Alla inlägg den 17 november 2015

Av manhofs - 17 november 2015 23:53

 


Så var det åter igen dags att väcka liv i min bock och få den klädd i vacker vinterskrud. Under 10 månader har den vilat sig mot hundgården men nu var det slut latat, dags att gå i jultjänst.


Att binda den med gran kräver ung gran. Den är lättare och mjukare och man skär inte upp händerna på samma vis. Det går inte att använda handskar så det gäller att inte ha ngr mjuka orörda flickhänder. Trotts att jag alltid väljer ung mjuk gran är händerna förstörda och såriga efter en bock men det är det värt.


Kunde ha gjort det lätt för mig och gått upp i min skog och kapat lite ris, men jag har stört mig på mina tvilling granar som likt svamp ur marken vuxit sig enorma på bara 2 år   

Ytterligare två år skulle jag behöva anlita ngn som kom och fällde så nu passade jag på att klättra upp. Jag menar hur svårt kan det vara?


Men satan i gatan dom ”små” grantopparna vägde bly och var fulla a sav så sågen bet sig fast, fick kramp i armarna då det inte går att få ngn bekväm såg ställning 6 meter upp, hängandes likt en orangutang hona.  Första toppen gick smidigt efter att jag satte igång och gunga trädet, När jag fått upp riktigt fin fart släppte sågen och toppen vrickade av, ja nästan Susan med   

Fick såga varje topp i 3 delar för att mäkta med att bära bort dom. Hade aldrig kunnat trott att det var så tungt  


     


En topp kvar och samma visa igen. Men den här rackaren gled ner och la sig på sniskan på hasseln   

Den fick sova där en natt för jag var helt utpumpad    Dagen efter kom Pappa och drog ner den med en lina   


Nu har jag kvar mina granar med Bajenholken men dom tar inte solen och utsikten och framför allt, dom kommer inte kunna rasa över balkongen   


   


Dags att binda.


     



Binder med röd eltejp så det blir juligt   


     


Flocken tittade på...eller störde   


 


Svans måste han ha   


 


Satan i gatan vad stor han blev   

I vår ska jag skala av alla gamla lager ris så den blir lätt och mindre igen. Får göra det var 3 år men jag har nog glömt det på ett tag nu för den gick knappt att lyfta   


Ja ja, Big is Beautiful så spela roll   

Nu är jag så glad över att min vackra bock pryder uppfarten och imorgon kommer ljuskedjan i och sedan skiner han hela vintern   .


 


Toppen kastade jag inte heller. Den får med fylla sin funktion med slinga i    Den andra toppen gav jag till grannen som blev jätte glad. Han ska med ha den utanför sitt hus   


 




                                                  
          Ciao / Susan   

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Skapa flashcards