Direktlänk till inlägg 21 september 2015

Från söder till norr.

Av manhofs - 21 september 2015 07:45

Klockan halv fyra ringde klockan på lördag morgon   

Bilen var redan packad så efter en morgonrunda i min skog och kaffe i termosen gav vi oss av Söder över denna gång. Målet var Borlänge Bk och deras elit spår tävling. Årets sista för Lizzie så jag ville avslut med en go känsla i kroppen   

Det blev en hemsk körning i piskande spöregn som först avtog när jag närmade mig Smedjebacken. Jobbigt att köra i mörker i så dåligt väder  


     


Rastade hela flocken sedan gick jag ut på plan för att värma upp Lizzie och blev förfärad över hur sjukt blött det var    Provade lite kryp men det ville inte L men i min enfald trodde jag att TL skulle flytta upp krypet från det mest vatten sjuka området. Planen sluttar ner lite från båda håll så det blev blötast i fåran, och den fåran blev hela vår lydnads sträcka.

In och lottade nr 8 av 15 st.


     


 

Blev så lycklig när jag kom ut till mitt spår och såg den vackra tjocka granskogen som sträckte ut sig. ÄNTLIGEN efter alla tråkiga spår i år skulle jag få min naturupplevelse som gör att jag numera föredra spår framför lydnad. Har ju mest stått och väntat på stora vägar och bostadsområden i år vilket jag tycker är dö trist  


Släpper på L som travar ut bra men när hon är i full lina flyger ngn sorts ripa upp som legat och tryckt nästan rakt i hennes ansikte. Hon går igång direkt och vill jaga   jag så jag lägger på ett nej och kallar in. Sedan följer lite strul då jag för en sekund drabbas av panik och tankarna bara snurrar   

 Mitt största problem i våras var ju att hon böt till vilt och hemskt gärna fasanhönor som så roligt flyger upp (inte ett dugg kul tycker jag   

)

Min första tanke var ju att ” nu kommer hon aldrig att vilja spåra fotsvett efter att skit pippa flög upp ” Men så tänkte jag på min spårläggare förra helgen nere i söder. Hon sa till mig när vi satt i skogen och putsade ut efter att vi kom i mål ” Domarna dömer hur dom vill men du gör vad som krävs att få din hund att spåra, det viktigaste är att man kommer ut ur rutan och kan börja spåra”.

Lugnar ner mig och skickar ut och då tar hon sitt spår och tuffar iväg UTAN bakspår med betyg  8,5 / 8,5   


   


Den där fina skogen kunde jag glömma för spåret gick runt detta kalhygge med en kraftig kastvind som gjorde det svårt. Dessutom var det så sjukt med vatten i skogen så man gick mer genom pölar. Det tyckte L var roligt och jobbade på riktigt bra och som Ni ser åkte svansen rejält upp för lurad på ngn pinne tänke hon inte bli    och kampen tog över  


     


Här var det lite kul för spåret gick längst en jätte gammal traktorstig och då slappnar hon av lite och travar bara på, så slänger hon på en tvärnit, spårar tillbaka en 7 meter och så åker svansen upp igen och hon drar iväg i motvind upp mot kalhygget och en pinne   


 


Här har vi tagit oss runt hela kalhygget och granarna till vänster i bild var jag när jag tog första bilden. Nu vek det av in i skogen och träsk.

Skrattade faktiskt lite vid et tillfälle   för spåret ledde ner till en sjö och sedan längst kanten. Ett sådant spår har Bosse lagt till mig för att lura L att bada. Men inte heller denna gång tänkte fröken bada utan hon vek av så fint och spårade på   

 Hon gillar när det är klurigt och jobbar mkt bättre. Vid ett tillfälle trampade jag ur min gummi stövel då sankmarken sög tag i den. Som tur var är L lätt så jag behövde inte trampa ner i träsket utan höll emot L. Det gjorde henne skit sur    Hon ville inte alls vänta på att jag skulle ta på mig stöveln och efter det kämpade hon på ännu bättre. Kanske ska göra så om hon är lite ointresserad ngn gång  


 


På 25 minuter tog vi oss runt 1557 meter med alla pinnar vilket gjorde mig mkt glad. Lizzie fick både kattmat och boll som tack för strålande jobb   


Tillbaka till klubben för lite frukost och kika på lydnand. 7 st bröt i spåren och måna pinnar blev tyvärr kvar i skogen för dom som tog sig runt   


Insåg att ngr höga poäng inte skulle delas ut när ekipage efter ekipage nollade krypet som gick på det blötaste stället. Tänker inte heller banka ner min hund i det om hon nu tycker det är så jobbigt. Bara att hoppas på att man slipper just en sådan blöt plan en annan gång.


 



I Uppletande tyckte jag L saknade Power. Det var långt ifrån förra helgens kvicka jobb men hon kämpade på bra och plockade in 3 föremål utan tugg denna gång med betyg 8/8.


   

Det räckte till en pallplats och det gör mig alltid så lycklig   

Fick njuta extra mkt av att stå på pallen för dom andra två kutade iväg och hämtade sina hundar sedan var dom inte palltränade som min Lizzie så det tog ett tag innan det gick att fota   

Gjorde inte mig ngt som solade mig i värmen och glädjen över ett fint avslut för i år   


   


Sedan tog jag och Tommy en promenad med flocken innan jag checkade in på hotellet och tömde bilen på lite skit och böt om.


     


Vi bilade sakta ut till underbart vackra Torsång och strosade runt och fikade vid älven   


     


Åt en jätte god middag och stöp sedan i sängen. Flocken vaar trött och låg som ett Treklöver   


         



Efter en lång och underbart god hotell frukost började en långsam resa hem med flera mysiga stopp. Det är roligt att se sig om och inte bara rusa genom livet från söder till Norr.


Nu har jag bara en tävling kvar iår sedan väntar en  lång och skön vila. Nya mål ska sättas upp och ikväll börjar vi på ny kurs. Inspirerande och utvecklande att lära sig ngt nytt   


Snart går jag in i ridhuset för att börja traggla med lydnads elit momenten men än kan man träna på ute och njuta av vår vackra höst   





                                                  
                So long / Susan mot nya mål   



 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av manhofs - Söndag 14 april 20:45

Tiden bar rinner i väg och i torsdags blev dom små tjejerna redan 4 veckor. Har inte hunnit med en blogg men bättre sent än aldrig      Nu är valplådan borta och dom har fått en valphage att busa runt i. Oj vad stort det blev sa dom innan dom bör...

Av manhofs - Torsdag 4 april 21:00

I tisdags blev valparna redan 3 veckor. Dom växer på sig bra och har nu fått börja smaka på valpmat vilket dom gillar och så har tänderna börjat växa ut vilket Bella inte gillar. Hon spenderar mindre och mindre tid hos dom och ser lite lidande ut när...

Av manhofs - Tisdag 26 mars 21:18

Valparna blir idag 2 veckor och tumlar runt på ostadiga ben. Tyvärr går det inte längre att lägga upp filmer här men ni kan se några filmer på vår nya fb grupp som är öppen för alla under Manhof’s Kennel. Igår öppnade sig små gluggar till ögon ...

Av manhofs - Onsdag 13 mars 23:00

Den 12/3 födde Bella sin andra och sista kull, Manhof`s B kull på dygn 63    Hennes första kull föddes för 4 år sedan den 12/3…ja hur stor sannolikhet är det att pricka samma dag. 5 välskapta tikar och en hane såg dagens ljus och jag är så o...

Av manhofs - Fredag 1 mars 13:00

Bella är nu i 7:e veckan och mår väldigt bra. Hon har börjat äta väldigt bra sedan en tid tillbaka och får nu valpfoder 3g/dag. Magen växer så det knakar men hon är lika vild som vanligt ute så jag måste hålla koll och släpper inte henne lös på ängar...

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

Translate


Ovido - Quiz & Flashcards