Direktlänk till inlägg 18 juni 2016

Eden i blom.

Av manhofs - 18 juni 2016 19:43

Mitt lilla paradis står i full blom och det doftar ljuvligt från kaprifolen som blommar för fullt. Snart tar pionen vid och man kan bara njuta av färg, doft och smak   


 


Smultronen är mogna och jordgubbaran inne i växthuset som faktiskt smakar helt ok. Dom ute i landet är inte klara en på en vecka. Ska näta in så fåglarna inte äter upp allt   och samtidigt nätar jag in körsbärsträdet som lovar rekord skörd   Dagliga filen kan jag nu spettsa till med årets och förra årets skörd av frukt.


       

 


Förra året åt ju ngn bagge upp alla mina vackra Magnoliablommor    Iår gjorde jag ett bättre jobb och den har blommat otroligt vackert. Sådan glädje man känner när ens avelsarbete ger lön för mödan  


 


Mina vilda vänner lyckadse kläcka fram ytterligare en kull med 5 välskapta ungar    Det är så roligt att kunna följa dom på så nära håll och Tiger har inte satt i sig en enda en    Med glädje såg jag dom lämna sitt bo och jag tyckte nog dom vinkade ett litet farväl med vingarna innan dom lämnade Edens   


         


 Trodde det var den sista kullen men nu ligger hon åter där och ruvar. Herre gud ska det blir 14 ungar på en sommar?


 


Vindruvor, fikon, Persikor och vinbär har tunga frukter på sina kvistar. Lite mindre krusbär men jag klippte ner buskarna ganska rejält förra året. Chilin har mognat och får hetta till middagarna   


           


Hade inte koll på Bella som försvann en dag. Först ropade jag glatt, sedan argt, sedan oroligt och till slut i panik    Tog ett tag innan jag sansade mig och sa till hundarna att leta. Dom hittade henne helt borta från omvärden uppe på altanen i uterummet    Hon hade gått och lagt sig i skuggan och där hade jag aldrig hittat lilla hjärtat   

 

Mina rhododendron mår inte bra iår och blommar klent. Den första i cerise har inte fått en blomma   


 


Däremot så blommar trumpeten för fullt och Afrikas drottning har satt fullt med knoppar och ett fyrverkeri i lila kommer snart slå ut   


         


Att hålla en prunkande och grön trädgård kräver sin tid och jag ligger lite efter iår men att rensa ogräs mm    Ska ta mig i kragen nästa vecka och sätta fart. Slutar alltid med att jag busar med hundar, lagar ngt som är trasigt eller funderar på vad nästa projekt ska bli vid dammen   


 

Har med flit inte planterat lika mycket som förra året då lilla Bella kommer att gräva upp och förstöra mycket. Nu är hon ovanligt snäll men det visste jag ju inte i januari när jag började sätta mina frön.


Äntligen har jag i varje fall fått lite hjälp från ovan med regn. Det tar en 2 timmar att vattna trädgården på kvällarna men med morgonens 35mm regn kommer jag slippa vattna på ett tag    Skönt för naturen, det var otroligt torrt i skogen och mina blåbär såg trötta ut.


 



                               Trevlig helg kära läsare / Susan   






 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards