Direktlänk till inlägg 11 maj 2016

Tävlingshelg.

Av manhofs - 11 maj 2016 07:00

Nu har jag börjat återhämta mig efter en otroligt jobbig vecka med alladeles för lite sömn, för mycket jobb och tidiga morna med hundaktiviteter runt om utanför 08 land   


Efter 4 timmars söm ringde klockan 05.45 och färden mot Strängnäs och elit spår i lördags morse.


   


Framme i god tid för att värma upp på plan ett kort pass med Lizzie och ta en morgonpromenad. 17 st kom till start och vi lottade i 2 grupper. 9 st började med lydnad och 8 st med spår och vi var nog inte en endaste som ville börja med lydnand   

Blev dock glad att jag drog sista lott i lydnadsgruppen för då skulle jag få gå sist i uppletandet   och så var mina träningskompisar Bosse och Benny i samma grupp  


 


Lyckan var kortvarig för det var 3 domarlag så jag fick starta med uppletande samtidigt som nr 1 började med lydnad. Själv var jag jätte nöjd med hon böt ett föremål .Fick betyg 6,5/7, ena domaren tyckte tempot var lågt  


       


 

Stannade kvar i rutan och kollade flera ekipage. Mycket tugg och vovve som inte vill avlämna samt kamp. Benny hade 4 föremål med fina Rulle   


       


Gick in som sista hund på den stekhetta planen och Lizzie gjorde sitt sämsta fot på länge. Kändes som om jag höll på att tappa henne och hon var tittig. Tycker Tl gjorde ett jätte bra jobb och var tydlig och trevlig så det var riktigt avslappnande att gå    Inkallningen var jag jätte nöjd med. Det var inte länge sedan hon låg på en 5:a när vi tränade i gruppen.

Framåtsändandet var det bästa jag gjort och jag bara rös. Alla timmar i kallt ridhus betalade sig där och då    Där blev jag lite för glad och avslutade dåligt så den missen får jag ta på mig, man ska fokusera in i mål   

263,75 poäng med så många små missar, tänk hur långt vi har kommit och efter lydnaden låg jag på första plats   

         


 Skönt med kort dag tänkte alla för nu var klockan 9.50 Men vi fick sitta och häcka runt klubben ända till klockan 12.55 då vi kördes ut i spåren som låg i Åkers Styckebruk    Gick ju ingen nöd på oss och man promenerade, minglade och fikade med trevlig människog   


         


 Bestämde mig bums att det bara var att köra raka vägen hem för att hinna åka till jobbet på eftermiddagen.

Lottade om och då drog jag nr 1 som jag önskat mig.


Lizzie kändes jätte pigg och alert och inte ett dugg trött efter den långa och heta morgonen och går ut jätte fint i rutan, får upp ett spår till höger, vänder om och jag tänker ” jäklar vad bra analyserat, hon tog inte bakspår” men då snor sig linan runt ris och då går inte hon, trasslar ut linan och då fortsätter hon spåra ut mot vänster men ångrarar sig och går upp i rutan vilket gör att linan åter igen trasslar in sig i ris så jag får trassla ut linan. Mer strul och dom ropar en minut kvar då hon tar bakspår men innan vi kommer ut ur rutan är tiden på 3 minuter slut   


 Bestämmer mig för att fullfölja spåret då jag vill se vart hon står rent mentalt och fysiskt. Det var vindstilla och 23 grader varmt. Dessutom visade det sig att det var ett av dom svåraste, torra, risiga spår vi gått men hon tuffade på och hittade 7 pinnar av 8 st på 29 minuter, tillåtana tid är 35 minuter.

     


Vi var helt slut och lost men ingen spår motagare var att finna?


 

Tänkte att jag var lite tidig så jag samlar ihop linan mm och försöker orientera mig men jag hade inte en susning om vart jag var   

 Kom på att vi fick telefon nummer till spårmotagaren så jag ringer honom men då har han stängt av telefonen   

Provar att ropa högt   ifall han ligger och trycker men inget svar. Börjar bi orolig och funderar på om man inte får ngn mottagare om man inte klarar tiden i rutan?

Ringer klubbstugan som försöker ge mig lite hjälp men jag har som sagt inte en susning om vart jag var och jag tänker inte börjar jogga runt i okänd terräng  Då ser jag lååångt bort på stigen hur min mottagare kommer gående, han har suttit i sin bil   Sedan sjussar dom oss till min bil som var lååångt borta.



Måste säga att Lizzie verkligen imponerade på mig i sitt spårarbete. Vilken sisu hon visade upp trotts att det var jäkligt    Ja visst, trist att få bryta men det är inte det jag tog med mig på resan hem. Vi ledde hela dagen och att upptaget går på tid vet inte hon. Hon är inte en hund som går med spänd lina och drar mig fram och det får jag acceptera. Fastanar linan kommer hon alltid bli berörd, hon har även problem i vallningen med lina.


Tycker vi har kommit otroligt långt ihop under sista året och vi fortsätter att utvecklas och göra framsteg  

Det var extra roligt att tävlingen avgjordes i skogen som en spårtävling ska göras och inte på lydnadsplanen. Grattis Ann som även blev DM vinnare i Sörmlandsdistriktet   


Tycker det är lite gulligt att jag får trösta mina kompisar/vänner som blev besvikna och försvara min hund    Normalt borde dom trösta mig och förklara att sockerbiten kan när hon vill  



Söndag morgon och jag var spårläggare på klubbens lägre spår. Mecki hade tagit mina pinnar så jag fick sova 30 minuter längre efter ytterligare ett kvällspass   


     


Roligt att vara spårläggare och jag behöver inte oroa mig för att bryta   


Njöt av fågelsång och frukost i det fria innan min tävlande dök upp med ett långt följe av bilar.

Traskade upp och kikade in mellan granarna i spänd förväntan    Hoppas dom klarar det på maxtiden 25 minuter


   


Yes, på endast 15 minuter spårade dom sig runt med 5 pinnar + slut    En jätte trevlig tjej som tackade för ett bra spår. Det är inte många som tackar för att man lägger spår    Det visade sig att endast 2 st tog sig vidare av 10 stycken men det var torrt och hett i skogen.

Åkte och badade mina hundar    innan vi for ner till klubben för att vara skrivare till lydnaden.


   


Bara en hund som låg på plattsliggningen så Gucci fick ställa upp. Lite förvånad var hon allt men hon fick 10/10 av domarna   Mecki körde Cowboystilen med dubbla pipor     


   


Klubben bjöd på god lunch och fika innan prisutdelningen satte igång. Tyvärr ingen uppflyttning men jag var väldigt glad över att nr 8 vann   

Somnade helt krockad efter en liten tur med mina hundar och andades ut över att denna helg var förbi. Nu blir det lite lugnt innan det är dags igen.


Bella är nu hela 6 veckor och jag bara längtar tills hon kommer hem och vänder upp och ner på allt   


 


 




                                                  
Over  and out/Susan   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards