Alla inlägg den 29 april 2016

Av manhofs - 29 april 2016 07:15

Dag 1 av 4 inleddes tidigt i torsdags morse i Marifred. Jag hade lite förvånande fort kommit med på ett öppet viltspårprov. Tvekade lite eftersom jag skulle tävla elit spår på söndagen och visst påverkar det lite att växla så nära inpå. Visserligen har jag tränat väldigt ofta och varierande spår men egentlige hade jag velat vänta ett tag.


 


Upplägget är som i elit med en ruta inför upptaget men domaren går med hela spåret och bedömer provet. Maxtiden är 45 minuter. Jag kan bara säga att Lizzie chockade mig totalt och gjorde sitt livs bästa spårarbete, ja det var det bästa spårarbete jag varit med om  och hållit i en lina     


Hon gick bara rakt ut och plockade sitt spår sedan tuffade hon på som en damsugare i väldigt lugnt och fint tempo. Det var som att se en spårskiss att följa henne och hon bara löste problem efter problem.

När vi hade en 75 meter kvar fick vi stanna för skottprov. När jag har gjort det med mina schäfrar har dom alltid gått 10 meter bak i spåret. Men Kenneth gick 10 meter fram i spåret. Hunden måste sitta eller ligga under skottet och jag blev lite orolig. Jag har aldrig tränat skott på så nära håll därför jag inte äger en pistol. Nej jag vill inte träna detta på en klubb utan i så fall i skogen och då går det ju inte. Tänkte faktiskt att hon skulle ha svårt att gå fram men det brydde hon sig inte om men det var lite roligt att kolla vad han hade gjort bakom trädet.


 


Domaren var jätte glad och det var inget snack om ngt annat än ett förstapris och berömmet haglade    Jag blev så lycklig så tårarna hängde löst och det var nära att domaren fick sig en Baloo kram    Så som jag lagt ner tid på detta. Sprutat med blod och åkt ut på kvällarna för att lägga spår till nästa dag. Hade inte vågats hoppats på ett första pris första gången.

Jag tror faktiskt att jag pratade bort mitt HP för jag var så lycklig och käften gick på högvarv medans domaren försökte fylla i mitt protokoll   

Jag frågade om tiden som hamnade på 14 minuter?

Det låter kort med tanken på att man har 45 minuter på sig. Dom drar nämligen om hunden har ett för högt tempo och stretar i linan.Jag tyckte det gick väldigt makligt men 14 minuter   

Men han sa att hon hade gjort ett helt felfritt spårarbete och då tar det inte längre tid. Skulle vilja veta varför jag inte fick HP om det inte berodde på min egen käft  


 


Lika lycklig som vid min första spårcert åkte vi ut i skogen och promenerade och bara njöt    Tänkte fira ordentligt på kakslottet Taxinge     men grymt (eller turligt) så var det stängt.


Firade med nya sommardäck runt om istället   


   


     


Jag ville helt enkelt inte berätta om mitt spårprov för skulle jag bryta igen på personspåret så skulle jag få bannor för att jag blandar så mycket    Ja jag vet att det kanske inte är optimalt om målet är SM i spår men nu är det inte det för mig… i år   

Jag tycker det här är en spännande och rolig utmaning och då får personspår stå tillbaka. Lizzie är ung och vi har tiden på oss att harva på med tråkiga pinnar. Kändes ju extra roligt när hon faktiskt tog sig runt elitspåret på hela 23 minuter och 6 pinnar i söndags. Vi behöver ytterligare två förstapris för att bli svensk viltspårchampion och det är mitt stora mål i år, lydnadschampion nästa år. Men jag kan bara hålla med om att det inte är helt potimalt att blanda, men jag har roligt och tycker om utmaningen  


Jag är så stolt över min lilla sockerbit    I fyra dagar har hon fått gått upp kl. 06 och jobbat utan att vika ner sig och svansen svajade lika glatt dag ett som dag 4. Tycker matte det är roligt så tycker hon det är roligt även om grenarna varierar… eller tack vare att dom gör det   



                                                  

                        Hej då / Susan   

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards