Alla inlägg den 23 april 2016

Av manhofs - 23 april 2016 20:53

Ibland krockar det lite med aktiviteter och man planerar fel men det är bara att köra på så blir det bra. Det viktigaste är att man har kul och bilen tankad   


Dag 2 av 4: ra ägde rum ute i vackra Sorunda och Kåre och Ingers vallhage. Dom har tagit hit en Skotte som heter Bobby D. Han undervisar runt om i Världen så när Kåre frågade om jag skulle deltaga i februari såg jag mig själv sitta i solen och sippa lite Rose   

 Nu haglade, regnade, blåste det och så sol korta stunder. Hade på mig vinterkläder, mössa mm trotts det var det kallt   


   

Vi är 6 stycken/ dag och jag är glad att stolen är skön och pläden varm för man fick sitta mycket.


 

Inger dukade upp med bullar, mackor, kaffe och te så var det bara att ta när man var sugen   


 


Bobby körde igenom varje hund ett ganska långt pass på förmiddagen för att se vad man kunde och bedömde hundarna. Bobby tyckte Lizzie fick springa för mycket utan nu var det dags att börja få henne att fokusera och gå bakom fåren, hålla avstånd och sänka tempot.

 Till lunch åkte vi hem och åt en jätte god lunch som Inger lagade   


     


Dom övriga deltagarna var väldigt trevliga och det var ju tur att käften fick gå när bena bara vilade i stolen   

Ni som känner mig vet att jag inte har ro att sitta i en stol och glo en hel dag därför kom jag fort på att detta med vallkurser inte är ngt för mig. Jag har för mycket att göra hemma och är för rastlös när inget händer   


 Privatlektioner är min pryl och så kommer det bli framöver. Men jag är väldigt glad att jag anmälde mig till detta. Jag kommer även att gå på måndag och då ska det bli spännande och se om Lizzie tog till sig ngt av lektionen och om han går in på ngt mer. Jag vill jobba ut henne i flanker så det skulle jag vilja att han hjälper mig med.


     


Jag har ju väldigt lite att komma med när det gäller vallning och har ingen aning om vart man förväntas befinna sig efter att ha vallat den tiden vi har gjort    Dessutom har jag inte haft ngn aning om hur L är som vallhund?

Men efter Bobbys alla fina ord om henne förstår jag att jag har en jätte fin hund som är väldigt tuff, balanserad med bra tryck som Kåre har gjort ett bra jobb med   


Det värmde så klart i matte s hjärta.  Dessutom fick även jag beröm (då blev det mycket roligare  ) för att min hund var så lydig och lyhörd trotts att hon var så tänd   


Pass två jobbade vi i en långlina som nog var 75-100 meter. Bobby skötte linan så gick vi väldigt långt bak och bara lät henne driva på fåren på lagom avstånd i rätt tempo. Tog ett tag för hon blev frustrerad över att inte komma fram. Hon provade med att skälla, jaga, springa till mig men när inget hjälpte och hon inte förstod vem som korrigerade henne började hon gå riktigt fint på bättre och bättre avstånd/tempo. Vi provade två hämt i lina och då flankade hon ut riktigt bra.


 


Det var lite roligt för självklart pratade alla om olika vallhundar och deras namn men jag kände inte till en ända. Dom vallhundarna jag kände till som var bra i bruks kände inte dom till, ja dom kände inte ens till kända brukskennlar. Lite som i schäfervärlden, uppdelat i bruks och vall bc, bruks och utställnings schäfer   


 


Hem och hämta Gucci som bästa föräldrarna passat hela dagen   så hon inte skulle behöva ligga i en bil och ha tråkigt. Sedan thaimat och öl innan man somnade ovaggad   



                                                  
          Bye bye/ Susan



Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards