Alla inlägg den 3 november 2015

Av manhofs - 3 november 2015 08:00

 Vad ska man egentligen ha på sig när man tränar hund?

När jag började med min första hund 1981 var det främst privata kläder eller militärkläder som gällde. Dessa tuffa hundförare som med otrevliga metoder fostrade sina hundar är för mig evigt förknippat med militärgrönt och jag tyckte alltid det var töntar eller skyddsfolk som drog på sig militärgrönt/kamouflagekläder.


Marknaden för oss hundförare var minimal och det var främst mot jägarna och deras utbud vi kunde vända oss om man ville ha tåliga kläder som passade i skogen.


2001 blev jag och min Dixie brukschampion och på Tyresö brukshundsklubb årsmöte fick jag gå upp och emottaga en klubb jacka och byxa i gåva tack vare det   


   


 Jag blev så enormt lycklig och har sedan dess burit dom med stolthet och glädje över vad jag och min Dixie upplevde ihop   


 

Åldern tar ut sin rätt och kläderna tappat både sin glans och spänst. Borde så klart ha kastat jackan för länge sedan men nostalgin har satt käpp i hjulet   


 

Men när jag var i Göteborg på Grand prixen bestämde jag mig för att nu var våran gemensamma resa slut och med stor sorg knölades den ner i hotellets soppåse   


Jag tror klubben har slutat med att dela ut bruks champion kläder men jag tycker det var en uppmuntrande och trevlig gest.

Är det ngn annan klubb som har ngt liknande?


 


Första riktiga jacka som kom ut och var gjorda för oss hundförare kom från Arrak outdoor2001. Dom var svåra att få tag i och tog fort slut. Men så var jag och tävlade på Södertälje bk en söndag och satt i fiket och pratade. Då ägde en tjej en zoo affär i Södertälje, när hon hörde att jag inte hade fått tag i ngn jacka åkte hon med mig ner till sin affär och öppnade upp extra för oss   

Jag köpte både jackan och byxan och fick dessutom en fin rabatt, vilken tjej   


Det ända jag kunde klaga på när det gällde den var att den var lite tung. Men den höll jätte bra och var lång över rumpan och tålig. Den stod emot både regn och kyla och höll mig varm under många långa träningspass.


 


Några års mellanrum på Arrak och många hundkompisar beklagade sig över att dom hade blivit både dyra och dåliga i kvaliteten    

Jag slog till och köpte denna röda kring 2010 då jag inte hittade ett enda annat märke som säljer hundjackor för vintern. Nu är den lättare men kortare över rumpan så blåsiga och kyliga dagar fryser jag om rumpan. Kvaliteten är inte heller som min modell innan och karborre banden runt båda armar är slut och reflexerna trillade av efter första tvätten   


   

Nu är det är dags att köpa ny vinterjacka och jag blev grymt frestad att köpa deras nya rosa i Göteborg. Provade den och nu var den åter längre och jätte skön. Tycker dock att den är oförskämd dyr, 1995 kr om det är samma kvalitet som innan är den absolut inte värd det. Just nu funderar jag på färgval. Båda är mina favoriter och snart kommer tomten så varför välja   



Förra året träffade jag på en tjej som tävlade i fräcka färggranna byxor. Jag frågade vart hon hade köpt dom och fick till svar ”fritidsfabriken”

Tog inte lång tid så började det göras reklam för dom på fb och jag bestämde mig i somras för att köpa ett par tuffa rosa att ha på tävlingar. Dom kallar sig för billiga men 800kr kostar dom vilket inte jag tycker är billigt    Men förhoppningsvis va kvaliteten bra?


     


Provade mina fräcka byxor som skulle vara små i storlek men mina L var för stora. Tänkte behålla dom trots det men efter att ha fått klippa bort 4 rosa trådar som spretade här och där upptäckte jag att dom var felsydda i gylfen   

Mailade fritidsfabriken och frågade om dom kunde skynda på med returen då jag ville ha dom till Göteborg, men det tog 4 ve och både samtal och mail för att få tillbaka ett par som inte såg ut att vara sydda av Kalle Anka    Jag skulle få 150 kr i kompensation för att det tog så lång tid men dom har inte dykt upp, dessutom skickade dom samma storlek och inte dom önskade M   

Nu ligger dom längst ner i garderoben och jag har inte velat ha på mig skiten.

Under tiden fick jag kliva upp på många pallar och det hade varit fin reklam för dom, nu vill jag inte göra ett dugg reklam över deras B byxor   


      


Gjorde ju inget för jag hade att par helt oanvända Lundhagen byxor som jag köpte på rea förra året på XXXL   

 Packade ner mina fina nya svarta byxor till Göteborg.


MEN dom var trasiga nere vid foten    Gick inte att spänna runt foten så den hängde irriterande ner över ena skon hela helgen.

Vet inte om det går att laga, man måste köpa nytt spänne   



   


Ni ser ju hur ena byxbenet hänger runt foten och på byxbilden är ena spännet på, det andra borta   


Nej hundkläder verkar bara vara fuffens och båg. Går nog tillbaka till mina gamla jeans mm som jag använt sedan 1981 utan problem. Eller jaktkläder. Dom vet hur man tillverkar varma och funktionsdugliga kläder som håller.




                                                  
                                Ciao/ Susan   

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards