Alla inlägg den 5 juli 2016

Av manhofs - 5 juli 2016 23:45

Otroligt vad tiden har gått fort    jag tyckte nyss jag planterade mina frön, gödslade min jord och planerade inför årets odlar säsong och nu är det redan skördetid.


Började förra veckan med att göra fläderblomsdricka med mkt lime och lite mynta i. Iår var jag ute tidigt och tog blommorna då dom precis slagit ut och det gav godare saft  


     


Nu säljer dom svenska jordgubbar för 10 kr /kg så jag köpte en hel låda. Ställde mig och rensade och skivade jordgubbar så händerna ömmade men sylten blev så god så jag skulle kunna äta med sked ur burken som en annan brunbjörns hona   


         


Dom tomma hyllorna i vinkällaren börjar åter igen fyllas upp och en känsla av rikedom smyger över mig   


 


I helgen var det dags att plocka ner resten av körsbären. Nu har vi mumsat körsbär så det rinner ur öronen men kvistarna hängde tunga av alla bär. Fick bli saft som jag blandade med jordgubbar och bästa syster hjälpte till att plocka   


           


En ljuv doft sprider sig när man kokar saft och det smakar gudomligt. Varm nykokad saft som rinner ut ur slangen direkt på skeden, det är mumma för gommen det   


     


När väl flaskorna är fyllda väntar det tråkiga, att städa och skura efter allt klibb samt skriva etiketter så man håller ordning på årgångarna   


     


Som alla odlare ställs man alltid inför beslutet ” när ska man skörda ”?


Väntar man för länge kan vinden lägga ner sådden eller tömma kvistarna, regnet kan förstöra höet eller blommorna och frosten förstöra frukten. Nu är min lavendel odling i full blom. Det doftar inte riktigt hundar än men jag har börjat skörda små buketter som ska torkas inför div påsar att ha i linneskåp och prydnad. Blandar två olika sorter som förmodligen bara jag ser skillnad på men det gör ju inget, det är ju jag som njuter  


       


Får väldigt mycket smultron och jordgubbar men dom stoppar jag i munnen. Lika gott framför Tv:n som till filen  och ikväll plockade jag ytterligare en form med naturens godis   


 


Vitlöken började lägga sig och slå ut i blom så jag skördade den med ikväll. Det kommer bli en ny vitlöksfläta som får hänga i vinkällaren. Så roligt att knata ner och knipsa av en vitlök i vintern inför matlagningen och veta jobbet som låg bakom    Förra årets fläta kommer att hamna i nästa köttfärssås  


     


Chilin börjar med att bli klar på alla mina olika buskar så dom klipper jag av och torkar för att sedan slå lätt i morteln och hälla i min chilikvarn  


 

Här hade väl sagan tagit slut och jag hade sagt hej då    Men så fick jag ett nytt meddelande mobilen som jag inte kunde ge fan i att titta på. Tror Ni inte att det är den jäkla lokala ICA ägaren som har specialpris på saft    Fan jag är så sur så skulle jag veta vart fanskapet bor skulle jag åkt dit och spöat upp honom   


 Hur fan kan man sälja saft för 15 kr flaskan?   OCH som om inte det är nog är den EKOLOGISK, som om han vill reta mig extra mycket   

Fasiken att bara köpa mina stora saftflaskor kostar mer än 15 kr. Så ska man ha socker, bär, rensa, städa och koka. Min timlön på att koka allt detta ligger ju på 2 öre i timmen. Nä, den där jäkla hasslare ska få sätta dit en 1 framför 15 kr så börjar vi närma oss sanningen   

PS: skojar ju bara för er som inte känner mig. Jag skulle aldrig åka dit och slå ngn… möjligtvis ngn örfil  


   

Nä, inte tjänar man ngt på att vare ekologisk och odla sina egna grödor. Ska nog komma på en ny hobby, som att börja träna hund igen    



                                                  
                 Ciao / Susan   



Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards