Direktlänk till inlägg 26 januari 2016

Träning.

Av manhofs - 26 januari 2016 07:45

Vintern har hållit Stockholm i ett iskallt grepp och det känns motigt att gå upp och börja dagen med stavgång innan jobbet när det är minus 15 grader ute   


 

 Men det har gett resultat och nu är det minus 2,6 kg på 3 veckor.

Ingen panikbantning utan det får ta sin tid utan att man får gäddhäng och går upp snabbt igen. Känns jätte bra och jag känner mig peppad att fortsätta   .


 


Stackars Lizzie är så urfälld så hon fryser av att vara ute. Skakar och darrar så täcket används flitigt. Nervös och jobbig är hon med nu inför löp och humöret åker berg och dalbana   

 Tur att vi kvinnor inte blir så knasig vid löp   


Tog en morgonpromenad utan stavar då dom får springa lösa större delen. Helt plötsligt blir hon vrål aggressiv och låter som ett monster    Jag blev riktigt rädd och trodde det var överfall på gång, kollar in Gucci som på stela ben och full ragg kutar fram till Lizzies sida. Sedan står vi där lika förvånade båda två    när vi inser att hon är rabiat arg på en vanlig stor grön soptunna   

Duktigt söker hon själv kontakt med soptunnan sedan travar hon på hemåt på stolta ben och hög svans. Ja dessa ludd blir jag inte kloka på   


Lättare med en schäfer, dom hittar en pinne sedan bär man stolt hem dom oberörda om omgivningen   


       


Läxan i vallningen var att t räna in höger och vänster så jag hyrde ridhuset en kväll och höll på att förfrysa.

 

Placerade ut 3 kaffefat 20 meter ut med 7 meters mellanrum, lämnade L och lossades lägga ut en godis på varje fat men det låg bara en godis åt det hållet jag skickade. Jäkligt snabbt fattade hon poängen min duktiga sockerbit.

Hon fattade höger snabbare och lättare än vänster, men sedan satt båda hållen   



 
 

Idag var det åter dags för privatlektion i vallning men då hade jag tydligen lärt fel    Jag säger höger men då ska ju hunden gå åt vänster. Blev för snurrigt för mig och jag tror jag struntar i det och kör som i skidåkningen och lydnaden. Hon grejar säkert det men jag är så vimsig och det kändes konstigt    Men jag ska fundera ett tag till och tillfråga mina duktiga vallhundförare jag känner.



   


Idag hade hon karskat upp sig och visade helt nya sidor. Hon var mycket mer koncentrerad och på. Varje gång man börjar med en ny gren är det massor av nya uttryck man aldrig har hört talas om. Nu pratar alla om 25:an   


 Har faktiskt inte en susning om vad dom menar men ler proffsigt som om det är det enda jag gjort i hela mitt liv    Idag skulle vi vara i 25:an men det gick tydligen inte så jag får återkomma om vad det är vid senar tillfälle. Jag menar jag vet vad en 69:a är så det ska bli spännande att se hur man gör en 25:a   


 

K började jobba med henne igen sedan gjorde vi olika övningar som att lägga in höger/vänster… ja det var ju lätt om man bara vet skillnaden    Sedan la vi in framåt och stanna. Ju mer tänd hon blev ju svårare var det att få henne att lyda. Det är precis som i skyddet väldigt viktig med god lydnad innan man släpper dom. Hon kom in otroligt fint på inkallning trotts att hon var längst bort i hagen själv med flocken. Vi kunde släppa linan flera gånger och lotsa henne runt med komandon. En gång föste hon in hela flocken själv väldigt fint till oss och släppte inga djur utan balanserade mellan båda flanker. Tur sa jag men mycket duktig sa K   


När jag köpte Lizzie kollade jag upp hennes Pappa som är tävlad i vallning. Det stod ” diskad pga. biter” på några resultat. Det där med bita har hon med ärvt vilket jag inte gillar    Fåren ska man vara snäll mot. K har ju bara sätt henne osäker och blyg men idag tyckte hon det var dags att sätta attack fåret på plats. K fick rycka in och tydligt sätta henne och sitt får på plats medans jag fnissade lite i rockarmen    Jo Ni, hon har många sidor mitt ludd och hon är inte helt enkel.

Vi försöker få henne att hålla lite längre avstånd till fåren. Hon vill gärna trycka på dom så jag fick gå med fåren, K med L i lina och så jobbade jag med att ropa sakta, stanna framåt.

Väldigt mäktigt att stå en 35 meter ifrån sin hund och bara med rösten kunna styra henne och skocken runt i hagen, fasiken vad jag blev glad   


 

Vi avslutade inne i fållan där hon betydligt självsäkrare än sist vågade trycka ut fåren från väggen och gå runt dom.

Idag kändes det mycket roligare och jag börjar få lite kläm på det och är delaktig i övningarna. Längtar till nästa måndag. Magistern tyckte jag snart var mogen för att börja träna själv men då blev jag rädd, jag vill träna med honom   


     


Snälla Annika B skickade fina bilder på sin is i söndags och lånade ut sin parkering så jag kunde åka dit idag    Nu var det dags för mig och G att jobba upp lite värme. Matte var bakis och det tog emot ordentligt att köra   Blöt och tung snö, bitvis bakhalt. Stånkade mig runt med lite pauser och gaggade med killarna som var ute och pimplade.


 


Livet är ju inte bara träning och tävling. Lek och skoj måste man ha. L fick en ny pipleksak som ger mig tinnitus. Men hon är så lycklig när hon får kuta runt med den så jag får stå ut en stund varje dag  



 
 

Vad läser du matte ?   


 


Jag kollar in vår nya klubb gumman   


 



                                                  
    So long / Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards