Alla inlägg den 18 oktober 2015

Av manhofs - 18 oktober 2015 23:28

När jag flyttade in i mitt lilla hus 1984 fanns det till min stora glädje 2 st nyplanterade äppelträd på tomten   

 Jag har alltid varit otroligt förtjust i äpplen och allt man kan tillaga äpplen på.

 Faktum är att skulle Karolinska institutet någonsin behöva undersöka hur en mänsklig kropp påverkas av äpplen skulle dom inte kunna hitta en bättre person att undersöka än mig   


Mina kompisar brukade skoja om att det värsta man kunde göra mot mig var att äta upp mitt dagliga äpple och mina kollegor har roat sig många gånger med att gömma mitt äpple   


Glädjen över dom där två beniga äppelträden resulterade snart i 31 års ovänskap och tjiv för hur jag än har gödslat, ansat och besprutat dom så har jag knappt kunnat skörda till en ynka äppelkaka   


Efter ca 7 års slit konstaterade jag att det nog var läget som var fel och planterade om dom. Helt ärligt önskade nog att dom skulle kola och bli kaffe ved av den flytten    men icke sa Nicke.


I ungefär 27 år har samma samtal ägt rum nu på hösten då Pappa med glad stämma frågar ” ska vi klippa dina äppelträd på lördag?”

Jag svarar med tjurig stämma ” det är ju ingen idé, jag får ändå aldrig ngr äpplen på dom där jä..la sk.t träden   ”

Sedan har dom blivit klippta, och träden levererade typ 4 äpplen året efter. För ca 4 år sedan bar jag med mig ett äpple till en odlare som sa att det var en sort vars träd tog god tid på sig att sätta frukt. Men vem fan avlar fram ett äppelträd vars första stora skörd kommer efter 31 år?????? VA????   


   


Nu har träden fått stå och inte blivit klippta på 3 år och se på katten, i år fick jag en riktigt fin skörd på båda träden    Men inte ens det kunde jag bli glad över för vart satt nu alla läckra äpplen ?

 Jo högst upp i klena kvistar dit bara skit fåglar nådde att picka i sig   


Så igår bestämde jag mig för att klippa ner mitt träd, som slutade med att det blev nersågade he he   

 Ska dom sätta frukt ska jag kunna nå dom för att äta annars kan det vara.


     

 

Skratta först som skrattar sist värdelösa äppelträd     Nu blev dom ordentligt nedkapade och i arla morgonstund rattade jag till återvinningen i morse med ett lass kvistar. Vet inte varför jag plågar mig år ut och år in men nu har jag både sågat och gödslat så nästa år...då ni   


 

 


Jag är ju varken en självplågare eller helt tom i bollen utan medans mina strider mot dom två träden pågick inköpte jag ett nytt och dyrt träd för några år sedan   

  Resistent mot sjukdomar och på ansade 4 sorter skulle ge skörd under hela sommaren/hösten. Dyrt var det men eftersom jag inte visste att jag åter igen hade blivit lurad slog jag till, för äpplen ville jag ju äta från egna träd. Redan första året gav den god skörd med jag kunde bara räkan till 3 sorter, och nu efter ngr år har jag bara 2 sorter, varav en äcklig höst/vintersort dominerar   


 

Har bakat och bakat samt gett bort men dom röda äpplena glänste likt julbollar på grenarna och jag tyckte det vore synd att låta dom ruttna   

Så igår kom föräldrarna förbi och hjälpte mig plocka och lasta bilen, sedan tvättade jag ur mina flaskor och sköljde med Atamon.


   


Ställde ni GPS: en, hämtade föräldrarna så började denna underbara söndagstur mot Värmdö musteri   


     


Vi var där tidigt men redan var det en kö. Körde fräckt fram och kånkade ut min korg så fick föräldrarna köa medan jag åkte och parkerade  


       


Trevlig stämning rådde i kön och vi gaggade glatt med både dom framför och bakom. Jag tog med mig en halv hink med vindruvor men dom fick jag inte blanda i, inte heller använda egna flaskor. Jag valde pastöriserad på 3 liter så att alla E coli bakterier dör och hållbarheten blir lång.

Tog nog minst en timme innan det var vår tur men under den tiden fick jag provsmaka en ny sort som jag redan har beställ, Inger Marie. En mycket trevlig kille bakom oss i kön hade dom i sina korgar och det kallar jag ett gott äpple, ja husse till äpplena var inte så tokig han heller   


         


När det var vår tur fick jag bestämma hur jag ville ha min must sedan hälla i äpplena på bandet så dom hamnade i ett vattenbad och blev tvättade, sedan kördes dom upp i en press, tog inte lång stund så fick vi en mugg med nypressad must att provsmak av min första egna skörd och det var helt gudomligt gott     


På andra sidan huset hämtade jag ut mina kartonger.

 På en löv korg tråkiga och torra äpplen blev det 5 dunkar 3 liters must som gick på 350 kr. Jag var så himla glad att äntligen få göra ngt på mina äpplen och nu kan jag njuta av dom i ett år, öppnad kartong 3 veckor.


Solen sken så vi tog en härlig promenad bort över skog och åker med flocken. Sedan bjöd föräldrarna på lunch. Nystekt rödspätta på rågbröd som smakade mkt gott och till det nypressad juice från musteriet   


         


När jag nu var ute på utflykt ville jag bjuda på fika på ett café som många gäster pratar om, Systrarna D vid Stavsnäs så färden fortsatte längre ut på Värmdö   


   


Ja det här var verkligen värt ett besök och dom fick full pott i betyg. Jätte gott kaffe och underbara bullar. Utsikten ska man inte prata om så hit lär jag komma många gånger till   

 Tänk att det är den 18 oktober och vi kunde sitta ute i solen utan att frys både till lunch och fika   


     


Njöt av god fikat, värmen och utsikten sedan gick vi lite längst stranden med hårbollarna innan vi vände kosan hemåt, vilken helt underbar dag   


 


Ja mina vänner. Det var en historia om mina äpplen och det långa kampen att få till ngt vettigt av något trotsigt och tjurigt som ibland även äppelträd kan vara. Nu är äppelträdet tomt men redan nu drömmer jag om nästa års skörd och samma äventyr som kommer att upprepas.


 



Kunde inte hålla mig utan korkade upp en kartong och tog mig ett glas     Fortfarande ljummen från kokningen men gudkomligt gott och jag kommer njuta av varenda klunk.




                                                  





             Over and out/ Susan   




Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards