Direktlänk till inlägg 26 oktober 2015

Flocken.

Av manhofs - 26 oktober 2015 07:00

Denna underbart soliga och färggranna hösten lockar ju verkligen ut en i naturen för långa härliga träningspass med fika i korgen   

 Det är ju helt fantastiskt när man har 3 hundar för man är aldrig missnöjd med alla. Det är alltid minst en som glänser   och några ytterst sällsynt gånger så är alla dåliga små håriga hittehundar från Polen   eller glänsande VM vinnare från Sweden   


     


I onsdags möttes träningsgänget upp i Nynäshamn och då ville helt plötsligt Lizzie inte alls komma på inkallningen och tyckte TL var jätte jobbig   Försökte att kalla in utan kommenderingar men det spelade ingen roll för fröken L tyckte det var väldigt läskigt inne på plan. Ja jag säger då det, dessa små ludd är så annorlunda mot Tyska kvalitetshundar och jag får verkligen gnugga mina geniknölar för att lösa hennes små nojor som dyker upp i tid och otid   


 


Hur mycket jag än älskar att träna och tävla så slår inget dessa långa och härliga skogspromenader som fyller kroppen med energi och tömmer huvudet på problem   Mysigt at slå sig ner i solen och se dogsen bada och det blev sista badet för i år för min flock. Är lite noga med att dom inte ska bli kalla. G är ju gammal och P sjuk och L badar bara om dom andra hoppar i   


       


Igår åkte jag ut i höstskogen och tränade halva dagen. Började med uppletande och åter igen busar sockerbiten med matte    Hon är i en riktig trotsperiod och gör som hon vill. Kommer inte in med föremålen, byter föremål och lyder inte ett dugg mina dirigeringar    Jag har insätt att hon inte är av porslin och vi redde ut ngr oklarheter hon och jag   

Trodde hon förstod men på sista bilden kallar jag in...och hon springer ut   


     


Porsche fick vara med och kuta och gjorde det med bravur   

 Tror att det gick så snabbt för det var nerförsbacke     


         


Gucci har problem att leta när jag inte syns så hon fick 4 föremål längst ut så hon inte såg mig    Tänk att jag aldrig har försvunnit under våra 11,6 år ihop när vi tränar uppletande, men hon tror fortfarande att jag ska uppslukas av ett hål och försvinna    Nosen i backen med ögonen ner på matte.

Igår gjorde hon det med bravur måste jag säga och mattes hjärta bankade av stolthet    Det värmer att se en så gammal hund jobba så bra och ha så roligt   


     

Vi spårade med och på 75 % äng, 25 % skog. Egentligen avskyr jag att spåra på äng   

 Vet inte varför men jag tycker det är trist. Lika trist som att vandra på en raksträcka. Nej livet ska gå upp och ner över stock och sten om jag får bestämma   

 Men man måste ju träna hårbollarna så ut på potatisåkern trampade jag.

Lizzie taggade upp sig och var för ivrig, Galopperade i vinklarna och man kan nog säga att bena ville att det skulle gå fortare än hjärnan. Så hon lämnade kvar 3 pinnar. Just i filmklippet gör hon det kanon och strax innan hon hittar pinnen tar hon två 90 graders vinklar efter varandra väldigt tjusigt   



 

 


Kommer nog aldrig mer få en så noggrann och duktig spårhund som Porschen    Bara tempot som saknas men eftersom hon aldrig har ngt tapp och visar alla sina pinnar klarar hon sin tid. Eftersom ryggen är dålig behöver hon aldrig lägga sig ner längre som förr. Dagens övning var att hon skulle ta slutet som mkt roligt var fastbundet med mat. Ser hon bilen, som i Skutskär går hon hellre till den.

Tja hur gick det tycker ni?



 

 


Gucci som normalt är väldigt spårsäker fick problem när det blåste mycket på ängen. I skogen gick det bra och på dom skyddade ställena, så hon lämnade kvar 2 pinnar och hade inte klarat tiden då hon slog så i många vinklar. Nyttig övning och hon var trött sedan   



 


Hopp och lek utan krav är roligt   


   

     


Rast är otoroligt viktigt så kroppen återhämtar sig   


 



Körde 3 maskiner med hundplädar, filtar, skynken, dragselen mm samt schamponerade av alla hundarna som nu doftar sommaräng... och började håra   


 


Gucci kommer ju från kennel Barvatrop och idag hade vi en lite träningsträff ute på Waxholms bk för oss som bor i 08 land. Mkt trevligt att träffa så många fina hundar och trevliga förare   

Det finns ju så mkt kunskap och erfarenhet som kan utbytas helt gratis under trevliga former. Hoppas detta var först träffen på många. Det kliar så i fingrarna på mig att se dessa unga lovande hundar. Jag vill så gärna ha en ny hund att sätta igång med. Normalt har jag alltid haft 3 år mellan mina hundar så det är ett stort glapp. Lizzie blir ju 5 år i sommar.

Men det var ju inte så enkelt med bc som alla sa   


       



                                                  

                     Ciao / Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards