Alla inlägg den 30 oktober 2015

Av manhofs - 30 oktober 2015 07:00

Den som spar hon har är ett välkänt ordspråk och som ensamstående gäller det att se om sitt hus.


Ibland kan jag sakna gamla goda kommunist Sverige när allt var statligt och det bara var att betala utan val.

Arla, Teli, Vattenfall, SVT ja alla gamla statliga institutioner som gav oss så låga priser.

Sedan släppte markanden fri och allt blev dyrare men valen fler. Jo jag gillar att ha val men jag kan tycka det är betungande att varje månad behöva sätta sig ner och omförhandla försäkringar och kontrakt   


Samtidigt blir jag beklämd när jag hör hur många av mina kvinnliga vänner som lever i det blå med noll koll på vad mannen betalar. Inte ens bensinpriser har dom koll på för mannen betalar alla räkningar och pengarna rinner som vatten mellan fingrarna. Att prata ekonomi är det inte tal på för dom har inte en uppfattning om vad saker kostar i el, mobil, försäkringar osv   

Jag gläds över att så många av mina vänner har funnit en sådan bra part som sköter familjens ekonomi men allvarligt talat, borde inte båda vuxna i en familj ha lite koll på debet och kredit?


   


Jag sålde min Volvo V70 diesel i somras och köpte en likadan modell men en  2 år yngre miljövariant. Eftersom jag bara kör 2000 mil/ år är det inte ekonomiskt för mig att köra diesel.

Bara på att byta bil sparade jag 5057 kr i skatt och 1790 i försäkring, d.v.s 6847 kr per år   



Mobilen bränner hål i min hand men jag klarar mig inte utan   

 I många år har jag haft Tele 2 och dom vill jag inte lämna, men jag tittade över mina kostnader för ett tag sedan   


Jag betalade för 7 GB 348kr/ månad samt 199 kr/månad i abonnemang för Telia 2 företag. Då fick jag betala 0,59 öre per samtalsminut, sms, mms och öppningsavgift. Det blev utan att räkna på vad jag ringer och sms:ar  för 574kr/månad eller 6564 kr/år


Nu la jag om till privat och får betala för 20 GB/månad och 149 kr i fast abonnemang (som inte har ngn bindningstid) med fria samtal, fria sms och fria mms samt utan öppningsavgift vilket blir 298 kr/månad eller 3576 kr/ år.

Så på att byta abonnemang spar jag utan att räkan på samtal, sms mm som jag betalade förut för 2988/år   


 


Så trillade hem och villa försäkringen ner i brevlådan. Har haft Trygg Hansa i många år varit både nöjd och den har legat bra till i pris. 9374 kr/år med ett lösöre på 1 miljon.


Nu hade jag läst   att Folksam ger rabatt för företagare med som har ett registrerat aktiebolag. Tidigare gällde

rabatten endast folk som var med i facket och till dom har jag inte betalat en krona till under hela mitt liv   

Jag har ju sedan 1981 haft samtliga mina hundarförsäkrade hos Folksam och kommer nog aldrig byta. Jag är mer än nöjd   


Nu fick jag deras stora villa försäkring med ett lösöre på 1,5 miljoner kr för 6074 kr/år.  Jag valde bort drulleförsäkringen som går på 549kr/år. Självrisken är på 1500 kr så det ska vara ngt väldigt dyrt man råkar ha sönder för att det ska täcka. Sedan räknar dom av åldersslitage mm så jag har aldrig kunna nyttja en drulle försäkring   

Jag spar alltså 3300 kr/år på att ringa ett samtal på 10 minuter. Dessutom fick jag nu rabatt på alla mina 3 hundar vilket gav ytterligare en summa på 1328 kr/ år.

Så på dessa 10 minuter i telefonen sparade jag 4628 kr   



Tja kalla mig gärna snål men jag har ingen kär gubbe som bara öppnar plånboken och öser ut pengar på mig varje månad.  Här gäller det att själv se över sin borg och täppa till sprickor och hål.


På bara dessa relativt enkla åtgärder sparade jag in 14 463 kr per år   


 


Den som spar hon har. I helgen ska jag klappa mig själv på axeln och dricka lite bubbel   och så har jag köpt biobiljetter till nya James Bond som jag ska bjuda föräldrarna på, för delad glädje är ju dubbel glädje   




                                                  


               Ove and out / Susan   


Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards