Alla inlägg den 23 juni 2016

Av manhofs - 23 juni 2016 22:08

Trädgården är som en dröm nu och vinterns alla frön bjuder på praktfullt blomster som är en fröjd att beskåda. Svårligen kan jag slita mig från mitt lilla paradis som doftar ljuvligt från min jasmin som står i full blom. En sensuell och ljuv doft som får gumman extra pigg och på G  


 


Uppe mot lusthuset är det ett fyrverkeri i rosa och allt är egensått    Blomsterkrassen i en fantastisk blodröd färg, bordsnejlikan som man först får blommor på år två. Men jag sår hela tiden upp nya frön och sätter ut då det är en favorit. Favorit för mig är en blomma som INTE sniglarna äter upp och som INTE blir förstörd av regn. Nytt för iår är Malvan som absolut kommer att sås varje år. En sådan ljuvlig blomma. Fingerborgsblomman har jag inte sått men jag vattnar dom hela tiden och ser till att dom trivs så dom växer i ett myller av färger på min tomt.


             


Har nog aldrig kunnat äta så tidigt som iår på så mycket gott men så var det ovanligt varmt tidigt    Smultron, jordgubbar och körsbären är redan mogna och både morgon och kväll tar jag mig ett varv och mumsar från grenarna. Mitt Amerikanska jätte blåbär land ser ut att ge en fin skörd om ngn vecka. Nätar in allt innan det blir helt moget då kommer inte lika mkt fåglar som när dom vet vart smörgåsbordet är  


                 

När jag höll på att näta in körsbärsträdet såg jag hur mina koltrastar flög oroligt runt boet och skrek. Jag for som en oljad blixt på ilskna ben mot boet helt säker på att Tiger höll på att äta fågelbarn   


Men till min förfäran höll hela boet på att välta och en fågelunge hängde på kanten    3 ägg var okläckta.


Föräldrarna for som ilskan bålgetingar över mitt huvud men jag lyckades dra ut en planka som jag kunde stödja upp boet på så nu står det riktigt bra. Jag kunde inte fatta hur det kunde lossna så senare på natten gick jag igenom mina bilder och såg att boet var byggt på mina åror till båten. När jag drog ut dom lossnade allt. Fy vad jag mådde dåligt   Hur kunde jag vara så obetänksam? I veckor har jag skrattat och njutit av mina vilda vänner och deras familjeliv så glömmer jag helt bort dom och drar ut årorna från andra hållet  Dagen efter var dom andra 3 äggen kläckta och min lycka total   

 Tittade till dom ikväll igen och dom 5 små liven växer och gror och fort går det. Vilken lycka att jag lyckade ställa allt till rätta  


 


       


I dammen har irisen slagit ut i vackert lila men ingen knopp till näckrosen än, men den kommer senare. Pionerna blommar så vackert rosa och mina älskade Lupin odling tar sig mer och mer … i vackra rosa nyanser  


         


Chilin jag sådde är klar för skörd och inne i växthuset har jag tre rader med olika pumpor och meloner. Få se om det blir ngt men nästa vecka ska dom ut i solen. Har en jätte stor chili odling som tar sig som 17: on.


       


Ytterligare en favorit har börjat blomma och satt sin första klubba och det är spikklubban. Tycker det är en riktigt rolig växt med fin blomma med härlig doft och så till slut den roliga spikklubban   


 

 


I år har jag nästan inga mördarsniglar   så min vackra Riddarsporre är så pampig. En perenn som tyvärr sniglarna gillar lika mkt som mig  


 

Snodde ett skott blå fikon från ett växthus förra året    Har slitit och kämpat med denna växt men den har då verkligen varit krånglig    Tröttnade då inget hände och satte ut den i en kruka    men vad skådade mitt vänstra öga nu i kväll? Den har fått ett fikon       


 


Häst saknas   


 


Ja mina vänner, så skapar man sig en dröm    Från fröpåse och sådd till prunkande trädgård. Visserligen en krävande älskare som tar mycket tid, men man får mycket igen.


           



                                    Trevlig midsommar / Susan


Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards