt moment. Dessutom så gillar hon inte karlar och inte i keps så hon vänder bort huvudet hela momentet och precis innan vi ska gå tillbaka lägger hon sig ner. Så surt att gå in och tävla med en 5:a i starten, poäng som jag så väl behöver men upp med hakan och kör på   


 


Jag insåg direkt att det skulle bli svårt för L då domaren med TL höll sig väldigt nära ekipagen. Det tycker hon är jätte jobbigt och poängen blir därefter. Därför går hon bättre i brukset där domarna håller ett avstånd. Redan förra helgen på kursen insåg jag att det är dags att börja försvåra för L och jag har ändrat på träningen men det kommer ta tid men vi är på G. Fram till förra helgen har jag skyddat L och inte haft folk så nära henne när dom kommenderar men nu måste vi öka upp svårighetsgraden och bygga klurigare banor och utmana henne med kraftig belöning.


 


Fram till sändandet är jag grymt nöjd och får en sådan härlig känsla. Men mellan konen och rutan vid staketet ställer sig domaren och det tycker L är jätte konstigt så jag har svårt att få in henne vid kon utan hon vill gå till dom. Men efter flera komandon går hon in. Mitt fel som aldrig tränat så   


Vittringen:

Domaren och TL står bakom pinnarna som ligger vid en ”sitt” skylt på marken. L blir lite låg av dom och börjar nosa på skylten. Jag har aldrig tränat på att lägga ut pinnarna vid skyltar men vänta Ni bara, nu ska jag låna rallyfokets skyltar när jag tränar. Trotts att hon tyckte det var jobbigt tog hon faktiskt en pinne och kom med den till mig men fel. På kursen tränade jag mkt vittring för hon kom inte in med den till mig så det var lite bra.


Fjärrdirigering är hennes svagaste moment och kommer nog aldrig bli bättre än en 8:a. Nu började vi med sitt vilket är enkelt för henne och det blev bara ett dk vid stå, däremot flyttade hon fram en del men jag var så glad att hon inte låste sig. Tycker hon att det är jätte jobbigt flyttar hon sig inte ett dugg utan gräver ner huvudet och ligger alla skiften.


 


Kl.15 startade nästa omgång med ny domare som passade L bättre ifråga om avstånd. Nu lottade vi nr.4 och fick ytterligare en kartong med hundmat. Denna gång hamnar ju hon i mitten på gruppmomenten och det ser man ju på poängen   

   


 


Normalt gillar jag inte att tävla 2 gånger på samma dag utan jag vill kunna höja hunden och träna lite innan vi sätter igång igen. Jag märkte direkt att foten var jätte dålig och jag hade lust att ruska om henne    Riktigt uruselt och jag tänkte att vi bryter om hon fortsätter så här och tog ngr kraftiga DK   


Det hjälpte och hon skärpte till sig riktigt fint  ....fram till rutan då hon gjorde likadant som sist. Hon ville inte gå till kom utan sattsade på stolpen och sedan tänkte hon fara till fel koner men rätade upp sig men hamnade utanför rutan och när jag kallade in tänkte hon springa ut ur ringen och kom inte ens upp fot utan att jag röt till   


Däremot så gjorde hon fjärr apporteringen fint   men vände upp med rätt apport fast dåligt tempo. Gjorde nu helt om och berömde min hund ordentligt   vilket blev samma resultat, noll poäng. Men det fattade inte hon som såg glad och lycklig ut och avlämnade riktigt tjusigt. Jag bygger helt enkelt upp henne och filar lite här och där. Målet är inte att hanka runt på mediokra poäng utan att bli bra, men det kommer ta sin tid, men vänta Ni bara.När hennes självförtroende växer kommer säkerheten och glädjen och högre poäng   


Fjärren började denna gången med stå och då har jag genast 2 dk men hon flyttade inte fram lika mkt som innan så jag säger inget om det.


   


Vi kom sist denna gång och fick tröstprisa av klubben och tröst vin av Tommy     Kände mig faktiskt inte ett dugg deppig utan ser dom positiva bitarna och känner mig tokladdad att starta igen och funderar ut nya övningar. Det kändes mycket roligare att tävla elit än vad jag trodde så nu kanske vi sadlar om då man ändå bara blir bortlottad.


Tack för trevligt sällskap Tommy och tack Bro-Håbo som tog emot mig och en trevlig och välordnad tävling. Riktigt roligt att träffa så många lydnadsvänner, även från Åland   


  

Tar med mig två 9:or på Z:a, två 9:or på inkallning, två gånger rätt fjärrappotering, två 10:or på hoppet och en 8,5: a på vittringen (vem trodde det som såg henne på kursen)

Generellt så ligger jag långt ifrån ett tävlingsupplägg när jag tränar så det är mkt jag måste ändra på men det känns inte hopplöst längre. Speciellt när jag nu vet hur det går till. Rutan har varit hennes säkra kort så den oroar jag mig inte för, blev bara lite tok idag.


Det är nog som uttrycket säger, träning ger färdighet ….och jag tränar mycket   




                                                  
          Hej då/ Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards