Direktlänk till inlägg 19 mars 2016

Bara...

Av manhofs - 19 mars 2016 07:30

Ordet BARA kan jag reta mig ordentligt på   

 Allt är så satans enkelt när man står bredvid och inte behöver kavla upp ärmarna och kämpa. Det är ju BARA att banta, det är ju BARA att sluta röka, det är BARA att sluta snusa osv.

Men alla vi som ska förändra saker i vardagen vet att det väldigt sällan inte är BARA utan bra mycket mer   


Som ensamstående med ett hus och  många fler leksaker än nödvändigt   behöver jag ofta be om råd och tips. Jag brukar fråga runt och bildar mig sedan en uppfattning om hur jag ska gå vidare. I första hand försöker jag själv lösa problemen innan jag ringer hantverkare och jag skulle nog kunna säga utan att skämmas att jag inte har tummen mitt i handen och klarar mig bättre än genomsnitts singel tjejen    men ofta räcker inte ens det, som när en lampa gick sönder i min trappa i januari   


 


Kröp omkring otaliga gånger för att försöka förstå hur man byter ut lampan men det är svårt att komma till och trångt att pilla i. Beslöt mig för att fota lampan och frågade runt bland händiga kompisar och nere på fiket, men fick bara till svar ” det är ju BARA att byta lampa ”… NOT  


Veckorna blev till månader och kompisar som BARA trodde det var att byta passerade en efter en utan att dom BARA kunde byta ut lampan     Under tiden så börjad ena termostaten krångla i gästrummet och det gick inte att få igång värmen   


 


 Gav mig på den med och böt batterier men icke sa nicke   

 Försökte åter igen fråga runt vad som kunde ha hänt men fick ett gemensamt svar ” det är BARA att byta batterier”

Hallå    jag är inte tappad bakom en vagn utan batterierna var ju redan bytta innan jag frågade vad det kunde vara.

Beslöt mig för att ringa min husbyggare Stefan som är väldens bästa och jag är så grymt nöjd över att jag valde honom. Under nu 3 års tid kommer han så fort jag inte fattar ngt och hjälper mig utan att vara nedvärderande, dessutom tar han aldrig betalt. Hoppas han jobbar så pass länge så han vill bygga mitt nästa hus med   


Trotts att han är otroligt händig tog det honom jätte lång tid att byta lampan och man var tvungen att montera ner den i bitar och sedan koppla ihop så det finns inte en chans att jag kommer att kunna byta den själv. Dessutom tog han med den trasiga termostaten och kommer med en ny i veckan. Super Stefan säger jag bara     


 


Min båtplats är jag så himla nöjd med och det är BARA att promenera förbi och ösa då och då, vilket är ett nöje. Dessutom kommer jag vara först med att sjösätta i år   


 


Eller så är det inte så BARA att ösa sin båt…   

Den här båtägaren får snart ta ubåts cert om han ska använda sin Ubåt i sommar   


 


Mina kära grindar som är elektriska gick sönder när det blev minus 20 i vintras    Det är ett mästerverk i smidesarbete då min älskade hund Dixie är inskuren i båda grindarna   


 

 Men det är ju BARA att ringa en elektriker    vilket jag gjort och 4 st har jag väntat på…… som aldrig kom    Även här gick veckorna till månader men så fick jag tillslut tag i en elektriker för 2 ve sedan. Prylen var bara att han bröt av fästet till grinden, sedan åkte han härifrån och sa att jag skulle ringa när jag hade hittat ngn som kunde svetts fast fästet igen, för det klarade inte han   


Så satt jag på fiket förra veckan och frågade en kille som jag brukar prata lite löst med om han kände ngn elektriker, då var han elektriker och hade ett stort företag   

 Toppen nu skulle jag BARA få tag i en svetsare vilket jag fick, men han glömde att laga dom på utlovad dag så elektrikern fick åka utan uträttat ärende   


Då kom jag på att min kära granne som redan brutit sönder andra grinden och svetsat ihop den vet hur man gör   efter viss träning, så jag ringde honom   


Visst, nemas problemas det är BARA att svetsa ihop, det fixar jag lätt ” fick jag till svar”

Det här med BARA vet jag hur det är så jag tänkte ge honom en vecka innan jag ringde och påminde om min svetsning men så ringer telefonen och nya elektrikern är på plats för att felsöka lite, det är bara ett problem… grinden var borta?

WTF…. Har ngn bandit snott min grind?     

Det tog ett bra tag innan jag kunde tänka klart och bestämde mig först att först ringa grannen som skulle svetsa.


Döm om min förvåning för redan dagen efter att han skulle fixa det så var han på plast med sitt team   

Nu råkade ju BARA svetsen paja så då fick dom lyfte av hela grinden och körde den till en verkstad och svettade på plats. Vad var det jag sa, inget är BARA men bra blev det och jag vart så glad. Äntligen ett mindre problem   


 


Nu var det bara elektrikern kvar som kom dagen efter. Han konstaterade att dom som monterade det hela använt en icke godkänd sladd som det var flera brott i.


 


Så han fick med hjälp av en kollega gräva upp mellan stolparna och dra en ny kabel. Dessutom gjorde han en dosa på stolpen så att inte kabeln nötts när grindarna går upp   


Jag måste säga att jag är så jäkla trött på hantverkare och deras dåliga arbetsmoral. Att inte ens kunna avboka inbokade möten. Men när man får tag i rätt folk är det både enkelt och roligt   


     


I helgen ska jag glömma allt vad hantverkare heter och njuta av premiären av F1. Ja Ni ser ju vad vi i familjen hejar på   


         

I år kör dom med dubbla avgasrör så det häftiga ljudet är tillbaka      Sedan 2014 har det låtet som dammsugare då dom gick från V8 till V6 och började köra med KERS och ett avgasrör   


Fasiken om jag inte kommer iväg på ett race i år, men det är väl BARA att boka  



 


                                                  Trevlig helg kära läsare / Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards