Alla inlägg den 9 oktober 2015

Av manhofs - 9 oktober 2015 01:30

Grannar dom väljer man inte, man bara tvingas utstå folk tätt inpå med olika politisk syn, ekonomiska förutsättningar, religion, nationalitet, ålder och bor man riktigt nära en VÄLDIGt olik musiksmak mot en själv   


Själv tillbringade jag mina första 5 lyckliga år i Skogås och Loftvägen    Där hade vi helt underbara grannungar så flytten till Trollbäcken 1969 med villa och betydligt mindre barn blev i början lite tråkig. Men snart var vi åter ett gäng med grannbarn som lekte burken, kurragömma, spelade fotboll och brännboll nere i skogen som nu är Folkhem. Några av dessa grannbarn är än idag mina närmaste vänner   


Mitt liv har alltid varit fullt av djur och drömmen om en gård har alltid funnits, men istället hamnade jag på andra sidan ån i en liten stuga  år 1984, utan grannar men med en helt underbar miljö för alla mina djur och mkt skog   


Så småningom börjades stugorna köpas upp av folk som ville flytta ut på landet likt mig, och under dom första åren provade jag på lite light att umgås med grannar. Men det var inget för mig    Ska man umgås med grannar ska man nog ha barn eller vara jämna par. Att bli uppraggad av grannens gubbe är inte min pryl. Jobbar man bakom baren behöver man knappast krångla till livet med granngubbar som ska smyga genom häcken när kärringen är borta   .



Nu råder andra tider. Inga av dom nyinflyttade orkar komma över och presentera sig eller knappt säga hej.  Förut bodde vi 10 st året runt på min gata, nu är vi nog uppe i 35 och det byggs fortfarande.


Även om jag inte umgås med mina grannar så har vi alltid pratat och hjälpt varandra om det skulle vara ngt. Jag tycker det är både trevligt och viktigt att man har en viss samanhållning. Alla kan behöva hjälp ngn gång så varför först öppna truten när det kniper? Lite morsning korsning över staketet skadar inte och rätt var det är behöver man hjälp med ngt.


Nu är det ganska tjafsigt från olika håll. Man får max bygga 9 meter högt, grannar bygger 10 meter, man får max höja tomten 50 cm, grannar höjer 1,50 meter. Man lånar utan lov grannen uppfart för byggmaskiner mm så den blir förstörd osv.

Nej fy satan undvika områden som håller på att byggs upp om ni vill ha lugn och ro   

Själv flyttade jag ju hit som jag skrev för att bo ute i naturen och skogen. Jag har stor tomt med mycket träd och det inbjuder till ett rikt djurliv även från skogens vilda besökare   


    


Helt plötsligt i juni började en ny granne, J ringa till mig och ville träffas. Jag var inte ett dugg intresserad för jag förstod direkt vad han ville så jag undvek alla möten, hälsade honom välkommen till området och lycka till med deras husbygge.

Dom hade köpt grannens tomt för 2,4 miljoner som var en skog på 1100kv.


     


Men J var målinriktad. Han hade betalt ett företag i Skogås för att fälla alla hans träd. Företaget såg sin chans att fälla mer träd och tjäna mer pengar så han rådde J att rekommendera mig att jag skulle fälla mina träd med. När jag blankt sa nej började trädgubben att försöka hota mig med att jag skulle bli ansvarig om ngn träd var dött och föll i en storm.


Tillslut kom dom fram till att jag skulle ta dit ett företag som röntgade alla mina träd för att se om dom var friska. Alltså hur sjukt är inte det?

Ska jag ta ut en röntgenmaskin för att röntga hela min skog på gud vet hur många träd för att en hispig snubbe vill ha sol, SKULLE INTE TRO DET   


Men J kunde inte ta att jag vägrade att såga ner mina träd så en dag när jag hade bråttom iväg för att fiska med en kompis kom han hem till mig för att ”prata” (övertala).Typ 5:e gången han ringde   


Nu såg inte nollan att det fanns en dörr att öppna på grinden så han tar i för Kung och fosterland och bryter upp el grindarna så motorn bröts av från sitt fäste. En motor väger kring 6 kg och jag kan lova att man märker om man bryter av en sådan. Men J lossades som det regnade och knep   


   


Nu följde lilla söta frugan med men hon pratade ingen Svenska. Hon har bara bott här i 6 år och dom har ett barn ihop men hon vill inte lära sig vårt språk. Hon kom från Down under och Svenska var ett obetydligt språk och alla pratar så bra engelska här. Nä, inte ens hans kärring fick jag ngn lust att käka sockerkaka med   


Tyvärr vägrade jag även denna gång att gå med på att fälla mina vackra träd. Nu blev han informerad om att ingen lag kan tvinga mig om att fälla min skog såvida dom inte är döda och utgör en fara. Att dom sedan tar alla hans sol visste han när han köpte tomten. Jag har en bra försäkring och skulle ngt träd falla så står dom för allt, såvida jag inte varit försumlig och låtit döda träd stå kvar.


När jag 5 minuter efter dom skulle köra ut gick inte grinden upp, för motorn låg i gruset. Fan det rök i öronen på mig    Att han är en sådan idiot så han inte ser att det finns en grind kan jag köpa men att bryta sönder ngt och sedan smyga iväg utan ett ljud är lågt. Nu lovade han att laga grindarna, vilket han gjorde efter 2 påtryckningar. Tyvärr ”glömde” han att måla i det dom svetsat fast så det började rosta. Orkade faktiskt inte ringa och tjata på tomten utan målade själv i det i helgen.


 


 


Själ har han inte behållit ett träd och hans skog är nu ett kalhygge. Alla träd ni ser till vänster i bild står på min tomt och är mina     

Vill dom sola går det bra mellan klockan 05 och 08 på morgonen   


     


Nu har jag låtit ta ner 3 st träd, varav ett var dött. Veden fick en mkt trevlig granne hämta   och riset släpar jag till sopstationen. Just nu har jag lämnat 4 kärror, ska hinna med 2 till sedan blir det min favorit syssla….elda   

   


Jag förstår inte varför man köper en skogstomt sedan börjar jaga grannen med att hon ska fälla sin skog med. Nu har man nog fler fina smeknamn än vad fantasin kan komma fram till   men vad gör väl det. Jag slipper se fjanten och hans engelskpratande fru utan kan njuta av min skog, ugglans hoande, skogsduvans kuttrande och hackspettens hackande. Gillar man inte träd och gapar om att ” vi kommer att dö av ett träd i skallen” borde man nog överväga att köpa en lägenhet   


 




                                                  
  Thats alla folks / Susan   

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards