Alla inlägg den 13 februari 2016

Av manhofs - 13 februari 2016 00:43

Ytterligare en vecka i 08 land med förfärligt vinterväder. Spöregn och plusgrader med mycket blåst. Inte kan man åka skidor och allt blir lortigt och skitigt hela tiden   


Började veckan ute hos Kåre och en privatlektion i vallning. Nu har Lizzie tänt ordentligt och jag tycker själv vi tog ytterligare ett steg framåt och jag fick med mig en öka förståelse för vad jag håller på med. Jag tycker ju så mycket om fåren som alla har sin personlighet. En slö och lat en som hela tiden kommer sist och går lite sin egen väg och så min idol, attack tackan   


Är ju lite avundsjuk på att Kåres hund som får fåren att gå så fint medan när Lizzie ska valla själv utan lina så rusar dom bara. Men jag kunde konstatera att dom är vana vid hans hund och tycker Lizzie är lite läskigare så då springer dom fortare.


Vore väl bättre om Kåre skrev här om mina försök att bli ett team med min hund i hagen … eller inte   


I måndags var jag hur som haver grymt nöjd med några saker. För det första så hade vi hållit på en 20 minuter och fört ner fåren till ett hörn där Lizzie skulle trycka ut dom. Det är inte så lätt för en otränad hund att gå runt bakom fåren i trånga utrymmen och tränga ut dom. Hon skulle på mina komandom röra sig åt höger eller vänster innan hon fick gå runt ett helt varv. Då bestämmer sig attack tackan för att nu fick den där lilla nya hunden ta och dra. Hon klev ut framför sin flock, stamapade och krafsade i marken och stångades med huvudet mot Lizzie. Jag var helt övertygad om att L skulle backa undan men se nu var måttet rågat för lilla ludd. Hon blev så jäkla sur så det var riktigt roligt att se och tog ett kliv fram mot fåret med klapprande tänder. Både jag och Kåre stod med öppna munnar och följde dramat   


 

Fåret skuttade fram och slog båda framben i marken, L klev farm och hackade med tänderna. Tillslut skiljde det bara 5 cm mellan dom och då vek tackan ner sig och sprang in i sin flock. Kåre blev så glad och berömde L jätte mycket och jag pöste av stolthet. Och oj oj vilket självförtroende lilla tjej fick efter det, min lilla matador   


Sedan lyckades vi tillsammans får flocken att gå mellan två portar åt båda hållen. Visserligen tjuvade L åt ena hållet men det viktigaste måste ju vara att hon fick med sig alla fåren igenom, inte att hon själv gör det   


Sista saken som var så roligt var att hon hade själv fört bort flocken från oss, nu skulle hon ensam ta tillbaka dom men då sticker den där tröga åt ett eget håll och direkt sätter L efter henne. Ni kan inte tro hur snabba dom små ulliga fåren är men L sätter fart med målmedveten blick. Nu går det undan i hagen och fårskit och slask sprutar åt alla hållen, jag kollar på och väntar på att Kåre ska ge mig ett kommando men han kollar med på vad L ska hitta på. Då ser jag att L har gått in i jakt och hon tänkte bita den snabbflyende ullbollen. Visserligen älskar jag lammkotletter men jag tror inte K skulle bli så impad så jag drar till med ett kraftigt ”hit” och trots att dom har kutat i en jäkla fart runt hagen och L gör sig redo för ett bett viker hon direkt av och kommer in. Fan hur dyr blir inte hunden då   

Att hon sedan inte ville lyda och tyckte ligg var överkurs är en annan historia men den har jag glömt   


Nackdelen med att valla i en blöt fårhagen var att det droppade fårpiss och dynga från Lizzies mage och det stank riktigt illa i bilen. Gucci tryckte upp sig mot ena väggen och häll för nosen hela vägen hem   


   

Det var bara att kasta in alla plädar i tvättmaskinen och boka tid för hundtvätt, rint och fint ska det vara   


Läste på fb om att en klubbkompis öppnat upp ett litet hundcenter i Tyresö där man kan tvätta hunden själv för 75kr/tim och då ingår schampo, balsam och fön så jag bokade en tid och körde dit. Jag som är snabb hade inga problem med att hinna får båda skinande rena och städa efter mig.


http://www.wavedog.se/


Normalt tvättar jag ju hemma men Lizzie va så lortig och min rygg öm så det var skönt med upp och nerfällbart badkar.


         

Härligt med rena och väldoftande hundar igen   

Nu blev dom ju ganska leriga i skogen igen men det är bättre än fårdynga.


     



                                                  

                                                  
                          Over and out / Susan   


Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards