Direktlänk till inlägg 15 januari 2016

Vinterland.

Av manhofs - 15 januari 2016 08:15

Så har äntligen vintern kommit till 08 land och lindat in oss i ett vitt lager med snö   

Underbart att slippa leriga och blöta promenader. Hundarna älskar snön, men Gucci lite väl mycket som skopar in stora lass med snö helt manisk   så hon får ha munkorg på sig en del när hos springer ensam ute    Annars får hon diarré och problem med blåsan av alla mängde smutsig och kall snö.


   


Gucci hårar ju året runt nuförtiden men Lizzie håller på att tappa vartenda strå och fryser så    Täcket åker på så fort vi är ute men helst vill hon in.Borstar varje dag och tussarna yr    Det är väldigt viktigt för mig att välja en ras som likt schäfern tål kyla. Kommer aldrig bli en korthårig ras hos mig då jag älskar att vara ute många timmar varje dag, året runt.

Hur tål Malle och kelpie kyla?


   


Sedan P lämnade oss har jag åter igen satt fart med stavgången. Hon blev så ledsen när inte hon fick följa med och ylade så det hördes långt bort på vägen när vi lämnade henne    Det klarade jag inte av   


Men hua vad jobbigt det är om man tar i ordentligt och inte låter stavarna hasa i gatan. Muskelvärk på ställen jag inte visste man hade muskler på   

 Promenerar ofta förbi min båt och det ser ut att ha det riktigt bra i ån.


   

 

Så föll även snön i lätta lager som var väldigt enkla att skotta bort och drömmen om att plocka fram skidorna började spira    Förra året var det sämsta skidåret på länge så jag hoppas på betydligt mycket mera snö i år. Jag har i varje fall redan fått skotta dubbelt så mycket   


         


I går kunde jag inte hålla mig längre utan packade in allt i bilen och gav mig upp till skogen. Inget bra skidväder med is i botten och ett alldeles för tunt lager med snö på det. – 13 grader i skogen så tog jag av mig vantarna höll fingrarna på att förfrysa   

Lizzie blev bara helt tokig av att få komma ut så hon for som ett jäkla popcorn i linan. Vad fan hur svår kan det vara att fatta ”framåt”?

Litet ludd for till höger och vänster och vid varenda stig som vi passerade ville hon kila upp dit och kolla   

Inte kul när jag och Gucci vill åka rakt fram och lilla luddet drar åt höger    Fick trimma till dom lite och i klippet tränar jag öka och sakta. Två mycket viktiga kommandon men det där med sakta ogillas skarpt. Mitt ”öka” är bara en susning som kan vara svårt att höra.



 

Åkte bara 5 km men det tog 45 minuter och var jätte jobbigt    Ville helst frispåra i skogen men det ligger för lite snö där så jag fick hålla mig på stigar. Ser fint ut men hemskt att åka på då allt är is under och bara lite snö som täcker. Som att ramla på asfalt. Dessutom ligger det så mycket skräp upptill som gör att det blir tvärnit lite då och då. Gäller att ha balansen bak så jag hinner parera annars står pjäxorna kvar och jag flyger vidare   


         


Kom efter lite felåk ut på vad jag trodde skulle vara en skidled, men det var plogat och grusat   


Letade mig ut på en äng men då steg vatten upp och blötte ner skidan    Det är fruktansvärt när det är så kallt för det fryser till is direkt och så är stora bromsen ilagd   

Hade ingen skrapa med mig så jag fick pula med en pinne men det tog tid att få bra glid igen. Happy var jag inte och frös gjorde vi alla tiden det tog att få rent.


       



När det går som det gjorde på just den här biten är det helt underbart    Vi hamnar i en rytm som är lite lägre en detta och så maler vi på. Lizzie ger upp försöket om att få springa först och hittar sin plats i ledet och så njuter vi av naturen. Det är så roligt för även om jag går stavgång eller åker skidor och slutar använda stavarna blir dom helt stela och kollar sig runt omkring och på mig. Min taktpinne är alltså väldigt viktig för dom   



 

Får se om det blir skidor eller stavgång nu? Känns lite för kallt för att ge oss ut med minus 17 grader   men jag måste säga att det finns inget härligare och nyttigare motion än att åka skidor. Önskar jag kunde lägga mycket mera tid på skidåkning men då får man ju flytta norr över och det är inte aktuellt.


Gucci imponerar så på mig    Tänk att hon är så pigg och stark trotts sin höga ålder. Kommer hem och börjar leka med en gris som om dagens pass inte var ett dugg    Schnitzlar gör en pigg   


 



Hemskt att åka med is under skidan. Känns som ngn drar en bakåt   




                                                  

                        By by / Susan   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards