Direktlänk till inlägg 17 april 2016

Tävlingspremiär.

Av manhofs - 17 april 2016 20:03

Så var det äntligen dags för årets första spårtävling som ägde rum på Järfälla Bk. Har bara varit där en gång tidigare och det var 2006 med Gucci. Då gick det inte så bra och vi blev bara gk i högre klass. Men nu var det 2016 och ny hund och nya tag var det som gällde   


6 st glada kom till start och jag lottade nr 2. Vi fick en kikare vilket var lite roligt   


   


Vi vandrar ut till min upptagsruta längst en snitslad stig och stannar framför min startsnitsel. Tl visar mig mina hörn vilket jag aldrig är så intresserad av, dessutom syntes dom inte i dimman. Jag reagerade på att startpunkten var så nära höger bakkant men var mest irriterad på att man var tvungen att släppa på rakt in i smågranar    Har man så fina skog kan man ju lägga upptaget så hunden kan springa fritt ut. Vissa kompisar säger att man kan be om att få flytta ut ngn meter för att få fri sikt men det har jag aldrig fått så jag orkade inte ens bry mig om att fråga. Tycker inte heller att Lizzie har problem med det men när jag tävlade med Gucci blev det som en vägg för henne med dåligt påsläpp   


När TL säger att” tiden tas när jag släpper på” skickar jag ut henne men självklart fastnar linan i granarna så hon sitter fast. Får loss linan som även snott sig runt L, skickar sedan om. Hör då hur dom börjar prata bakom mig om att jag skickat på från fel snittsel    vänder mig om och ser en annan snittsel som satt en 6 meter bort bakom andra granar och längre upp i baslinje. Den snittslen hade jag aldrig sätt då TL stod på min vänstra sida och prata.

L tar klockrent bakspår men då ropar TL  ”tillbaks till rutan” vilket betyder att hunden har tagit fel spår. Är det bakspår ropar dom ” bakspår, tillbaks till rutan”


 


Det har aldrig hänt mig tidigare att ngn av mina hundar har tagit fel spår men jag kände i trycket på linan och hennes tempo att det var rätt så jag struntade i honom och bara vände henne och då tuffar hon så fint iväg    Då hör jag ngn säga att det var rätt sph och baksph, inte fel sph  jag litar på min hund...ibland   

 

Jätte noga med låg nos och tryck i linan far vi iväg och pinne efter pinne plockas in tills vi kommer upp för en slänt. Då är hon lost och jobbar och jobbar. Letar åt alla olika håll men vi kommer hela tiden tillbaka till samma punkt. Inser att det är kört och börjar leta mig tillbaka till startpunkten då hon går över en skogsstig och börjar spåra igen och vi hittar slutet..... till spår nr 1   

Så klart tråkigt och surt men jag är glad att hon inte valde vilt och hela tiden försökte och ville, mer kan jag inte begära   


 


Jag vill påpeka att TL var jätte trevlig och välkomnande hela morgonen och jag blev aldrig sur eller irriterad men jag grubblade mycket på om jag hade gjort ngt fel eller om jag borde ha gjort ngt annorlunda vid påsläppet   


Dessutom kom han direkt och bad om ursäkt för sin lilla fadäs när vi kom i mål. Sådant kan händ och jag tycker även jag som tävlar så mycket borde ha agerat själv på att det inte kunde vara rätt startpunkt. Så jag gick fram till domarna och frågade vad dom ansåg? Hade jag gjort fel och skulle jag ha agerat på ngt annat vis?


Dom tyckte inte jag hade gjort ngt fel och hade inte bedömt strulet med linan i granen då det var fel startpunkt utan gett oss 7/7 i betyg för klockrent bakspår.


Det var bra att veta. Man måste lära sig av sina misstag och till ngn annan gång ska jag vara lite mera uppmärksam. Skönt att fråga dom som faktiskt såg hur det gick till och kunde ge korrekt besked med   


 

Stannade kvar och tittade på uppletande. 4 st kom till start men när nr 2 startade öppnade sig himlen och det bara vräkte ner. En hund på 8/8 blev dagens högsta betyg och det var Anna, som dessutom hade 10/10 på spåret. Såg på SBK att dom sedan vann tävlingen och tog sitt sista sph cert och nu blev Champion    Det var jätte roligt. Hennes hund är 10 år och jobbar så fint, kul att se   


         


Alla åkte tillbaka till klubben medans jag tog en promenad med hundarna.  En kopp kaffe med bulle gjorde susen och trotts dagens resultat styrde jag kosan hemåt med glatt sinne  Det kommer nog ta ett tag men vänta Ni bara, vi kommer igen och då är vi farliga   


 


Veckan som kommer blir galen med så mycket olika aktiviteter, kurser, tävlingar mm och bilen kommer rulla många mil   



                                                  

                      Ciao / Susan


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards