Alla inlägg den 17 januari 2016

Av manhofs - 17 januari 2016 19:03

Nu består all ledig tid av skidåkning, att komma ut och få jobba sig svettig och uppleva vintern när den är som absolut vackrast fyller mig med lycka och frihet   

Till min oerhörda lycka, tur och stor omsorg håller min Gucci för ytterligare ett år på skidor. Alla mina hundar har faktiskt hängt med upp till 12 år men dom blir gamla och visa och rör sig energisnålt och slösar inte på energi. Gucci bara flyter fram och är knappt andfådd emedan Lizzie som skuttar och drar och slösar på energi för att komma fram fortast, frustar lika mkt som mig    Självklart tar jag små stopp så dom får vila titt som tätt men dom får inte bli kalla.


 


Snö brist i skogen förde mig ut på isen. Inte mycket där heller så det blev ngn ny variant mellan skridskor på skidor och 85 % stakning. Gick ut vid båtklubben och gladde mig åt att det finns folk som vinterparkerar sin båt sämre än mig   


             


Liten rast och kiss paus behövs, för både två och fyr benta   


   


Många undrar över hastigheten?

Klippen jag visar är tagna efter att vi stannat och jag pulat fram mobilen. När man sedan kör igång igen är dom ivrigare och springer en stund fortare och då passar jag på att filma. Jag klarar inte av att filma med mobilen i munnen, hålla balansen och använda stavarna    Men mitt mål är inte att stå bakom mina hundar och frysa och röka en cigg   medans dom kutar ihjäl sig. Jag åker skidor för att själv få jobba mig trött och få motion och då blir det ett behagligt travtempo för hundarna. Vilket jag även tror gör att dom håller sig hela…upp i hög ålder  



 

                 


En härlig lunch är ett måste när man är ute på tur    Trotts att termomentern visade -12 grader värmde det lite mysigt i vår vrå och vattnet kom upp vid strandkanten och en bra bit ut    Ser ljuvligt ut på bilderna och det var det men inte ur skidåknings synpunkt, men man kan inte få allt   



När vi satt där och fikade funderade jag på framtiden med mitt hunderi och hur viktig dessa stunder är för mig. Ända sedan min första hund 1981 har dom följt med på skidor. Det fattas en liten plats i spannet efter Porsche. Funderade på alla mina hundkompisar som har hund och om dom skulle vilja släppa ut sin hund på tur?


 Kenneth är en kille jag tävlat mot en hel del i år och han har 2 mkt vältränade schäfrar. Dessutom lever han som mig utan massor av måsten och uppbundna tider, vi båda gör som vi vill. Så jag skickade iväg ett litet sms och frågade om jag fick prova att ta med Spex som är väldigt fin med mina tikar. Kenneth förslog Gun (pistol på engelska)

Så i morse möttes vi på Södra och satte igång och träna   

Satan vilken stor och väl musklad hane    Varken jag eller Kenneth låter våra hundar leka med andra hundar. Dom lever båda i en flock och fyller sitt behöv av lek där så det blev ganska spänt. Gun har precis parat för första gången och trodde han skulle få köra på en gång till   

 Skulle inte tro det sa Gucci som inte uppskattade att få en nos i röven och satte pojkspolingen på plats    Lizzie var inte trevligare hon och jag tänkte att ” det här kommer aldrig gå”. Men vi knatade på och fostrade våra vovvar innan jag satte på Gun Porsches sele. Sedan gick jag iväg själv med alla tre. Kopplet fick hänga kvar ifall ngt skulle hända.


   

Gun tyckte det var konstigt att husse försvann och stavarna lät väldigt högt. Med mina hundar pratar jag väldigt lågt och tar jag i är det allvar, men Gun lyssnade inte om man inte röt till. Det tyckte inte mina hundar var så kul men dom vande sig efter ett tag och förstod vem jag skällde på   

Efter två turer kändes det riktigt bra och han lyssnade jätte fint på mig, dessutom hade han slutat att klänga på brudarna, sänkt huvudet och börjat dra lite   


Tränade in lite komandon som han tog bra… efter lite  muskelkraft   



 

Gucci började nu bli riktigt förtjust i sin nya parhäst   medan Lizzie höll sig på sin kant. Jag kände att det skulle kunna fungera men det var totalt otänkbart att åka på golfbanan. Tror halva startfältet från Vasasoppet var ute och tränade.

Tog mina skidor och knatade över vägen och körde på ängen. Gick över förväntan. Självklart förstår han ännu inte riktigt vad d et handlar om och han vill hellre nosa än att dra. Men efter ett varv fick jag till en bra stäcka.


   



Sedan var det dags för rast men Gun släppte jag så klart inte lös. Normalt kutar tjejerna runt men nu ville dom inte lämna mig. Lizzie satte sig och solade vid min sida och så fort han kollade på henne skrynklade hon ihop hela sitt söta ansikte och visade tänderna lika Dracula   

Gun blev rädd för henne och lossades leta i snön och började åla sig i mitt knä. Då växte hennes självförtroende och när vi sedan startade åkte svansen upp för första gången. Gucci blev tvättad i ansiktet av sin nya vän och sedan satt dom sida vid sida i solen. Tyvärr var det för kallt för min mobil som dog då.

Jag drack lite vatten och plockade upp godispåsen med dentastick. Gun verkade inte vara så intresserad men Ni vet ju tikar, dom blev helt galna. När han fick sin bit tog han försiktigt den ur min hand, med tjejerna får man passa fingrarna. Gucci tänkte att jag tar hans med men det gick han inte med på    



 

Tack Kenneth som gav mig förtroendet att låna din hund   

 Vilken mysig hund men med MKT Power. Med honom kommer du få många roliga stunder och du behöver aldrig känna dig otrygg   



Ja mina kära läsare. Imorgon sak jag ge mig ut på nya äventyr    Jag önskar att jag skulle kunna sluta upp med att hitta på alla möjliga saker och bara bli Svensson och nöjd med samma rutiner och saker år ut och år in. Men lilla hjärnan snurrar hela tiden på jakt efter nya idéer och äventyr och nu ska jag ge mig i kast med ngt nytt igen   

Går det som jag hoppas kommer jag bjuda på många vackra bilder imorgon från mitt lilla äventyr. Får väl bjuda på det så ngr kan förfasa sig över att det är försent och varför väntat så länge mm   men som vanligt… I did it my way




                                                  
                          Kram/  Susan   

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards