Alla inlägg den 15 november 2015

Av manhofs - 15 november 2015 09:00

Bor man i 08 land kan man tävla hur ofta man vill i lydnad utan att behöva tanka bilen full, men för mig har det alltid funnit några glimmande pärlor till lydnadstävlingar som höjer sig över mängden   


Dom fulla prisborden gör det inte sämre men främst för att dom samlar många tävlande och gör konkurrensen hårdare, vilket triggar mig. Har man högre mål med sitt hunderi är det ett ypperligt tillfälle att träna hunden på större tävlingar med mera publik, tätt mellan ringarna och störande moment runt om.


Mina tre guldkorn till tävlingar har alltid varit Halloween Cup som vi på Tyresö annordande förr. Tyvärr är den numera nerlagd   


Sedan har vi Lucia Cup på Österåkers BK som man måste vara morgonpigg för att deltaga på. Förr var det en 2 dagars tävling, sedan lades den ner förra året för att iår återuppstå men som en endagars tävling. Synd jag gillade upplägget med två dagar men jag förstår att det sliter på medlemmarna. Kl. 07 vandrar man upp till klubbstugan som är kantad av ett 80 tal marsaller och dånande Julmusik, sedan blir det Luciatåg av mindre hög kvalitet, värst var när hästen ett år inte ville vara med och stack hem till spiltan   


Under momenten plattsliggning/sittande i grupp får man gå in i ett tält och gömma sig. Där står det dukat med het alkoholfri glögg och pepparkakor och i ladan kan man köpa nygräddade våfflor   


Sedan har vi Nacka Cup som utan tvekan alltid haft dom största prishögarna   


Nackdelen med alla dess tre tävlingar är att vädret sällan är lämplig för just hundtävlingar. Är det inte spöregn och gegga är det snö i mängder eller slask. Men det är ju något man får träna på.


På senare år har ju Skärgårds Cupen tillkommit och då är ju vädret betydligt trevligare men den känner ju redan mina läsare till   


 

 

Efter att ha följt nyheterna om Paris under natten kände jag inte för att åka iväg och tävla på morgonen    Regnet som smattrade hjälpte ju inte heller till för att höja humöret. Visserligen var jag kallad till 11.30 men när jag dessutom lade till hur Revalills Glizzie ( Lizzie ) uppfört sig sista tiden tvekade jag in i det sista. Bestämde mig dock med tanke på alla inblandade på Nacka bk som lagt ner så mkt jobb med tävling.


Jag hade anmält mig till klass 3…igen. Retar tydligen endel men eftersom jag fick skit i våras/somras för att jag åkte runt och tog upp plats i elit spår med en dålig hund som bara bröt i spåren tänker jag att det nu jämnar ut sig när jag får skit för att jag bara tävlar 3:an och vinner       


    


Vi var 10 st som kom till start och jag var lottad som nr 6. Hua så jädrans kallt det var    Hemma var jag varm efter en långpromenad men på Nacka blåste det polarvindar och lagom till gruppmomenten kom små regnskurar med. Jag blev grymt nöjd när vi skulle vara på samma plan som jag tränat på i veckan   

 Att jag valde just den planen beror på att jag nästan aldrig tränar på sand och grus så då ville jag passa på att träna på annorlunda underlag, och det var ju tur.


Spande in alla priser och extra mycket högen med oss i klass 3. Tänk om nr 1 ändå kunde bli min   


       


Gruppmomenten var ovanligt struliga med flera hundar som satte sig eller la sig. Hörde även att många hade problem med rutan och det förstår jag. Bilden är tagen utifrån rutan, när jag stod på andra sidan och skickade såg man nästan bara dom vita avspärrningsbanden, dessutom svajade en lång bit som dom tagit loss i viden och störde.

Lizzie tittade med på banden med lite sämre tempo än vanligt men hon löste det, ska visa på fb ngn dag hur jag tränar så kommer ni förstå att hon löste det   


 


Jag kände mig så nöjd med vårat program    Jag har ju sedan dag ett kämpat med en hund som inte alls ville gå in på plan. Hon såg bara tråkig och obekväm ut och fick hon en möjlighet kutade hon till bilen    Förmodligen hade hon tagit körkort fortare än vad jag gjorde och kört hem om hon kunnat   


Tack vare alla mina små trix och knicks har jag hittat nycklar som gör att nu vill hon in på plan och dessutom höjer hon sig när det är tävling.

Jag fick 7½ på inkallningen men den var jag super nöjd med. Satan hon kom ju inte ens för 2 ve sedan. Hopp apport var det inget snack om idag. Hade lite tur med för efter foten smet en labbe och den rusade runt som en jäkla dåre i full fart. Lizzie blev skitsur när hon såg den närma sig så vi fick bryta ett litet tag. Planen är hennes och dit ska det inte komma ngn annan jycke och rusa runt   och efter det höjde hon sig ytterligare   


En lång och trevlig väntan på prisutdelning med mkt go fika och härligt gagg med trevliga hundkompisar. Bästa träningsgänget dök upp och peppade och stöttade hela kalla dagen   


   


Blev så klart överlycklig över våran vinst    Duktiga sockerbiten som har så mkt sisu i sig    Jag tror hon älskar att tävla och höra applåder  


   


Här är alla dagens resultat.


 

       


Jag ska erkänna att jag älskar cuper men jag är ingen cupvinnare, i lydnad. Jag tränar alldeles för lite lydnad för att kunna mäta mig med dess duktiga lydnadsekipage som ständigt hamnar högst upp. Jag blir så impad över att se deras genomarbetade program med höga betyg. Men det är brukset jag brinner för och i dagsläge vill jag inte lägga ner mkt mer än vad jag gör på lydnaden. Däremot hade jag inte varit där jag är idag i brukset om jag inte tävlat i lydnad. Jag blir så sjukt glad om jag bara tar mig till en final, sedan kvittar resten.


Till final går alla vinnare, 4 st idag. Foten och inkallningen är obligatoriska moment sedan har man två val till. Jag gjorde misstaget att anta att finalen skulle gå på den bättre grusade planen men den gick på blöta gräset med pölar. Hennes fot var riktigt dålig och hon ville inte sätta sig ner där det var som värst. Inkallningen kändes bättre än tidigare och jag jublade inombords. Metallen var jätte bra men sittande under gång sket sig på slutet när jag kom tillbaka. Hon satt som i en pöl och när jag kom intill henne tyckte hon det var tillräckligt kallt och reste sig upp. Spelar ingen större roll, som bäst hade jag kunnat bli 3:a för Malin och Susy rår inte jag på. Dom är i en egen klass och ligger alltid högt upp på SM, ja Malin har ju vunnit SM   


   


Vi kom sist i finalen men som sagt inga tårar över det. Roligt med ett pris för klubbens bästa ekipage   


Tack köket som serverade jätte mycket gott och tack alla trevliga hunkompiasar för en trevlig dag. Jag säger som Arnold, I be back   


 


Lizzie ville inte vara med på bild men hon slipper   



                                                  
       kram/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards