Alla inlägg den 21 juni 2016

Av manhofs - 21 juni 2016 06:45

Vid 12 veckor är det dags att vaccinera valparna för andra gången så i fredags åkte vi till Haninge djurklinik. Lizzie vann ju en vaccination på Haninge BK:s spårtävling i våras   så den fick lilla syster användning av. Vilket jätte fint pris som verkligen uppskattades    B sa inte ett knyst och viftade bara på svansen åt allt och alla som vanligt  


       

Lizzie fick även ett presentkort på Djur Magasinet i Tyresö. Charlotte sponsrar klubben med priser och det var ett presentkort för att hon blev klubbens bästa spårhund    Jag har inte kommit på vad jag ska handla då jag vinner så mycket priser hela tiden. Jag har 6 säckar med foder i källaren och två stora tunnor fulla med leksaker, skålar, väskor, ryggsäckar mm. Men nu kom jag på att det var dags att ta farväl att hennes valpkoppel    Det var med sorg hon fick slänga det i soptunnan för den har både Gretzky, Gucci, Porsche och Lizzie tuggat på. Inte snyggt längre men jag är både skrockfull och nostalgisk så det satt långt in    Bestämde mig för att Bella kommer att gå i rött  Tack Charlotte, det var uppskattat och hon blev så fin  


     

Katterna är så farsinerande och hon får inte nog av att spana på dom   men hon är väldigt försiktig. En högerkrok från Zorro   som inte accepterar minsta larv och lek lugnade ner henne ordentligt. Det blev inte en repa men hon skrek som en trumpet   och rusade så fort hennes korta ben bar ner för backen och in i hundgården och genom luckan så stängde med en smäll   så hörde man hur hon snyftade bedrövat där inne   Jag såg ju hur det hela gick till så jag blev inte orolig men Gucci och Zorro blev förvånade och sprang efter och undrade vad som var så hemskt    Ha ha hon är ingen tuffing min lilla Bella  


     


 

Har inte börjat träna ett endaste vettigt moment mer än dom som ger höga poäng i eliten    Hon kan ju inte ens gå i koppel så det ska jag kanske ta tag i men hon är så glad när vi går hem efter jobbet  



 

Skall är viktigt att kunna   



Sitt och ligg är inte lika viktigt som avlämnadnen på uppletande   men hon vill inte riktigt dela med sig  



Kokar ju egen hundmat på jobbet av paryrer som blir över från kalv, älg, ren och biff när dom putsar köttet. Mums tycker hundarna   och vjag  aldrig haft ngn eksem eller allergi på en endaste hund sedan 1982. Onyttigt och dåligt för hundarna som aldrig kommer att prestera bra säger fodertillverkare när jag pratar med dom på mässor, skitsnack säger jag.


     


Vi har haft otur och råkat ut för väldigt många aggressiva hundar som försökt hoppa på B så hon är väldigt otrygg med stora hundar nu   men när hennes bodyguard Gucci är med går hon tryggt  


      
 

Nu väger hon 6,8 kg och det är nog inte lång tid kvar som man kan ha henne i famnen    Hon börjar även se ut bra från bilen   


      

Med G leker hon bäst och oftast. Mot L är hon lite vild och skäller och biter så hon får på moppo    L gillar att vara ifred och vill inte bli störd när hon vilar   och det har hon fått lära sig den hårda vägen, men inget märke har det blivit.....änn.



 

 


Nu sitter inkallningarna riktigt fint och hon väntar spontant in mig och har koll på vart jag är när vi går lösa ute i naturen    Matte är nämligen väldigt opålitlig så har man inte koll på henne försvinner hon åt all möjliga håll  


 
 

Snart har hon vuxit ur sin fruktkorg men det är sällan hon vill ligga där mer än när hon är blöt och kall. Väldigt trevlig arbetskollega måste jag säga   


         


Folk gillar att fråga om hon jag tror hon blir bättre än Lizzie?

Hur ska man kunna svara på en sådan fråga? Det är ju hur en förare klarar av att förvalata och ta till vara på hundens egenskaper som gör den bra. En bra hund kan bli förstör av en förare som har för bråttom, tränar för ofta, för tjatigt, eller som många gör överdriver bollar mm så man istället får stress.

En dålig hund kan ju bli hur bra som helst med mycket tid och rätt träning. Det enda riktiga mätinstrumentet för att mäta på papper om hunden är bra är väl att titta på ett mh/mt. Hur det går på tävling är mer ett sätta att se hur föraren har tränat sin hund.


Ni som har följt mig länge och på fb vet hur jag har gnällt och varit ledsen över att det har varit så svårt att få Lizzie att spåra bra. Hur jag har tränat, på kvällen med pannlampa, i ur och skur men bra gick det inte. L är ett äkta sök eller rapport hund och för att komma dit vi är idag har det tagit lång tid. Att nu ha det på papper i form av två stycken Championtitlar är helt otroligt underbart och härligt. Jag tror många hade gett upp och antagligen bytt gren eller placerat om henne men hos mig stannar mina hundar tills livet ljus släcks   


     


 


  
 Så vill Ni veta om Bella blir bra får Ni återkomma om ett par år. En snällare och gulligare hund får man hur som haver leta efter och mattes hjärta har hon vunnit, då kommer man långt   



                                                  
        Ciao / Susan


Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards