Alla inlägg den 15 juni 2016

Av manhofs - 15 juni 2016 00:14

I söndags fylld redan min lilla Bella 11 veckor . På denna tid har hon fördubblat sin vikt sedan hon kom, från 3,1 kg till 6,2 kg    Trotts att hon bara får mat 3 g/dag äter hon dåligt men när man bor på en stor tomt sätter man i sig lite annat som gräs, bajs från alla möjliga djur  , pinnar, sand ja vad sätter hon inte i sig ? Skulle inte kalla henne smal och det är det viktiga sedan får hon väl peta i maten.


 

Inte en gång har hon rullat in sig i bajs från katterna vilket är skönt    Lizzie var helt tokig att rulla in sig   men sedan är hon en mer dominant hund med mer humör. Bella är mer som en flatte och älskar alla på ett mjukt och fint sätt. Lizzies kärlek får man göra sig förtjänt av  


Hon är väldigt självständig så har jag inte full koll sätter jag på henne lina eller sätter in henne i hundgården. Hon försvinner överallt och tar sig in genom alla möjliga dörrar och grindar. Blir hon bara lite större är jag inte orolig för duvhöken men jag har en stor hona som jag brukar se och vill inte riskera att den tycker B är ett lämpligt mål mat. Tränar mkt kontakt och inkallning redan nu när hon är liten och inte springer ifrån mig lika enkelt, men hon är jätte duktig och spontant söker hon min kontakt mer och mer   



 

Hon älskar att vara på jobbet och springer på pigga ben både upp och ner från Slussen garaget och har redan lärt sig vägen. Jag tänkte ta en ny väg men då gick hon åt vårt vanliga håll    Jag kör inget ”valpsäkra” och plockar undan  saker utan lägger ner tid på att lära dom ajabaja direkt    Nu blir det små märken i sakerna, när dom är stora blir det stora märken i sakerna   och man har jobbet framför sig. Men det kostar att ha valp och saker går sönder.


     



 

Efter lunchen tar vi en fika på uteserveringen   om vädret tillåter och det är jobbigt. Studentflak efter studentflak rullar förbi och efter en stund somnar hon av psykisk trötthet. Då brukar hon få sussa i mitt knä    Det är inte bara mysigt måste jag erkänna   utan väldigt många vill komma fram och klappa och är killaran stilig går det jätte bra  


   


Bästa kompisen och snällaste lekmorsan är Gucci    Hon är så tålig och låter B kampa och dra henne i svansen.  Stora hundar är inte bara roligt att leka med, man kan söka skugga bakom deras kropp. Lizzies leksaker snor hon jätte lätt men det går inte med G:s  


           


Jag tränar jakt med alla mina valpar som jag i förlängningen lägger in lydnand i. Tack vara det har jag aldrig haft en hund som jag inte kan avbryta en jakt på utan dom lär sig från 8 ve att jaga och avbryta. Tror jag har haft igen det i vallningen med   



 

Mina föräldrar och jag tog en tur i slottsparken för att fika och umgås lite. B blev lite trött så då bar Mamma henne   B ligger så stilla och fint om man bär eller pysslar med henne och bara myser utan att sprattla och rivas för att komma ner.


   


Eftersom Lizzie INTE vill avlämna sina leksaker har jag startat tidigt hemma med B. Även hon har tagit sina saker och stuckit    En dag tränade jag uppe i skrubba med dom stora och hon satt i bilen och kollade    Tänkte hitta på ngt med henne efteråt men hon nosade så mycket där vi hållit på så jag tänkte prova och se vad hon gjorde?

Första försöket är med lina då det gick folk en bit ifrån.


Vi andra försöket tycker jag det är häftigt att hon trotts Lizzies högljudda missnöje i bilen   över att vi har kul åter jobbar vidare    Det var sådant jag letade efter när jag åkte upp till Lindesberg alla gånger och lekte med valparna. Jakt, kamp och koncentration   




 


  

Inget av det vi håller på med kallar jag träning. Jag kallar det lek med styrning åt rätt håll. Träning blir det först när man ställer krav och lägger in korrigeringar och det dröjer ett bra tag till.


Jag har även bestämt mig att ta ledigt från hundträning ett tag och bara låta flocken bada och simma och njuta av dom sita veckorna när Bella är valp. Snart kommer jag inte kunna ha henne i mitt knä och mjölktänderna trillar ut   

Har börjat kolla runt efter en valpkurs att gå men blir förfärad över hur dyrt det är    Alltså från 1600 kr en kurs på en brukshundsklubb, då ska man lägga till 500 kr för att bli medlem. Inte konstigt att folk väljer privata för 2400 kr och då är dom ofta på få gånger. Alltså det tycker jag är rån. Vore det inte bättre om klubbarna låg på en 800 kr och får in nya medlemmar?


Konstigt är att det är billigare att gå valpkurser runt om i landet mot i 08 land på brukshundklubbarna?  Blir nog ingen valpkurs för oss vilket jag tycker är tråkigt för Bella    Har alltid gått det med alla mina hundar men inte betalar jag så mycket pengar för att leka med köttbullar på en gräsplätt     


 


Höll på att sätda bilen. Då la sig Bella i bilburen och torrkörde ett par varv    Hon älskar lådor, burar hundkojor och allt som man kan knuffa upp och krypa in i. Nu börjar öronen stå. Undrar om hela kullen får stå öron men det får jag se på kennelträffen i Augusti. Hoppas många kommer   


   



                                                  


                   Kram/ Susan
 


Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards