Alla inlägg den 30 mars 2016

Av manhofs - 30 mars 2016 20:32

I fredags var det äntligen dags för Lizzies prov i viltspår. Det är något jag har hållit på med ganska länge men inte velat nämna då jag genast bemöts med kritik och förlöjligande   


 


Varför ? frågar flera  och det började egentligen med att vi inte klarade våra personspår förra året och jag kunde konstatera vid flertal tillfällen på träning att hon valde vilt framför personspår. En orsak är att jag själv lägger ganska svåra och kluriga spår vilket triggar Lizzie. När det är enkla spår med vanliga runda vinklar och inga klurigheter tappar hon lite intresse och börjar kolla efter lite annat roligt i naturen, som att följa Bambi   


Jag har ju tagit viltspår champion på båda mina senaste schäfrar men hade ingen tanke på att sätta igång med Lizzie. Men då, efter alal brutna tävlingar  bestämde jag mig för att lära henne att följa det spåret jag serverar. Samtidigt började jag lägga lite tråkigare personspår och höjde belöningen vid pinnarna, som vid tävling är 8 st på en sträcka av 1,5 km.


 

När jag nu ville få henne anlagsprovad krånglade ju både personspår och viltspår som först löste sig efter en kur noskvalser medicin. Men tempot har jag haft svårt att höja. Måste erkänna att jag var otroligt nervös. När man tävlar i bruks spår tittar och bedömer bara domaren spårupptaget, sedan får det gå hur det vill i skogen bara pinnarna är med hem, har man tur kan man även plocka ngr själv.


 


I viltspår följer domaren med hela spåret och bedömer alla olika delar i hur hunden jobb.Dessutom vill man INTE att det ska gå fort.

Personlien tyckte jag Lizzie skötte sig väldigt bra och hon jobbade koncentrerat med låg nos hela tiden. Hon böt till färskt viltspår med gick tillbaka till sitt klövspår, ja det var det bästa spåret hon har gjort på länge. Tempot var dock väldigt lågt och efter en stund vände jag mig om och frågade domaren om inte tempot var för lågt, men det var utmärkt.

Det kommer komma ett skriftligt utlåtande om ngn dag i brevlådan och det ska bli roligt att läsa   

Men domaren lät väldigt nöjd och det lät som mvg och klart godkända     


 


Det är lite trist att höra endel slänga ur sig ” det är väl inget att gratulera till, det är så lätt med viltspår” eller ” du bra jagar meriter”  


Jag har faktiskt lagt ner otroligt mycket tid med just viltspår och inte kan jag säga att det har varit lätt. Spåren ska ligga upp till 5 timmar och det ställer till det rent praktiskt. Jag får åka ut tidigt i skogen för att sedan åka hem och pula med annat innan det är dags att åka ut igen. Sedan har vi blodet man ska köpa och spruta ut och så köpa klövar. Det är kanske lättare om man har en jakthund och inte en liten ivrig sökhund som vill rusa fram med hög nos. Men vi klarade det och nu går målen mot öppen klass som jag betalat in för så får vi se om jag kommer med.


Visst, det är absolut möjligt att vi kommer få problem i personspår när vi väl sätter igång med det. Men då får väl vissa sitta och gnugga sina skadeglada händer och säga ” vad var det vi sa”  


Själv kommer jag träna vidare och jag är helt säker på att jag kommer få henne att spåra lika bra efter vilt som människor, bara jag lägger upp träningen rätt och positivt   


Och ja, jag gillar att meritera mina hundar och det skäms jag inte för   


 


Nu ska vi upp i öppenklass och det kommer bli mycket svårare: Jag hoppas på att få ett HP minst en av dom 3 gångerna jag behöver ha ett första pris för att bli svensk viltspår champion.


Jag kommer ihåg när Gucci blev viltspår champion och jag höjde försäkringen på Folksam, då värderades det högre än ett brukschampionat i värde. Det måste var för att det är så lätt   


 


Det finns fler grenar jag inte heller skulle vilja hålla på med, grenar som jag tycker är skadliga och grenar som jag kan tycka är lite larviga. Men jag vet att bakom alla uppnådda mål ligger träning och ansträngning och att kunna gratulera till det är för mig självklart.


Absolut lättast är ju att ta fika cert och berätta hur otroligt duktig hund man har, MEN man har aldrig tid att träna.



                                               
Tack för mig / Susan.



Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards