Direktlänk till inlägg 17 oktober 2015

Ide.

Av manhofs - 17 oktober 2015 08:15

Brittsommar har rådig en längre tid in på hösten i 08 land och tanken på att börja plocka undan alla vackra blommor bar mig emot. Men vi vet ju alla att farbror frost kommer slå till förr eller senare och förra helgen satte jag fart, och det visade sig vara i grevens tid    


 


     


Jag grävde upp alla mina kaktusar som till min stora förvåning satt ordentliga rötter och alla hade satt skott, blev så himla glad över att det lyckades    Men dom är taggiga och tunga att flytta så tidsoptemisten fick plussa på 2 timmar. Men nu står dom skyddade i växthuset fram till november sedan bär jag ner allt i stugan.


   


För andra året i rad blommar min buske som jag körde hem från Rivieran för ca 18 år sedan. Då var det en liten klen pinne som jag vårdat och skött om under årets lopp med önskan om att den skulle blomma. Den blommar nu på hösten på Rivieran och doftar fantastik. Blommorna är svåra att upptäcka och väldigt obetydliga, men doften är fantastik och har alltid slagit nock out på mig.

Men min klena lilla buske ville aldrig blomma trotts att jag bar krukan hit och dit    För två år sedan tröttnade jag och planterade ut den över vintern så att den skulle dö   


Men sedan drabbades jag av ågren och ångrande mig bittert    Köpte säckväv och packade in busken och satte frigolit runt hela stammen.

Det var med oro och bävan jag packade upp henne på våren och upptäckte att hon levde, om än ngt tilltufsad    Så sista hemmet för min kära och långfärde buske blev inne i växthuset   

Som tack sprack den ut i blom för första gången förra året och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte blev tårögd. Vi har alla doftminnen som för oss långt tillbaka i tiden och doften som jag nu kan sitta i växthuset och sniffa in för mig tillbaka till 1984 när jag bodde och jobbade på Rivieran, min bästa barndomskompis Mia och våra kärlekar vi träffade där under jobbet på vindruvfälten   


       

Min trumpetbuske vägrade att sluta att blomma i stora och kraftfulla blommor. Men hon var för tung att bära in så jag tänkte att frosten kunde ta henne, men på ngt vis nådde den inte in under balkongen. Men så upptäckte jag i söndags att den var kraftig lusangripen och det avgjorde det hela. Sekatören fram och nu återstår bara en stam som får gå i ide till mars månad   


     


Jag fick jätte mycket persikor i år men dom kommer inte hinna mogna    Så när jag har tömt växthuset om ngn vecka ska jag nog gräva upp den och planera den i växthuset. Då blommar den redan i början av april i ställer för i början av juni och man kan äta sina frukter    Konstigt nog mognade inte heller vindruvorna ute, förra året fick jag både persikor och vindruvår ute  


     


Höstpyntat lite åt mig själv så det ska vara fint när jag är hemma   


     


3 överlevare som trottsar hösten. Imorgon ska jag klippa ner och ta in min stockros och lupin som inte vikt ner sig trotts minus 4 grader. Förmodligen blir det ytterligare ngr smultorn med   


 


Klippte ner sista skörden med örter som nu har torkat. Imorgon ska jag mala ner dom så har jag över hela vintern till både hundarna, matlagningen och te   


   


Som tur var kopplade jag in frostvakten för det har varit väldigt kalla nätter. Ner till minus 3 går bra men sedan behöver fläktar hjälpa till   


     


Komposten fylls på och trädgården kan nu gå i ide    Det viktigaste är räddat och undanställt och jag kan börja varva ner.

Idag ska jag åter ta en tur till återvinningen och kasta lite ved.

Kan knappt vänta tills imorgon då jag äntligen ska uppfylla en trädgårdsdröm    Jag ska packa min bil och bege mig ut på ett litet äventyr som nog blir en fin blogg. Förväntar mig en underbar dag med god mat, vacker promenad i ny miljö och så det viktigaste av allt, det förädlade jag får med mig hem   


På måndag har jag bokat in ett möte på en ny klubb som jag ser fram emot. Hoppas jag kommer att trivas och att det känns rätt   


                                                  
       Trevlig helg på er/ Kram Susan   


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Lördag 20 april 20:45

I tisdags blev ludden 5 veckor och utvecklingen går undan. Denna vecka har dom börjat låta mer vilket både är charmigt och mindre kul    Vädret har varit jätte tråkigt men dom får vara ute en stund minst två gånger /dag. Dom tycker det är jätte rolig...

Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards