Direktlänk till inlägg 16 maj 2016

Pallen.

Av manhofs - 16 maj 2016 08:00

För mig handlar tävlandet om att utvecklas och förbättra mig och min hunds resultat och det handlar nödvändigtvis inte om siffror som går att läsa på ett resultat då vi sysslar med en bedömnings sport och alla dömer på olika vis. Det handlar om att själv vara nöjd och känna att man gjort sitt yttersta och kanske räddat ngr poäng här och där   


Dessutom måste jag ha roligt och får jag dessutom kliva upp på pallen ja då är lyckan total, inte nödvändigtvis med svindlande höga poäng för har jag tagit mig upp på pallen var vi bra just denna dag & Susan blir väldigt lycklig   


I morse var det samling för 10 st på Botkyrka Bk för ytterligare ett elit spår. Jag lottade sist men fick startnummer 1. Inte helt nöjd då jag startat först dom senaste tävlingarna    vore roligt att prova att starta sist eller i mitten men som jag sa ” nu ska jag hålla etta hela vägen upp på pallen”  


     


Nu har jag ändrat kommando ut ur rutan och lagt om lite träning på spårupptaget efter 2 stycken sega och trasliga spårupptag. Dagen till ära var det domarasspiranter med hela dagen vilket jag tycker blir lite jobbigt för Lizzie som vill ha koll på alla. Kände dock inte av det idag mer än under krypet då hon blir tryckt av så många som stirrar ner på henne   


Ställer upp i rutan och skickar ut, beredd på vårt lite vanliga lugna tempo men se Lizzie har sovit gott och far ut så linan rinner ut ur min hand och försvinner som en rosa orm i riset   och jag rusar efter med rumpan i vädret jagandes min lina. Måste ha sätt asroligt ut och jag skrattade gott en bra bit    Klockrent ut och så jobbade hon jätte fint utan ett tapp exakt i spåret men….hon markerade bara en pinne som hon inte tog, resten plockade jag då hon gick så lugnt i spåret. Blev så förvånad   så jag försökte få henne att plocka nr 3 men hon nosade utan att markera. Slutet såg jag och drog på en jätte belöning då tog hon upp den men det var väldigt mysko. Spårtid 26 minuter och 1480 meter, 5 pinnar med slut. Min vanliga kattmat från Lidl var slut som hon alltid får i slutet så hon fick Wiskas, the best at cat can get…..men nu har ju jag en hund    Men jag återkommer om det där med kattmat.

 Kändes ju inte så roligt och besviken åkte jag ner till klubben   


         


Var nämligen extra glad över att jag kommit med på Botkyrka för då kunde jag plocka sten, en hel hink till min rabatt   


   


Dags för uppletande och bara en person som bröt i spåret. Gick ner i god tid och rastade Lizzie som kändes pigg och laddad. Men när jag ska kolla in min ruta börjar hon äta gräs och det för hon ALDRIG om hon inte är dålig    Plockar 2 föremål varav jag tappar ena men sedan slår hon lite konstigt, sätter sig framför domarna och tömmer sina tarmar ordentligt en lååång stund och det bara rinner ut  


Jag fattar ju direkt att hon inte tålde sin nya kattmat och jag grämer mig så jävligt. Nu är jag glad att jag lärde mig den läxan när det ändå fattades 2 pinnar = 42 poäng men man skäms bra mycket då man förstår vad alla tror    Strunt i dom, när hon torkat sig letade hon vidare och fann sitt tredje föremål med betyg 6/6,5.


Mitt nästa misstag var att komma ner till dom andra och säg att hon bajat i rutan. Det kommer jag aldrig säga igen för helt plötsligt var det vårt fel om ngn inte gick ut. Lizzie ville inte ha sin boll och tömde tarmarna ytterligare 2 gånger. Gick ner och kollade på dom andra som körde och inte en hund markerade hennes lilla hög, men vem fan ville komma i närheten av den   


       


Det finns bara en sak vad jag vet som gör Lizzie riktigt obehaglig till mods och hon flyr och det är skogsröjning. Vid 6 månaders ålder drabbades vi av stormen Dagmar den 26 december 2011, varav 20 träd föll under natten i min skog. Det tog ett år för mig att röja upp och hon återhämtades sig aldrig. Värst är såklart motorsåg men hon flyr och gömmer sig även vid handsåg som jag oftast använder    Även ljudet av fallande träd gör henne skräckslagen så det tog henne hårt   


Strunt samma för hur ofta sågar ngn träd på en tävling?


Självklart idag och jag med nummer 1 fick lägga närmast skogen där dom höll på att såga. Jag mådde riktigt illa när vi gömde oss och började tänka alla möjliga obehagliga tankar om en L som aldrig mer skulle ligga en plats, men så sa jag till mig själv på skarpen att skärpa mig och fokusera    Visa henne att det är roligt, skit i betygen och ha bara koll ifall hon flyr från plan.


Jag vill ge en eloge till TL som jag tycker skötte sig jätte bra hela dagen    Bra och tydlig information och väldigt trevig och possitiv. När jag tackade henne vid dagens slut sa hon att det var hennes första uppdrag som TL   


 


Måste säga att jag inte uppfattade så mycket runt om utan jag drog upp L, försökte lyssna på TL och hålla ihop och när det väl var slut var jag så glad så tårarna nästan kom    Fasiken hon är en liten krigare som så gärna gör sitt yttersta    Visst var hon berörd och bollen som vanligtvis är hennes liv ville hon inte ta utan hon klängde och flämtade mycket så efter gull och beröm fick hon gå till bilen och ta ett tuggben med Gucci   


 Jag måste nog ta ett snack med min läkare om dessa tårar som kommer i tid och otid, dags att höja östrogen dosen  

Som Ni vet skäms jag aldrig över att gå upp på pallen hur låga poäng det än är    Jag blev uppriktigt förvånad över att vi vann men överlycklig. Roligt var att både Monica på andra plats och trean Cecilia kommer från Tyresö bk    Lizzie som älskar schäfrar började direkt ragga, that’s my girl   


   


Åkte hem med lite visdom, frusen och trött då grannen Dennis ringde. Han hade styckat en kalv och sparat ben åt mina hundar    Så hundarna fick lite godis och matte ett hett bad.


   

Tack för idag alla goa hundkompisar för glada skratt och intressant gagg    Ny vecka och nya spännande äventyr väntar.




                                                  



       Hej då/ Susan mot nya mål   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards