Alla inlägg den 21 maj 2016

Av manhofs - 21 maj 2016 01:02

I torsdags morse hade jag kommit med på förhoppningsvis vårt sista viltspårprov uppe i Norrtälje. Så i arla morgonstund rattade jag ut genom 08 köerna för att ta mig en rofylld promenad i vad som visade sig vara vargrevir.


Min domare dök upp och så tog vi oss ut till ödemarken där han har 26 st spår till förfogande och eftersom han tyckte Lizzie hade varit så enormt duktig sist fick hon en av hans svåraste spår denna gång   


 


Vädret var konstigt och det kändes som om det skulle bli åska trotts att solen gassade till och från. Hade önskat mig lite regn med för det var snustorrt större delen. Efter det klockrena upptaget förde hon oss upp längst ett berg mellan stock och sten för att slingra sig ut längst en bergskam med torr mossa och inget att fästa i.

Jag gå en 8 meter bakom i linan så jag ser inte varför hon stannat när jag rundar en sten. Hon ser hel skum ut och har ragg med svansen mellan bena och nosen ner i en stor skithög. Torra korvar fulla med päls. Färsk vargspillning sa domaren    Tänkte lägga på ett litet dk men hon fortsätter själv spårandet efter en skeptisk undersökning av högen.


 

När vi kommit ner från berget och alla ris/virke går spåret in i ett snår som är fuktigt. Svansen åker upp och hon börjar slå lite roligt mellan mitt spår och ngt ut till vänster, men sedan bestämmer hon sig för att följa vårt spår. En 50 meter längre fram tar hon sin återgång på ca 20 meter och sedan går spåret tillbaka ovanför det andra, så hon slog för hon hade vindat in det. Men istället för att gena arbetade hon sig igenom varje meter och domaren var lyrisk   Vi kommer ut från träsket på en blåsig skogsväg och domaren lämnar oss för skottprov   


 


 


Lizziehar jätte svårt för vind och brukar slå väldigt mycket och skuttar fram. Spåret fortsatte först på skogsvägen sedan viker det tvärt av in i björk riset. Lizzie kämpar som satan men hon har det inte lätt i vinden men så är vi framme och hon griper sin klöv och vill ta ett segervarv och kampa   


   


Domarna vill alltid ha tillbaka sina klövar, vilket aldrig Lizzie vill   så jag har med mig en egen klöv som jag byter med. Då kan hon stolt bära hem sin klöv till bilen och tugga så mycket hon vill   


Domaren lyfte på kepsen och tackade för ett superbt arbete. Ett självklart första pris med HP (hederspris) och numera kan hon lägga till SE Vch som merit   


Det roliga är även att med all träning jag lagt ner på mina hundar genom tiderna är det bara med detta arbete jag kan ha ngn nytta. Hon kan gå med i jaktlag som eftersökshund, det har båda mina schäfrar gjort och hon kan hjälpa till vid trafikskadat vilt. I dagsläge är inget intressant men när jag är arbetslös kan det bli det   


Nu vågade jag inte rasta hundarna där ute igen med vargen som sprang runt   så jag åkte upp till en inhägnad ek park och strosa, överlycklig och stolt över dagens resultat   


             



                                        Ciao /Susan    

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards